Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19 . december 2005 004 - 000343 Trafikudvalget har i brev af 28. november 2005 stillet mig følgende spørgsmål   161 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlæg  ges i 5 eksemplarer. Spørgsmål   161: "Er det korrekt forstået, som angivet bl.a. på side 31, at en nybygningslø   s- ning ikke vil give hurtigere tog mellem landsdelene?" Svar: I forhold til i dag vil køretiden i såvel Udbygning som Nybygning kunne afkortes 1-2 minutter med tog, som har en tophastighed på 200 km/t sv a- rende til de kommende IC4-tog. At køretiden bliver den samme i de to lø  s- ninger, selvom Nybygning er ca 4 km kortere end Udbygning, skyldes, at Nybygning har et mere kurvet forløb og dermed lavere has tighed de første ca 5 km ud af København. Nybygning indrettes dog generelt til 250 km/t. Med fuld udnyttelse af denne tophastighed vil køretiden kunne reduceres med yderligere ca. 2 minutter i forhold til Udbygning. I de fremlagte kør e- planseksempler har lyntogene 3 minutters kortere køretid til Odense i N y- bygning i forhold til Udbygning, men det skyldes, at lyntogene i Udbyg- ning forudsættes at standse i Høje Tåstrup, medens de i Nybygning foru d- sættes at køre uden stop indtil Odense. Med venlig hilsen Flemming Hansen