Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19 . december 2005 004 - 000343 Trafikudvalget har i brev af 28. november 2005 stillet mig følgende spørgsmål   153 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægg  es i 5 eksemplarer. Spørgsmål   153: "Ville en udbygning af Nordvestbanen og/eller Roskilde-Ringsted overflø- diggøre et vendespor i Roskilde ved 5. spor løsningen, og hvor mange pe  n- ge ville man derved spare, og hvad ville det gøre ved forrentningen på pr  o- jektet? " Svar: I 2015 forventes 85.400 rejser per hverdag øst for Roskilde og 74.300 vest for Roskilde på Vestbanen og Nordvestbanen tilsammen. Der forventes således et spring i antal passagerer på ca. 13 pct., når togene passerer Ro   s- kilde mod vest, hvilket indikerer, at der er god driftsøkonomi i at køre flere tog mellem København og Roskilde end vest for Roskilde. Dermed opstår et behov for at vende et antal tog i Roskilde. Hertil kommer, at Roskilde – a- skehals efter udvidelse af kapaciteten mellem København og Roskilde efter etablering af et 5. spor. Dette har ført til en forudsætning om et vendespor i Roskilde i Trafikstyrelsens undersøgelser. Hvis man ser på det ud fra et isoleret kapacitetsmæssigt synspunkt vil e   n udbygning af Roskilde-Ringsted eller Nordvestbanen kunne være et alte  r- nativ til vendesporet i Roskilde. Med hensyn til det samfundsøkonomiske aspekt henvises til svar på spørgsmål    154. Med venlig hilsen Flemming Hansen