Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 21    december 2005 004 - 000348 Trafikudvalget har i brev af 28. november 2005 stillet mig følgende spørgsmål 150 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 150: "I hvilket omfang kan det dokumenteres, at det danske skinnenet også i virkelighedens verden har samme standard og vedligeholdelsesbehov som forudsat i ATKINS-modellen?" Svar: Data til sporanalysen importeres fra Banedanmarks registre og indeholder bl.a. oplysninger om, hvornår sidste sporombygning er ge nnemført og hvilken trafik sporene efterfølgende udsættes for; desuden meget tekn   iske oplysninger om sporenes opbygning, svelle- og skinne-type mm. Model- lens grundlag for den nuværende tilstand bygger således på de faktiske fo r- hold. Sporanalysens udgangspunkt er tilstanden i dag, og modellens styrke er udviklingsprognoser for vedligeholdelses- og fornyelsesbehovet på meget langt sigt, længere end fageksperter kan forud  se med sædvanlige målem   e- toder. Som alle andre modeller er sporanalysemodellen et simplificeret billede på den fremtidige udvikling, og der knytter sig usikkerheder til modellens for- udsigelser. Banedanmark vil til brug for rammeaftaleforhandlingerne i ef- teråret 2006 søge at   minimere usikkerheden ved den nuværende model. Det fordrer bl.a. en særlig analyse af problemerne ved  r. de forudsatte levetider for genanvendte ældre skinner og duobloksveller. Med venlig hilsen Flemming Hansen