Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19
. december 2005
004
-
000343
Trafikudvalget har i brev af 28. november 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 161 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlæg ges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 161:
"Er det korrekt forstået, som angivet bl.a. på side 31, at en nybygningslø s-
ning ikke vil give hurtigere tog mellem landsdelene?"
Svar:
I forhold til i dag vil køretiden i såvel Udbygning som Nybygning kunne
afkortes 1-2 minutter med tog, som har en tophastighed på 200 km/t sv a-
rende til de kommende IC4-tog. At køretiden bliver den samme i de to lø s-
ninger, selvom Nybygning er ca 4 km kortere end Udbygning, skyldes, at
Nybygning har et mere kurvet forløb og dermed lavere has tighed de første
ca 5 km ud af København. Nybygning indrettes dog generelt til 250 km/t.
Med fuld udnyttelse af denne tophastighed vil køretiden kunne reduceres
med yderligere ca. 2 minutter i forhold til Udbygning. I de fremlagte kør e-
planseksempler har lyntogene 3 minutters kortere køretid til Odense i N y-
bygning i forhold til Udbygning, men det skyldes, at lyntogene i Udbyg-
ning forudsættes at standse i Høje Tåstrup, medens de i Nybygning foru
d-
sættes at køre uden stop indtil Odense.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen