Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 23. december 2005 432 - 20 Trafikudvalget har i brev af 29. november 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål 166 (alm. del) som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i   5 eksemplarer. Spørgsmål 166: Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. november 2005 fra Bo- rup Rotaryklub, jf. TRU alm.del – Svar: Borup Rotary Klub fremsætter i sin henvendelse forslag om, at der anlæ g- ges en ca. 28 km lang kombineret jernbane- og motorvejsforbindelse over Køge Bugt, der skal udføres som en lav dobbeltdækkerbro med 2 -3 jernba- nespor og 6-8 motorvejsspor. For at tilgodese besejlingen af havnene i Kø- ge  Bugt  foreslås  det,  at  jernbane -  og  motorvejssporene  i  begge  retninger før es i en tunnel. Borup Rotary Klub har i henvendelsen anført en række fordele ved forsl   a- get, herunder bl.a.: at Køge Bugt Motorvejen aflastes for gennemkørende trafik at motorvejen gennem de beboede områder langs Køge Bugt afl  a- stes for tung trafik at der næsten ikke er støjmæssige gener at forbindelsen kobler sig naturligt på Øresundsregionen Som  det  anføres  af   Borup  Rotary  Klub,  er  der  imidlertid  en  række    større ulemper ved forslaget. Anlægget  over    Køge  Bugt  vil  berøre  et  større     fredet  habitat-  og  fuglebe- skyttelsesområde  og medføre store visuelle problemer ved Jersie -, Solrød -, Karlslunde-,  Greve  og  Brønd by  Strand  samt  ved  Mosede,  Hundige,  Ishøj og Vallensbæk.   Endvidere vil forslaget medføre, at der skal etableres store udfletningsanlæg   både ved Køge og på    Vestamager. ./.
p. 2/2 Projektet med at etablere en fast forbindelse over Køge Bugt er  derudover en meget dyr løsning. Sammenfattende er det positivt, at der også fra lokal side tænkes kreativt i forhold til fremtidige udbygninger af vor infrastruktur. Det skitserede for- slag  indgår  imidlertid  ikke  i  regeringens  overvejelser  på  nuværende  tid s- punkt. Med venlig hilsen Flemming Hansen