Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19
. december 2005
004
-
000343
Trafikudvalget har i brev af 28. november 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 155 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægg es i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 155:
"Hvad er hhv. anlægsprisen, tidsforbruget i anlægsfasen og generne for de
enkelte dele i nybygningsløsningen, udbygningsløsningen og 5. spor -"
Svar:
Der er i analyserne af de fire løsninger ikke foretaget en opdeling i de en-
kelte anlægsdele, som hver især
kan prissættes, tidsfastsættes og kons
e-
kvensvurderes. Dette er kun sket for de tilvalgsmuligheder, som er beskre-
vet på niveau 2.
Besvarelsen tager derfor udgangspunkt i helhedsbetragtninger, hvoraf det
fremgår, at de over ordnede udførelsesstrategier er bestemmende for spæ r-
ringsmønstre, og dermed gener for jernbane og vejtrafik i anlæg sfasen.
Omfanget af arbejder på og nær jernbanen er meget forskellige i Nyby g-
ningsløsningen, Udbygningsløsningen og 5. sporsløsningen i me llem. De
rummer derfor trafikale gener i væsentligt forskelligt omfang.
Udbygning af den eksisterende strækning i form af Udbygningsløsningen
eller 5. sporsløsningen rummer langt flere arbejder i nærheden af eller i
spor i drift end en Nybygningsløsning, hvor hovedparten af løsningen eta b-
leres som nyanlæg.
Udbygningsløsningen er betydeligt mere omfattende end 5. sporsløsningen,
hvor der ikke bygges på strækningen Roskilde
e-
res til 200 km/t, så broernes frihøjde skal øges.
Efterføl gende beskrives den overordnede anlægsstrategi for Nybygning -,
Udbygning- og 5. sporsløsningen .