Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19 . december 2005 004 - 000343 Trafikudvalget har i brev af 28. november stillet mig følgende spørgsmål 154 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i   5 eksemplarer. Spørgsmål   154: "Vil en udbygning af Nordvestbanen i sig selv give det 5. spor en bedre forrentning, fordi man vil få s tørre udbytte af Nordvestbanen? " Svar: Ved opgørelsen af de samfundsøkonomiske konsekvenser af en udvidelse af kapaciteten på Nordvestbanen med et dobbeltspor, og et 5. spor bør man sondre mellem effekterne af hvert enkelt projekt, således at den rækkefølge som de anlægges i, ikke kommer til at spille nogen rolle. Hvis et vendespor i Roskilde erstattes af et dobbeltspor på N ordvestbanen påvirkes især anlægsomkostninger, passagergevinster og togdriftsomkos t- ninger. Disse forhold undersøges i de igangværende undersøgelser af Nordvestbanen. På baggrund af tidligere analyser vurderes det foreløbig, at et dobbeltspor Lejre-Vipperød  vil koste ca. 900 mio. kr. Vendespor i Roskilde er prissat til ca. 400 mio. kr. Hvis vendesporsanlægget erstattes af dobbeltspor Lejre  - Vipperød, vil anlægsinvesteringen for 5. spor således stige med ca. 500 mio. kr. (eller omvendt falde med 400 mio. kr., såfremt man anser dobbel t- sporet for et projekt der etableres alligevel som er selvstændigt projekt). I et beregningseksempel for den bedst mulige udnyttelse af 5. sporsløsni n- gen er der videreført 4 tog pr dagtime til Holbæk, som ellers var forudsat at vende i Roskilde. Derved forventes antallet af passagerer forøget med ca. 2.400 pr døgn, og samtidig køres ca. 5.600 flere togsætkilometer. Drift s- økonomisk giver dette et dårligere resultat end 5. spor, fordi driftsomkos  t- ningerne stiger mere end billetindtægte  rne.
Side 2 af 2 Ved en udbygning med dobbeltspor på Nordvestbanen opnår passagererne større tidsgevinster pga. højere hastighed og   flere afgange, men samfunds- økonomisk vurderes denne løsning at være ringere end 5. spor med vend e- anlæg i Roskilde, idet de opnåede tidsg   evinster for togpassagererne ikke kan opveje de højere anlægsomkostninger og større omkostninger til to g- drift samt fornyelse og vedligeholdelse af jernbanen. Med venlig hilsen Flemming Hansen