Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
23. december 2005
432
-
20
Trafikudvalget har i brev af 29. november 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 166 (alm. del) som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 166:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. november 2005 fra Bo-
rup Rotaryklub, jf. TRU alm.del
Svar:
Borup Rotary Klub fremsætter i sin henvendelse forslag om, at der anlæ
g-
ges en ca. 28 km lang kombineret jernbane- og motorvejsforbindelse over
Køge Bugt, der skal udføres som en lav dobbeltdækkerbro med 2
-3 jernba-
nespor og 6-8 motorvejsspor. For at tilgodese besejlingen af havnene i Kø-
ge Bugt foreslås det, at jernbane - og motorvejssporene i begge retninger
før es i en tunnel.
Borup Rotary Klub har i henvendelsen anført en række fordele ved forsl a-
get, herunder bl.a.:
at Køge Bugt Motorvejen aflastes for gennemkørende trafik
at motorvejen gennem de beboede områder langs Køge Bugt afl a-
stes for tung trafik
at der næsten ikke er støjmæssige gener
at forbindelsen kobler sig naturligt på Øresundsregionen
Som det anføres af Borup Rotary Klub, er der imidlertid en række større
ulemper ved forslaget.
Anlægget over Køge Bugt vil berøre et større fredet habitat- og fuglebe-
skyttelsesområde og medføre store visuelle problemer ved Jersie -, Solrød -,
Karlslunde-, Greve og Brønd by Strand samt ved Mosede, Hundige, Ishøj
og Vallensbæk. Endvidere vil forslaget medføre, at der skal etableres store
udfletningsanlæg både ved Køge og på Vestamager.
./.