Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19
. december 2005
004
-
000343
Trafikudvalget har i brev af 28. november stillet mig følgende spørgsmål
154
(Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 154:
"Vil en udbygning af Nordvestbanen i sig selv give det 5. spor en bedre
forrentning, fordi man vil få s tørre udbytte af Nordvestbanen? "
Svar:
Ved opgørelsen af de samfundsøkonomiske konsekvenser af en udvidelse
af kapaciteten på Nordvestbanen med et dobbeltspor, og et 5. spor bør man
sondre mellem effekterne af hvert enkelt projekt, således at den rækkefølge
som de anlægges i, ikke kommer til at spille nogen rolle.
Hvis et vendespor i Roskilde erstattes af et dobbeltspor på N ordvestbanen
påvirkes især anlægsomkostninger, passagergevinster og togdriftsomkos
t-
ninger. Disse forhold undersøges i de igangværende undersøgelser af
Nordvestbanen.
På baggrund af tidligere analyser vurderes det foreløbig, at et dobbeltspor
Lejre-Vipperød vil koste ca. 900 mio. kr. Vendespor i Roskilde er prissat til
ca. 400 mio. kr. Hvis vendesporsanlægget erstattes af dobbeltspor Lejre -
Vipperød, vil anlægsinvesteringen for 5. spor således stige med ca. 500
mio. kr. (eller omvendt falde med 400 mio. kr., såfremt man anser dobbel t-
sporet for et projekt der etableres alligevel som er selvstændigt projekt).
I et beregningseksempel for den bedst mulige udnyttelse af 5. sporsløsni n-
gen er der videreført 4 tog pr dagtime til Holbæk, som ellers var forudsat at
vende i Roskilde. Derved forventes antallet af passagerer forøget med ca.
2.400 pr døgn, og samtidig køres ca. 5.600 flere togsætkilometer. Drift
s-
økonomisk giver dette et dårligere resultat end 5. spor, fordi driftsomkos t-
ningerne stiger mere end billetindtægte rne.