Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19
. december 2005
004
-
000343
Trafikudvalget har i brev af 28. november 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 157 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlæg ges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 157:
"Hvordan ville forrentningen for udbygningsløsningen se ud, hvis man
valgte at medtage Glostrup station?"
Svar:
Indenfor rammerne af den samfundsøkonomiske analyse er der udført en
overslagsberegning på betydningen af at etablere standsningsmulighed i
Glostrup og lade tre tog i timen (tre regionaltog mellem København og
Roskilde) standse dér.
Beregningen viser at den interne rente for Udbygning mere trafik ændres
fra 2,1 pct. til 2,2 pct., når der standses i Glostrup.
Det skal dog bemærkes, at det i den udførte overslagsberegning forudsæ
t-
tes, at der ikke sker ændringer i driftsomkostningerne for persontogdriften
ved at standse i Glostrup. Regionaltogenes standsning i Glostrup vil flytte
passagerer fra S-togene over i regionaltogene, hvilket vil påvirke driftso m-
kostningerne. Desuden vil regulariteten sandsynligvis forværres lidt ved det
ekstra stop mellem København H og Høje Taastrup og generne i anlægsp
e-
rioden vil blive lidt større i forbindelse med anlægsarbejderne omkr ing
Glostrup station.
I samfundsøkonomisk forstand, vil de øgede billetindtægter og tidsg
e-
vinster, som passagererne vil opnå ved mulighed for af - og påstigning i
Glostrup være omtrent ligeså store som omkostningerne ved at etablere
standsningsmuligheden i Glostrup. Men generne i anlægsperioden og reg u-
lariteten kommer til og mindsker den interne rente. Det kan således, på det
nuværende grundlag, konkluderes at den interne rente i Udbygning mere
trafik sandsynligvis ikke vil forøges ved standsning i Glostr up.