Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 9.november   2005 004 - 000272 Trafikudvalget har i brev af 7. oktober 2005 stillet mig følgende spørgsmål 15 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 1  5: "Ministeren bedes redegøre for, hvor mange klager DSB har fået i 2004 og 2005, og hvad passagererne klager over, når de reklamerer overfor DSB. " Svar: Spørgsmålet har været forelagt DSB, der kan oplyse følgende for så v idt angår antallet af klager samt fordeling af disse: DSB S-tog Antal modtagne klager i DSB S-tog Kundeservice i 2004 og 2005. 2004 (jan-dec) 2005 (jan-sep) Telefonisk 1870 1908 Breve 860 929 E-mail 2481 2902 Via Ud & Se 113 96 Via direktionen 70 87 Procentuel fordeling af skriftlige klager til DSB S-tog kundeservice i peri- oden januar 2004 – . Der skal gøres opmærksom på, at den procentuelle fordeling er baseret på skriftlige klager, da telefoniske henvendelser ikke registreres systematisk med hensyn til deres indhold.
p. 2/2 Klage over: Procent Driftsuorden 38 % Fejl og mangler stationer 16 % Fejl og mangler S-tog 3 % Manglende info i S-tog 1 % Manglende info på stationer 6 % Salgspersonale 5 % Lokomotivførere 5 % S-togsrevisorer 1 % Erstatningskrav for ødelagt b eklædning 2 % Erstatningskrav ved personuheld 2 % Pladsmangel i S-togene 3 % Takstsystemet i HUR-området 4 % Manglende rengøring 1 % Andet (f.eks. køreplan, rygeforbud og tiggere i S -togene) 14 % DSB Statistik over klager til DSB (overordnede) for 2004 samt 2005 frem til september måned.  For god ordens skyld gør DSB opm ærksom på, at de i statistikken omhandlede tal ikke vedrører antallet af henvendelser, men antallet af registreringspunkter. Således kan en enkelt  kundehenvendelse medføre flere reg istreringer. Klagepunkt – hovedgruppe Total for perioden 1/1 2004 –  31/12 2004 Total for perioden 1/1 2005 –  30/9 2005 Stationer 2280 1966 Regularitet 2751 2760 Telefonsalg 471 344 I toget under rejsen 3517 1921 Togenes indretning 201 160 Materiel 761 573 Salgsprodukter 7938 2772 Køreplaner 415 408 Brochurer/ Internet 191 150 Antal klager i alt 18.525 11.054 Med venlig hilsen Flemming Hansen