Danske Sælgere Nørre Farimagsgade 49 1364 København K Dato J.nr. 12. december 2005 442 - 10 Kære Jens Neustrup Simonsen og John Gudbrandsen Tak for jeres brev af 24. november 2005, hvor I fortæller, at   det ville være en god idé at gøre selehuskere til en obligatorisk del af bilens lovpligtige sikkerhedsudstyr. Jeg er enig i at selehuskere kan medvirke til, at flere får spændt selen i b   i- lerne, og at det i sidste ende betyder, at færre kommer til skade og bliver dræbt i trafikken. Det er imidlertid således, at de  tekniske krav til køretøjer som eksempelvis selehuskere fastsættes og reguleres på EU   -niveau. Det betyder, at vi I Danmark ikke kan kræve   obligatorisk selehuskere på  biler. Dette er da også  baggrunden for, at Færdselsstyrelsen i EU   vil arbejde for, at selehuskere samt ESP-system og EuroNCAP-test bliver obligatoriske i nye biler. Jeg vil gerne tilføje, at e t vigtigt bidrag til øget udbredelse af selehuskere er,at de indgår i bedømmelsen ved EuroNCAP -testen. Selehuskerne kan således  være afgørende for, om en bil får 4 stjerner eller de ma ksimale 5 stjerner i vurderingen af bilens sikkerhedsegenskaber, og det betyder, at mange flere nye biler vil have selehuskere. I mellemtiden har vi afgiftslempelse for selehuskere med henblik på fri vil- ligt at øge udbredelsen heraf. Tak for jeres interesse for trafiksikkerheden. Med venlig hilsen Flemming Hansen