Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
12
. december 2005
004
-
000338
Trafikudvalget har i brev af 23. november 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 139 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 139:
"Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra Børsen 23. november
2005: Ny tidsplan for IC4 -tog holder ikke"
Svar:
Jeg skal i første omgang henvise til min orientering af Trafikudvalget af 22.
november 2005. Jeg har på nuværende tidspunkt ingen grund til at tro, at
den heri oplyste tidsplan ikke skulle være realistisk.
I forbindelse med en gennemgang af de enkelte påstande i artiklen fra Bø r-
sen af 23. november 2005 har jeg forelagt artiklen for DSB med henblik på
deres bemærkninger. DSB har oplyst følgende:
I Børsens artikel fremgår, at de tyske teknikere , der foretager sporkraftsmå-
linger, stadig er i Danmark. Dette er ikke korrekt, idet måleteamet afslutt e-
de aktiviteterne den 8. november. Endvidere er det ikke korrekt, at måli n-
gerne
- er værdiløse, idet der med det gennemførte
reducerede måleprogram er skabt en af de væsentlige forudsætninger for
tilladelse til passagerdrift med op til 160 km/t. Endelig fremgår det af Bø r-
sens artikel, at må lingerne er gennemført med maksimalt 120 km/t, hvilket
også må tilbagevises, idet målingerne er gennemført med h
astigheder op til
180 km/t.
Børsen skriver endvidere, at problemerne med de nye tog er mange, men
det stø rste er, at togets sikkerhedssystem det såkaldte ATC -system
kan bringes til at fungere
.
DSB oplyser, at man ikke har konstateret fejl på selve ATC systemet. Men
under forberedelserne forud for gennemførelse af sporkraftmålingsprogram
i august, blev der konstateret en fejl på toget, som skyldes en ukorrekt
montage af et stik til togets ATC system. For fremover at undgå den type af
montagefejl har AnsaldoBreda foretaget en opstramning af den interne kva-