Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 16 . december 2005 004 - 000340 Trafikudvalget har i brev af 23. november 2005 stillet mig følgende spørgsmål 138 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 138: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. november 2005 fra Brancheforeningen af Dansk Distributionsvirksomheder vedr. fair konkur- rence i postsektoren, jf. TRU alm. Del –  bilag 105." Svar: Henvendelsen fra Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder (BDD) vedrører  tre hovedspørgsmål: 1)    At Post Danmark A/S i sin prissætning på markedet for distribution af adresseløse forsendelser misbruger en dominerende stilling og overtræder EU’s statsstøtteregler. 2)    At Brancheforeningen for Danske Distributionsvirksomheder ø sker at blive inddraget i arbejdet med at revidere regnskabsregle- mentet for Post Danmark A/S. 3)    At de private distributionsvirksomheder fortsat ikke har fået adgang til flytteoplysninger fra Post Danmark A/S’ modtagerdatabase. Ad 1) Indledningsvis skal jeg oplyse, at Post Danmark A/S’ prissætning på adre    s- seløse forsendelser alene er reguleret af konkurrencelovgivningen, idet adresseløse forsendelser ikke er en del af befordringspligten. BDD anklager Post Danmark A/S for at anvende en prissætning på mark   e- det for distribution af adresseløse forsendelser, som er i strid med konku r- rencereglerne. BDD anklager endvidere Konkurrencestyrelsen for at tolere- re en adfærd fra Post Danmark A/S, som efter praksis i l  ignende sager med private virksomheder ikke bliver accepteret.
p. 2/4 I anledning af en klage fra Forbrugerkontakt a-s til Konkurrencestyrelsen over Post Danmark A/S, har Post Danmark A/S ført drøftelser med konku  r- rencemyndighederne om selskabets fremtidige prissætning for distribution af adresseløse forsendelser. Disse drøftelser har ført til, at Konkurrencerådet den 23. februar 2005 go   d- kendte Post Danmark A/S’ fremtidige prissætning for distribution af adre   s- seløse forsendelser.  Den nye prissætningsmodel   betyder, at priser og rabat- ter fastsættes ud fra objektive kriterier baseret på selskabets omkostni   nger. Jeg har ingen grund til at tro, at Post Danmark A/S, når selskabet udarbe j- der tilbud til kunderne, ikke skulle overholde den prissætningsmodel, som Konkurrencerådet har godkendt.  Hvis BDD finder, at dette ikke er tilfæ  l- det, kan jeg kun opfordre BDD til at rette henvendelse til Konkurrencesty- relsen. Vedrørende BDD ’s anklager om, at Konkurrencestyrelsen tolererer en ad- færd fra Post Danmark A/S, der ligger ud over,   hvad styrelsen accepterer i sager med private virksomheder, vil jeg blot sige, at jeg har fuld tiltro til, at Konkurrencestyrelsen udfører en saglig korrekt behandling af sager vedr ø- rende Post Danmark A/S. Konkurrencestyrelsen går eksempelvis ind og vurde rer hvordan Post Dan- mark A/S’ fordeler selskabets omkostninger mellem de forskellige produk- ter. Jeg har således ingen grund til at tro, at Post Danmark A/S nyder en særlig politisk beskyttelse, sådan som BBD antyder i foreningens brev til Trafi k- udvalget. BBD anklager endvidere Post Danmark A/S for at overtræde statsstøttere   g- lerne i selskabet. Spørgsmål om evt. overtrædelse af statsstøttereglerne henhører under EU’s konkurrencemyndigheder. Forbrugerkontakt a-s har indgivet en klage til EU’s konkurrencemyndighe- der over Post Danmark A/S. Klagen indeholder netop en påstand om, at Post Danmark A/S i deres prissætning på markedet for omdeling af adre   s- seløse forsendelser overtræder statsstøttereglerne. Jeg har derfor ikke yde r- ligere kommentarer til BDD’s anklage. Jeg skal dog bemærke, at Transport  - og Energiministeriet, forinden udste- delse af et revideret regnskabsreglement, vil indhente en udtalelse fra Kammeradvokaten med henblik på at sikre, at  et nyt reglement er forene- ligt med EU’s statsstøtteregler.   Når det  nye reglement er endeligt vedtaget, vil det ligeledes blive sendt til EU-kommissionen.
p. 3/4 Ad 2) Der er i øjeblikket ved at blive lagt sidste hånd på arbejdet med at udfærd i- ge et udkast til et revideret regnskabsreglement for Post Danmark A/S. BBD vil blive inviteret til en drøftelse  af dette udkast, der i overensstem- melse med den politiske aftale om lov om postbefordring, vil blive baseret på  at sikre, at Post Danmark A/S overholder den nationale og EU-retlige konkurrencelovgivning. Som anført i forligsaftal en bag lov om postbefordring, vil forligspartierne blive indkaldt til en drøftelse med henblik på   en endelig stillingtagen til spørgsmålet om de fremtidige vilkår for Post Danmark A/S’ konkurrenc    e- udsatte aktiviteter. Ad 3) Adgangen til at etablere en modtagerdatabase er reguleret i lov om postbe- fordring (§ 3), hvor det er fastslået, at det alene er en koncessionshaver, der kan oprette og anvende en modtagerdatabase, der omfatter postmodtagere, som koncessionshaveren er forpligtet til at sikre postbefordring. Til brug for oprettelse og ajourføring af modtagerdatabasen kan der indhentes rel e- vante oplysninger i elektronisk form fra offentlige registre. Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheders henvendte sig i november 2003 med ønske om, at der blev  åbnet for, at  andre postvirksom- heder mod betaling skulle kunne få  forskellige adresseoplysninger fra Post Danmarks modtagerdatabase. Henvendelsen gav anledning til, at spørg s- må let blev behandlet i rapporten om ”Overvejelser om fremtidens postpol i- tik”. Med den efterfølgende vedtagelse af lov om postbefordring blev der skabt hjemmel til, at Færdselsstyrelsen i Post Danmarks koncession kunne fas  t- sætte bestemmelser om  , at andre postvirksomheder kan købe oplysninger fra Post Danmarks modtagerdatabase om, på hv ilke adresser der er opsat ”Ingen reklamer, tak” skilte samt flytteoplysninger (vedvarende  - og midler- tidige flytninger). Færdselsstyrelsen har derfor efter forudgående høring hos Datatilsynet, i Post Danmarks koncession (bekendtgørelse nr. 1312 af 14. dece mber 2004) fastsat forskellige bestemmelser om tilladelse til, at selskabet kan anvende en modtagerdatabase, samt levering af oplysninger fra databasen til andre postvirksomheder, jf. §§ 15 til 20.   Koncessionen giver i § 17 andre postvirksomheder adgang til mod betaling efter forudgå ende identifikation at få leveret oplysninger om midlertidige og vedvarende flytninger, som koncessionshaveren modtager fra personer
p. 4/4 og virksomheder, som de pågældende postvirksomheder skal levere fo   r- sendelser til. Formuleringen af den konkrete bestemmelse i Post Danmarks koncession er en afvejning af hensynet til, at postvirksomhederne fik adgang til mod- tagerdatabasens oplysninger om flytninger og husstande, som har tilmeldt sig ”Ingen reklamer, tak” ordningen, samt he  nsynet til at postvirksomheden kun modtager de adresseoplysninger, der er nødvendige for at kunne udføre den relevante postbefordring. I forbindelse med udarbejdelsen af koncessionen til Post Danmark, blev der indrømmet selskabet en frist til at få udviklet og imp  lementeret de nødve n- dige systemmæssige ændringer i databasen. Færdselsstyrelsen oplyser, at postvirksomhederne i dag fra Post Danmark kan rekvirere oplysninger om husstande, der er tilmeldt ”Ingen reklamer, tak” ordningen og adresseo plysninger om vedvarende flytninger. Fra 1. januar 2006 kan der også rekvireres oplysninger om midlertidige flytni n- ger. Det er desuden oplyst, at Post Danmark kan levere såkaldt ”adressevask” fra dag-til-dag. Post Danmarks tilbud til postvirksomhederne med hensyn til flytteoplysninger er ”adre ssevask”, hvor postvirksomhederne kan sende en fil (konkret vil det typisk være afsenderens kunderegister) til Post Da  n- mark og modtage en ny fil retur med eventuelle nye adresser. Med venlig hilsen Flemming Hansen