Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19
. december 2005
004
-
000343
Trafikudvalget har i brev af 28. november 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 153 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægg es i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 153:
"Ville en udbygning af Nordvestbanen og/eller Roskilde-Ringsted overflø-
diggøre et vendespor i Roskilde ved 5. spor løsningen, og hvor mange pe n-
ge ville man derved spare, og hvad ville det gøre ved forrentningen på pr o-
jektet?
"
Svar:
I 2015 forventes 85.400 rejser per hverdag øst for Roskilde og 74.300 vest
for Roskilde på Vestbanen og Nordvestbanen tilsammen. Der forventes
således et spring i antal passagerer på ca. 13 pct., når togene passerer Ro s-
kilde mod vest, hvilket indikerer, at der er god driftsøkonomi i at køre flere
tog mellem København og Roskilde end vest for Roskilde. Dermed opstår
et behov for at vende et antal tog i Roskilde.
Hertil kommer, at Roskilde
a-
skehals efter udvidelse af kapaciteten mellem København og Roskilde efter
etablering af et 5. spor. Dette har ført til en forudsætning om et vendespor i
Roskilde i Trafikstyrelsens undersøgelser.
Hvis man ser på det ud fra et isoleret kapacitetsmæssigt synspunkt vil e n
udbygning af Roskilde-Ringsted eller Nordvestbanen kunne være et alte r-
nativ til vendesporet i Roskilde. Med hensyn til det samfundsøkonomiske
aspekt henvises til svar på spørgsmål 154.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen