Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19
. december 2005
004
-
000343
Trafikudvalget har i brev af 28. november 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 162 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlæg ges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 162:
"Hvordan kan KØR -projektet, der er en forholdsvis mindre projektering,
give 15 pct. ekstra kapacitet, mens 5. spor løsnin gen kun skønnes at give 2
pct.?"
Svar:
Der synes at måtte foreligge en misforståelse om tallene, da 5. sporet ikke
kun skønnes at give 2 pct. mere kapacitet.
5. sporsløsningen vurderes på strækningen København
mulighed for at afvikle op til 17 persontog og 2 godstog i myldretiden uden
at regulariteten bliver dårligere end i basissitua tionen. I basissituationen
afvikles 12 persontog og 2 godstog. Derved vil 5. sporsløsningen give m u-
lighed for at udvide driften med 5 persontog
i-
tetsudvidelse på ca. 35 pct.
5. sporsløsningen skønnes derimod kun at give en mind re regularitetsfor-
bedring, som svarer til et par procent. Dette er blandt andet begrundet i, at
der ikke sker en udbygning vest for Roskilde.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen