Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
16
. december 2005
004
-
000334
Trafikudvalget har i brev af 24
. november 2005
stillet mig følgende
spørgsmål 144 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlæg ges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 144:
"Vil Ministeren foranledige en analyse, der kan belyse årsagerne til, at A r-
riva tilsyneladende tiltrækker relativt flere kunder end DSB, og at Arriva
samtidig har en højere andel af tog, der kører til tiden i forhold til DSB?
For at få et ordentligt sammenligningsgrundlag b edes analysen primært
koncentrere sig om de strækninger, som Arr iva har overtaget fra DSB."
Svar:
Selv om jeg bestemt synes at Arriva nu
- gør det
rigtig godt, så har jeg svær t ved at se formålet med den ønskede analyse .
De enkelte banestrækninger er således meget forskellige både med hensyn
til passagerunderlag og togtrafikkens omfang. Det er klart, at strækninger
med en beskeden togtrafik, som dem Arriva betjener, altid vil kunne udvise
en markant bedre regularitet end de mere trafikerede strækninger , som
DSB typisk betjener. Før Arriva overtog togtrafikken i Midt- og Vestjyl-
land var regulariteten også i top på dissestrækninger
Hertil kommer at Arriva har indsat nogle nye tog som der er lykkedes
Arriva at få leveret og indsat til tiden
.
Den bedre regularitet og de nye tog,må selvsagt forventes at give en større
passagertilvækst end det i øjeblikket vil være muligt for DSB.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen