Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19 . december 2005 004 - 000343 Trafikudvalget har i brev af 28. november 2005 stillet mig følgende spørgsmål   157 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlæg  ges i 5 eksemplarer. Spørgsmål   157: "Hvordan ville forrentningen for udbygningsløsningen se ud, hvis man valgte at medtage Glostrup station?" Svar: Indenfor rammerne af den samfundsøkonomiske analyse er der udført en overslagsberegning på betydningen af at  etablere standsningsmulighed i Glostrup og lade tre tog i timen (tre regionaltog mellem København og Roskilde) standse dér. Beregningen viser at den interne rente for Udbygning ’mere trafik’ ændres fra 2,1 pct. til 2,2 pct., når der standses i Glostrup. Det skal dog bemærkes, at det i den udførte overslagsberegning forudsæ t- tes, at der ikke sker ændringer i driftsomkostningerne for persontogdriften ved at standse i Glostrup. Regionaltogenes standsning i Glostrup vil flytte passagerer fra S-togene over i regionaltogene, hvilket vil påvirke driftso m- kostningerne. Desuden vil regulariteten sandsynligvis forværres lidt ved det ekstra stop mellem København H og Høje Taastrup og generne i anlægsp e- rioden vil blive lidt større i forbindelse med anlægsarbejderne omkr   ing Glostrup station. I samfundsøkonomisk forstand, vil de øgede billetindtægter og tidsg e- vinster, som passagererne vil opnå ved mulighed for af - og påstigning i Glostrup være omtrent ligeså store som omkostningerne ved at etablere standsningsmuligheden i Glostrup. Men generne i anlægsperioden og reg  u- lariteten kommer til og mindsker den interne rente. Det kan således, på det nuværende grundlag, konkluderes at den interne rente i Udbygning ’mere trafik’ sandsynligvis ikke vil forøges ved standsning i Glostr  up.
Side 2 af 2 Med venlig hilsen Flemming Hansen