Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 9. december 2005 432 - 18 Trafikudvalget har i brev af 29. november 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål 146 (alm. del) som jeg hermed skal besvare. Svaret med bilag vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 146: Ministeren bedes kommentere vedlagte henvendelse af 30. september 2005 fra Professor Otto Anker Nielsen vedr. forslag til 1. etape af Frederikssund motorvejen og herunder oplyse, om forslaget kunne udgøre et muligt ko m- promis mellem de forskellige løsningsmodeller. Svar: På  baggrund  af  Trafikudvalgets  spørgsmål  har  Vejdirektoratet     udarbejdet vedlagte notat: ”Vejfaglig vurdering af forslag fra Otto Anker Nielsen ve d- rørende  1.  etape  af  Frederikssundmotorvejen”  af  6.  d  ecember  2005,  der indeholder en vurdering af de trafiksikkerhedsmæssige, trafikale og vejte  k- niske  forhold  vedrørende   det  nye  forslag  til  linieføring.  Herudover  ind e- holder notatet en vurdering af de arealmæssige konsekvenser   og økonom i- ske omkos t ninger. Otto Anker Nielsens forslag er udformet ved at omlægge Jyllingevej til to ensrettede lokalveje ”udenpå” Frederikssundmotorvejen mellem M   otorring 3  og  Ring  3  efter  det  samme  princip  som  Helsingørmotorvejen  fra  Br o- gårdsvej og ind mod København, hvor Lyngbyvej fø   res parallelt med mo- torvejen. Den vestgående del af Jyllingevej skal ifølge fo  rslaget fastholdes i sin nuværende linieføring, og den samlede udbygning af vejanlægget sker mod syd i Vestskoven. Det er Vejdirektoratets vurdering af de trafiksikkerhedsmæssig  e forhold, at forslaget  er  meget  problematisk.  Det  skyldes  dels,  at  lokaltrafikken  på strækningen  mellem  Ejby  Industrivej/Oxbjergvej  og  Vestvolden  samme  n- blandes med den gennemkørende motorvejstrafik midt på forbindelsesra  m- pen mellem Frederikssundmotorvejen og Motorring 3. Derudover er afstanden mellem tilkørselsrampen, hvor lokaltrafik ken blan- des  med  den  gennemkørende   motorvejstrafik  på  forbindelsesrampen   og frakørselsra mpen, hvor lokaltrafikken igen kører fra forbindelsesrampen ./.
p. 2/2 og tilbage til Jyllingevej alt for kort, hvilket efter Vejdirektoratets vur- dering  er  en  trafiksikkerhedsmæssig    meget  uhensigtsmæssig  udfor  m- ning. Det er Vejdirektoratets vurdering af de trafikale forhold, at trafikken ikke kan  afvikles  tilfredsstillende  på  grund  af  de  meget  korte  fl ettestrækninger og at forslaget må forventes at indebære mere trafik på Jyllingevej igennem Rødovre end Vejdirektoratets projekt. Det er Vejdirektoratets vurdering af de vejtekniske forhold, at forslaget ik- ke  overholder  vejreglerne  for  så  vidt  angår  kurve  radier,  flettestrækninger og længdeprofil. Med  hensyn  til  de  arealmæssige  konsekvenser    anføres  det  af  Otto  Anker Nielsen, at det med hans forslag kan undgås at foretage store ekspropriat i- oner af Vestskoven, og at det helt kan undgås at ekspropriere bygni nger. Dette er efter  Vejdirektoratets vurdering ikke korrekt. Bl.a. indebærer u  d- formningen af ramperne ved Motorring 3 et større arealindgreb i ejendo m- mene beliggende mellem Motorring 3 og Hvidsværmervej og et deraf fø   l- gende større omfang af ekspropriatione r af bygningsanlæg end   i Vejdirek- toratets projekt. Ifølge  forslagets planskitse anslås det, at der skal forbruges minimum 10  - 15  ha  af  Vestskoven  svarende  til  ca.  1  %  af  det  samlede  Vestskovareal. Imidlertid  vil  hensynet  til  bl.a.  nødvendige  højdeforskelle    ved  krydsende veje  og  rampernes  placering  ifølge  Vejdirektoratet s  vurdering  medføre, at forslaget  vil  lægge  beslag  på  et  større  areal  end  vist  på  skitsetegningen. Vejdirektoratets projekt forbruger til sammenligning ca. 26 ha svarende til 2 % af det samlede Vestskovareal. Som det også anføres af Otto Anker Nielsen selv  , må forslaget forventes at blive dyrere end Vejdirektoratets projekt, hvilket dels skyldes at Jyllingevej skal omlægges.   Det er på det foreliggende grundlag ikke muligt at prissæ   tte forslaget fra Otto Anker Nielsen mere detaljeret. Sammenfattende er det Vejdirektoratets vurdering, at Otto Anker Nielsens forslag til linieføring af 1. etape af Frederikssundmotorvejen ikke  er en an- vendelig løsning . Med venlig hilsen Flemming Hansen