Danske Sælgere
Nørre Farimagsgade 49
1364 København K
Dato
J.nr.
12. december 2005
442
-
10
Kære Jens Neustrup Simonsen og John Gudbrandsen
Tak for jeres brev af 24. november 2005, hvor I fortæller, at det ville være
en god idé at gøre selehuskere til en obligatorisk del af bilens lovpligtige
sikkerhedsudstyr.
Jeg er enig i at selehuskere kan medvirke til, at flere får spændt selen i b i-
lerne, og at det i sidste ende betyder, at færre kommer til skade og bliver
dræbt i trafikken.
Det er imidlertid således, at de tekniske krav til køretøjer som eksempelvis
selehuskere fastsættes og reguleres på EU -niveau. Det betyder, at vi I
Danmark ikke kan kræve obligatorisk selehuskere på biler.
Dette er da også baggrunden for, at Færdselsstyrelsen i EU vil arbejde for,
at selehuskere samt ESP-system og EuroNCAP-test bliver obligatoriske i
nye biler.
Jeg vil gerne tilføje, at e t vigtigt bidrag til øget udbredelse af selehuskere
er,at de indgår i bedømmelsen ved EuroNCAP
-testen. Selehuskerne kan
således være afgørende for, om en bil får 4 stjerner eller de ma
ksimale 5
stjerner i vurderingen af bilens sikkerhedsegenskaber, og det betyder, at
mange flere nye biler vil have selehuskere.
I mellemtiden har vi afgiftslempelse for selehuskere med henblik på fri vil-
ligt at øge udbredelsen heraf.
Tak for jeres interesse for trafiksikkerheden.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen