Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19 . december 2005 004 - 000343 Trafikudvalget har i brev af 28. november 2005 stillet mig følgende spørgsmål   162 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlæg  ges i 5 eksemplarer. Spørgsmål   162: "Hvordan kan KØR  -projektet, der er en forholdsvis mindre projektering, give 15 pct. ekstra kapacitet, mens 5. spor løsnin gen kun skønnes at give 2 pct.?" Svar: Der synes at måtte foreligge en misforståelse om tallene, da   5. sporet ikke kun skønnes at give 2 pct. mere kapacitet. 5. sporsløsningen vurderes på strækningen København mulighed for at afvikle op til 17 persontog og 2 godstog i myldretiden uden at regulariteten bliver dårligere end i basissitua tionen. I basissituationen afvikles 12 persontog og 2 godstog. Derved vil 5. sporsløsningen give m u- lighed for at udvide driften med 5 persontog – i- tetsudvidelse på ca. 35 pct. 5. sporsløsningen skønnes derimod kun at give en mind  re regularitetsfor- bedring, som svarer til et par procent. Dette er blandt andet begrundet i, at der ikke sker en udbygning vest for Roskilde. Med venlig hilsen Flemming Hansen