Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 12 . december 2005 004 - 000338 Trafikudvalget har i brev af 23. november 2005 stillet mig følgende spørgsmål 139 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 139: "Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra Børsen 23. november 2005: ”Ny tidsplan for IC4 -tog holder ikke”" Svar: Jeg skal i første omgang henvise til min orientering af Trafikudvalget af 22. november 2005. Jeg har på nuværende tidspunkt ingen grund til at tro, at den heri oplyste tidsplan ikke skulle være realistisk. I forbindelse med en gennemgang af de enkelte påstande i artiklen fra Bø  r- sen af 23. november 2005 har jeg forelagt artiklen for DSB med henblik på deres bemærkninger.   DSB har oplyst følgende: I Børsens artikel fremgår, at de tyske teknikere  , der foretager sporkraftsmå- linger, stadig er i Danmark. Dette er ikke korrekt, idet måleteamet afslutt e- de aktiviteterne den 8. november. Endvidere er det ikke korrekt, at måli n- gerne – - er ”værdiløse”, idet der med det gennemførte reducerede måleprogram er skabt en af de væsentlige forudsætninger for tilladelse til passagerdrift med op til 160 km/t. Endelig fremgår det af Bø  r- sens artikel, at må lingerne er gennemført med maksimalt 120 km/t, hvilket også må tilbagevises, idet målingerne er gennemført med h astigheder op til 180 km/t. Børsen skriver  endvidere, at ”problemerne med de nye tog er mange, men det stø rste er, at togets sikkerhedssystem –   det såkaldte ATC -system – kan bringes til at fungere …”. DSB oplyser, at man ikke har konstateret fejl på selve ATC systemet. Men under forberedelserne forud for gennemførelse af sporkraftmålingsprogram i august, blev der konstateret en fejl på toget,  som skyldes en ukorrekt montage af et stik til togets ATC system. For fremover at undgå den type af montagefejl har AnsaldoBreda foretaget en opstramning af den interne kva-
p. 2/2 litetsstyring. DSB har taget dette tiltag til efterretning og agter at gennem- føre k valitetsaudits af AB kvalitetsopstramning. I Børsens artikel nævnes en række ”spektakulære problemer” med IC4 to g- sættene. Børsen konstaterer bl.a   ., at motorer og gear ikke kører sammen, og at der er problemer med bremsesystemet. Hertil oplyser DSB, at de i kontrakten krævede bremse  - og accelerations- test, er gennemført succesfuldt i foråret 2005 under test i sporspærring i Sønderjylland.  Der er således ik ke problemer med at motorer og gear ikke kører  sammen. Børsen  påstår   endvidere, at sneploven ”ser smart  ud, men den rives af ved sne”.  DSB oplyser, at det ikke er korrekt, at sneploven ryger af ved sne. Det nævnes i artiklen, at togets el  -system indebærer forstyrrelser af de ø   v- rige systemer. Ved de præliminære målinger, der er gennemført, er det e f- tervist,at grænseværdierne ikke overskrides, og der har ikke været konst a- teret problemer under de hidtil gennemførte testkør  sler. Endelig nævner DSB   – med henvisning til påstanden i Børsen - at togets front ikke er faldet af under nogen testkørsler. Jeg skal henholde mig til DSB’s oplysninger. Med venlig hilsen Flemming Hansen