Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
8 . december 2005
004
-
000337
Trafikudvalget har i brev af 23. november 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 140 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 140:
"Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra Jyllands-Posten 23. no-
vember 2005, "Godstransport: Minister: Railion klynker"; herunder udta-
lelserne fra vicedirektør i DTL Morten Lindbo om konsekvenserne af Ra i-
lions indskrænkning af godstrafikken i Danmark."
Svar:
Rammevilkårene for Railion tager udgangspunkt i indgåelsen af en samlet,
frivillig aftale mellem DSB og Railions tyske ejere, jf. min besvarelse af
Trafikudvalgets spørgsmål 132.
Jeg har noteret mig, at der er delelementer af denne aftale, Railion nu ø n-
sker ændret. Jeg er derfor tilfreds med, at der p.t. pågår drøftelser om ti
l-
pasning af elementet vedr. kombiterminaler i aftalen mellem DSB og Rai-
lion.
Udgangspunktet for disse drøftelser må være, at godstran
sport på jernb ane
fortsat skal drives kommercielt, hvis den skal have en berettigelse.
Railion er i dag en privat virksomhed, og ønsker som alle andre private
virksomheder at forbedre deres rammebetingelser. Jeg forstår derfor godt
Railions udmeldinger, men jeg mener at vi allerede har strakt os meget
langt for at imød ekomme Railions ønsker.
Man skal samtidigt huske på , at statens jernbanenet er åbent for alle go d-
kendte jernbanevirksomheder, der ønsker at køre med gods. Andre vil de r-
for kunne byde ind på tr ansporterne, i det omfang de vurderer, at der er
økonomisk grun dlag for en videreførsel, og jeg har via pressen noteret mig,
at andre jernbanegodsvirksomheder har vist interesse for at tage over, hvor
Railion eventuelt slipper. Det er derfor ikke givet, at al godset forsvinder
fra jernbanen, såfremt Railion ikke længere ønsker at køre national kørsel.