Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
9. december 2005
432
-
18
Trafikudvalget har i brev af 29. november 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 146 (alm. del) som jeg hermed skal besvare.
Svaret med bilag vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 146:
Ministeren bedes kommentere vedlagte henvendelse af 30. september 2005
fra Professor Otto Anker Nielsen vedr. forslag til 1. etape af Frederikssund
motorvejen og herunder oplyse, om forslaget kunne udgøre et muligt ko m-
promis mellem de forskellige løsningsmodeller.
Svar:
På baggrund af Trafikudvalgets spørgsmål har Vejdirektoratet udarbejdet
vedlagte notat: Vejfaglig vurdering af forslag fra Otto Anker Nielsen ve d-
rørende 1. etape af Frederikssundmotorvejen af 6. d ecember 2005, der
indeholder en vurdering af de trafiksikkerhedsmæssige, trafikale og vejte k-
niske forhold vedrørende det nye forslag til linieføring. Herudover ind e-
holder notatet en vurdering af de arealmæssige konsekvenser og økonom i-
ske omkos
t
ninger.
Otto Anker Nielsens forslag er udformet ved at omlægge Jyllingevej til to
ensrettede lokalveje udenpå Frederikssundmotorvejen mellem M otorring
3 og Ring 3 efter det samme princip som Helsingørmotorvejen fra Br o-
gårdsvej og ind mod København, hvor Lyngbyvej fø res parallelt med mo-
torvejen. Den vestgående del af Jyllingevej skal ifølge fo rslaget fastholdes i
sin nuværende linieføring, og den samlede udbygning af vejanlægget sker
mod syd i Vestskoven.
Det er Vejdirektoratets vurdering af de trafiksikkerhedsmæssig e forhold, at
forslaget er meget problematisk. Det skyldes dels, at lokaltrafikken på
strækningen mellem Ejby Industrivej/Oxbjergvej og Vestvolden samme n-
blandes med den gennemkørende motorvejstrafik midt på forbindelsesra m-
pen mellem Frederikssundmotorvejen og Motorring 3.
Derudover er afstanden mellem tilkørselsrampen, hvor lokaltrafik ken blan-
des med den gennemkørende motorvejstrafik på forbindelsesrampen og
frakørselsra mpen, hvor lokaltrafikken igen kører fra forbindelsesrampen
./.