Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19 . december 2005 004 - 000343 Trafikudvalget har i brev af 28. november 2005 stillet mig følgende spørgsmål   163 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlæg  ges i 5 eksemplarer. Spørgsmål   163: "Har man vurderet andre støjbek æmpelsesmidler end høje skærme? " Svar: Der er i Strategianalysen primært arbejdet med støjskærme i sædvanlig højde: 2 m over skinneoverkant. Desuden er tunnelering og overdækning af banear  ealet foreslået som tilkøb i tæt bebyggede områder, hvor denne form for løsninger er mulig at udføre. Det gælder specielt for Nybygningsløsningen, hvor jernbanens vertikale linieføring kan tilpasses eventuelle ønsker om overdækning. I Udbygningsløsningen o g 5. spor løsningen er jernbanens vertikale linief ø- ring fastlagt, idet de nye jernbanespor skal følge de eksisterende spor. Eventuelle tunneleringer i disse løsninger ville indebære, at såvel de nye spor som de eksisterende spor skulle sænkes over en længe re strækning, hvilket ud over en høj anlægsinvestering også vil medføre længerevarende totale afbrydelser af jernbanetrafikken. Overdækning af jernbanen i dens nuværende linieføring er en omkostningskrævende støjdæmpningsløsning, som af hensyn til anlægsøk   onomien ikke er viderebearbejdet. Der er sål e- des foreslået anvendelse af høje støjskærme på lokaliteter i Udbygning s- løsningen og 5. spor løsningen, hvor skærme af sædvanlig højde ikke er tilstrækkelige. Strategianalysen har endvidere undersøgt effekterne v ed retrofitting (æ  n- dring/udskiftning) af godstogenes bremsesystemer. Omkostningerne til støjafskærmning på strækningerne reduceres med 20 -30 pct. ved en gen- nemført retrofitting. Det skal bemærkes, at retrofitting er en international opgave, som ikke er projektrelateret, og som har en meget lang gennemfø- relseshorisont. Omkostninger til ændring af godstogenes bremsesystemer
Side 2 af 2 er derfor ikke medregnet som en del af løsningernes støjdæmpningso m- kostninger. Med venlig hilsen Flemming Hansen