Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19 . december 2005 004 - 000343 Trafikudvalget har i brev af 28. november 2005 stillet mig følgende spørgsmål   156 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlæg  ges i 5 eksemplarer. Spørgsmål   156: "Hvorfor har man ikke medtaget en eventuel udbygning af Roskilde- Ringsted som en niveau 2 løsning i 5. spor modellen, og hvor meget skø  n- nes sådan en udbygning at koste, hvor meget ekstra kapacitet ville en sådan løsning  give og hvor meget ville det forbedre forrentningen af en samlet 5. spor løsning? " Svar: Ved niveau 2 tilkøb forstås en forbedring af de enkelte løsninger for at imødekomme mulige indvendinger, f.eks. miljømæssige, til de pågældende minimale løsninger. Til købene er således tillæg til de enkelte løsninger, men ikke udvidelser, der væsentligt ændrer deres funktionalitet. I den sammenhæng må en tilføjelse af et spor mellem Roskilde og Ringsted til 5. sporsløsningen betragtes som en helt ny løsning, der i forho  ld til 5.sporsløsningen vil påvirke både anlægsomkostninger, gener i anlægsper i- oden, passagergevinster og togdriftsomkostninger m.m. Oprindelig var det en del af kommissoriet for strategianalysen at undersøge et alternativ med etablering af fire spor mellem København og Roskilde, og tre spor mellem Roskilde og Ringsted, men denne løsning er dog gennem forløbet blevet fravalgt. Fravalget skyldes blandt andet, at det ikke vurderes som attraktivt kun at etablere et spor i forhold til to spor mellem Roskilde og Ringsted, da om- kostningerne ikke reduceres tilsvarende. Det forventes at udgifterne til ud- bygning med et spor svarer til størrelsesorden 65 -75 pct. af udgifterne til udbygning med to spor. Denne besparelse vil isoleret betyde en forbedring af den interne rente på under 0,5 procentpoint for Udbygningsløsningen. Men etablering af kun et spor mellem Roskilde og Ringsted vil også betyde
Side 2 af 2 forringelser i den trafikale betjening, andre gener i anlægsperioden m.m., som formodes at påvirke den interne rente i nega tiv retning Kombinationen af 5. sporsløsningen med tre spor mellem Roskilde og Ringsted har ikke været en del af kommissoriet for Strategianalysen. Både anlægsomkostninger, passagergevinster, togdriftsomkostninger m.v. vurd  e- res at ligge mellem 5.sporsløsni ngen og Udbygningsløsningen, og den r e- sulterende interne rente skønnes ligeledes at ligge i mellem resultatet for disse løsninger  – altså en dårligere forrentning end i 5.sporsløsningen. Med venlig hilsen Flemming Hansen