Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
21
december 2005
004
-
000348
Trafikudvalget har i brev af 28. november 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 150 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 150:
"I hvilket omfang kan det dokumenteres, at det danske skinnenet også i
virkelighedens verden har samme standard og vedligeholdelsesbehov som
forudsat i ATKINS-modellen?"
Svar:
Data til sporanalysen importeres fra Banedanmarks registre og indeholder
bl.a. oplysninger om, hvornår sidste sporombygning er ge nnemført og
hvilken trafik sporene efterfølgende udsættes for; desuden meget tekn iske
oplysninger om sporenes opbygning, svelle- og skinne-type mm. Model-
lens grundlag for den nuværende tilstand bygger således på de faktiske fo
r-
hold.
Sporanalysens udgangspunkt er tilstanden i dag, og modellens styrke er
udviklingsprognoser for vedligeholdelses- og fornyelsesbehovet på meget
langt sigt, længere end fageksperter kan forud se med sædvanlige målem e-
toder.
Som alle andre modeller er sporanalysemodellen et simplificeret billede på
den fremtidige udvikling, og der knytter sig usikkerheder til modellens for-
udsigelser. Banedanmark vil til brug for rammeaftaleforhandlingerne i ef-
teråret 2006 søge at minimere usikkerheden ved den nuværende model. Det
fordrer bl.a. en særlig analyse af problemerne ved r. de forudsatte levetider
for genanvendte ældre skinner og duobloksveller.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen