Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19 . december 2005 004 - 000343 Trafikudvalget har i brev af 28. november 2005 stillet mig følgende spørgsmål   155 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægg  es i 5 eksemplarer. Spørgsmål   155: "Hvad er hhv. anlægsprisen, tidsforbruget i anlægsfasen og generne for de enkelte dele i nybygningsløsningen, udbygningsløsningen og 5. spor  -" Svar: Der er i analyserne af de fire løsninger  ikke foretaget en opdeling i de en- kelte anlægsdele, som hver især kan prissættes, tidsfastsættes og kons e- kvensvurderes. Dette er kun sket for de tilvalgsmuligheder, som er beskre- vet på niveau 2. Besvarelsen tager derfor udgangspunkt i helhedsbetragtninger, hvoraf det fremgår, at de over ordnede udførelsesstrategier er bestemmende for spæ   r- ringsmønstre, og dermed gener for jernbane og vejtrafik i anlæg   sfasen. Omfanget af arbejder på og nær jernbanen er meget forskellige i Nyby   g- ningsløsningen, Udbygningsløsningen og 5. sporsløsningen i me   llem. De rummer derfor trafikale gener i væsentligt forskelligt omfang. Udbygning af den eksisterende strækning i form af Udbygningsløsningen eller 5. sporsløsningen rummer langt flere arbejder i nærheden af eller i spor i drift end en Nybygningsløsning,  hvor hovedparten af løsningen eta b- leres som nyanlæg. Udbygningsløsningen er betydeligt mere omfattende end 5. sporsløsningen, hvor der ikke bygges på strækningen Roskilde    – e- res til 200 km/t, så broernes frihøjde skal øges. Efterføl gende beskrives den overordnede anlægsstrategi for Nybygning  -, Udbygning- og 5. sporsløsningen .
Side 2 af 4 Nybygningsløsningen For at opnå den mindst mulige samlede trafikale gene for Nybygningslø  s- ningen planlægges som overordnet princip at etablere gode trafikale m  ulig- heder (fleksibilitet og hastighed) før de trafikalt kritiske steder angribes. Det kritiske punkt er sammenfletning af den nye og den eksisterende bane ved Kværkeby. På delstrækningen Vigerslev    - Kværkeby er det kritiske punkt krydsningen mellem baner og motorvej og de nye stationsanlæg ved Køge Nord. Anlægsperioden for Nybygningsløsningen afgøres primært af udførelsen af jord- og konstruktionsarbejderne. Der forventes en fremgangsmåde svare n- de til nedenstående: 1.    Forberedende arbejder (rydning og etablering af adgangsveje) 2.    Udfør konstruktionsarbejder (broer /tunneler) 3.    Færdiggør jordarbejder (sporunderbygning) 4.    Etablér banetekniske anlæg Udbygningsløsningen For at opnå den mindst mulige samlede trafikale gene for Udbygningslø  s- ningen planlægges som overordnet princip at etablere gode trafikale muli  g- heder (fleksibilitet og hastighed) før de trafikalt kritiske steder angribes. Det gøres ved at; 1.    gennemføre udskiftning af sikringsanlæg på den eksisterende bane inkl. indførelse af veksel sporsdrift og forberedelse for senere ombygninger 2.    at ’angribe fra begge ender’ frem mod de kritiske punkter. Derved bl i- ver det muligt at skabe maksimal fleksibilitet og hastighed, så den mi d- lertidige trafik bliver så robust som muligt. Det kritiske punkt for anlægsarbejderne er opgraderingen af Roskilde til 200 km/t. Derfor planlægges med udførelse af anlægsarbejder øst for Høje Taastrup og vest for Darup, før opgraderingen omkring Roskilde udføres. Mellem København H og Høje Taastrup er det kritiske   punkt overgangszo- nen i Hvidovre Fjern. Derfor planlægges med anlægsarbejder fra både K ø- benhavn H og Høje Taastrup frem mod Hvidovre Fjern.
Side 3 af 4 På delstrækningen vest for Darup er de kritiske punkter de overgangszoner, der er nødvendige af hensyn til de fredede  broer. Derfor startes med om- bygningen i Darup, som udvider forbindelsen Roskilde – Viby Sj til 4 spor. På resten af strækningen anlægges det yderste af de nye spor først (”på frit land”), så de øvrige spor kan anlægges/ombygges med minimale k ø- restrøms afbrydelser og hastighedsnedsættelser i forbindelse med omlæ g- ning af spor ved 2 fredede broer imellem Viby og Borup. På delstrækningen Høje Taastrup - Roskilde er det kritiske punkt som tidli- gere nævnt opgradering af perron  -sporene på Roskilde til 200 km/t.  Derfor planlægges med ’forberedende’ anlægsarbejder på begge sider af Roskilde. 1.    Strækningen (Høje Taastrup)   -(Roskilde) opgraderes 2.    Vendesporsanlægget i Roskilde etableres 3.    Ny sporskiftezone i Roskilde Vest etableres Anlægsperioden for Udbygnin  gsløsningen afgøres primært af udførelsen af de banetekniske arbejder. Der forventes en fremgangsmåde svarende til nedenstående: 1.    Forberedende arbejder på eksisterende bane og de nye banearealer 2.    Byg de nye spor 3.    Flyt trafikken til de nye spor 4.    Opgradér eksisterende spor 5. spors løsningen 5. spors løsningen er i princippet en begrænset udgave af Udbygningslø s- ningen og der benyttes den samme opdeling i delstrækninger som i Udby  g- ningsløsningen. Da der ikke opgraderes til 200 km/t skal en del broer ikke ombygges; men broer på Vigerslev  - Høje Taastrup strækningen skal forlænges til det nye 5. spor. Der anvendes for sikringsanlæg samme løsning som for fuld udbygning med nye områdeanlæg. Dog er det kun nødvendigt med det ene områdea n- læg, der dæ kker Vigerslev - Høje Taastrup strækningen. 5.sporsløsningen består overordnet af 4 angrebspunkter. Som også pla   n- lægges udført i nævnte rækkefølge:
Side 4 af 4 1.    København  – Vigerslev: Dobbeltsporet udkørsel fra København H via Ny Ellebjerg og tilslutning til godsbanespor i Vigerslev 2.    Vigerslev – Høje Taastrup: Anlæg af nyt spor syd for den eksisterende bane, samt tilslutning i Hvidovre. 3.    Tilslutning til eksisterende bane vest for Høje Taastrup. inkl. sporb æ- rende bro over de 4 eksisterende spor 4.    Vendesporsanlæg vest for Roskilde. inkl. underføring af spor Med venlig hilsen Flemming Hansen