Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19
. december 2005
004
-
000343
Trafikudvalget har i brev af 28. november 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 156 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlæg ges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 156:
"Hvorfor har man ikke medtaget en eventuel udbygning af Roskilde-
Ringsted som en niveau 2 løsning i 5. spor modellen, og hvor meget skø n-
nes sådan en udbygning at koste, hvor meget ekstra kapacitet ville en sådan
løsning give og hvor meget ville det forbedre forrentningen af en samlet 5.
spor løsning? "
Svar:
Ved niveau 2 tilkøb forstås en forbedring af de enkelte løsninger for at
imødekomme mulige indvendinger, f.eks. miljømæssige, til de pågældende
minimale løsninger. Til købene er således tillæg til de enkelte løsninger,
men ikke udvidelser, der væsentligt ændrer deres funktionalitet. I den
sammenhæng må en tilføjelse af et spor mellem Roskilde og Ringsted til 5.
sporsløsningen betragtes som en helt ny løsning, der i forho ld til
5.sporsløsningen vil påvirke både anlægsomkostninger, gener i anlægsper
i-
oden, passagergevinster og togdriftsomkostninger m.m.
Oprindelig var det en del af kommissoriet for strategianalysen at undersøge
et alternativ med etablering af fire spor mellem København og Roskilde, og
tre spor mellem Roskilde og Ringsted, men denne løsning er dog gennem
forløbet blevet fravalgt.
Fravalget skyldes blandt andet, at det ikke vurderes som attraktivt kun at
etablere et spor i forhold til to spor mellem Roskilde og Ringsted, da om-
kostningerne ikke reduceres tilsvarende. Det forventes at udgifterne til ud-
bygning med et spor svarer til størrelsesorden 65 -75 pct. af udgifterne til
udbygning med to spor. Denne besparelse vil isoleret betyde en forbedring
af den interne rente på under 0,5 procentpoint for Udbygningsløsningen.
Men etablering af kun et spor mellem Roskilde og Ringsted vil også betyde