Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19
. december 2005
004
-
000343
Trafikudvalget har i brev af 28. november 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 158 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægg es i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 158:
"Vurderes det umiddelbart realistisk
emnet
-togsbanen mellem
København og Køge til ca. 300 millioner kroner vil kunne reducere pen d-
lertiden mellem København og Køge til ca. 30 minutter ?"
Svar:
At køre fra Køge til København H på 30 minutter kan teknisk set lade sig
gøre med et S -tog, der kun standser 2-3 gange undervejs og ellers får kap a-
citet til at køre så hurtigt som banen og toget tillader. Der skal
er muligt
over en strækning med 3 standsninger for en anden S -togslinie, dvs. over
typisk godt 3 km. Udbygningen skal ske mellem Hundige og København
H, hvor der de fleste steder er tæt bebyggelse. En størrelsesorden som den
nævnte på 300 mio. kr. kan ikke afvises, men er dog meget usikker.
Kapaciteten på den centrale del af S -togsnettet, København H - Svanemø l-
len, er begrænset til 10 linier pr 20. minut. Disse er i dag alle i anvendelse i
morgenmyldretiden, og af disse kører 4 linier på Køge Bugt S -banen. Den
ene af disse 4 linier, linie Ex, kører alene i morgenmyldretiden og alene i
retningen mod København H. DSB S -tog ønsker fra 2007 at omdanne tr a-
fikken på strækninge n til regulær 10 -minutters drift med 2 standsende og 2
gennemkørende linier hele dagen, som det kendes fra Hellerup -Hillerød, og
der arbejdes pt. med at vurdere muligheden for at gennemføre disse planer.
En trafikudvidelse ud over 4 linier på Køge Bugt S -banen vil støde mod
kapacitetsproblemet på København H - Svanemøllen. Hvis der ikke her
forinden eller samtidig er sket en kapacitetsudvidelse, vil hurtige tog på
Køge Bugt S -banen kun kunne indsættes på bekostning af det 10 -minutters