Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
21. december 2005
404
-
25
Trafikudvalget har i brev af 24. november 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 137 (alm. del) som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 137:
Ministeren bedes oplyse, hvilke undersøgelser der er foretaget af hhv. Ve j-
direktoratet og Københavns Kommune om virkningerne af at åbne busb a-
nerne i hovedstaden for taxaer, og hvad hovedkonklusionerne i disse un-
dersøgelser har været.
Svar:
Jeg kan oplyse, at der er foretaget undersøgelser af tax akørsel i busbaner af
Vejdirektoratet i 1996 og af Københavns Kommune i 1998.
Vejdirektoratets forsøg blev gennemført på strækningen mellem Christ
i-
ansborg Slotsplads og Christmas Møll ers Plads i perioden fra den 1. no-
vember 1995 til den 30. juni 1996. Resultaterne fra forsøget er beskrevet i
Vejdirektoratets notat af 30. september 1996: Taxi i busbaner
fra en forsøgsstrækning.
Hovedkonklusionerne i notatet er, at over halvdelen af hyrevognene an-
vendte busbanen på noget af strækningen, og at de i den hårdest belastede
myldretid kunne vinde 1-2 minutters rejsetid. Det var vurderingen, at hyre-
vognene påvirkede rejsetiden for 2 -5 % af busserne, og at den samlede på-
virkning sjældent oversteg nogle få sekunder. Gennemsnitligt kørte hyr
e-
vognene i busbanen væsentligt hurtigere end køretøjerne i det almindelige
kør espor, hvilket formodes at forringe trafiksikkerheden. Der blev dog ikke
konstateret trafikuheld forårsaget af hyrevog nes brug af busbaner i for-
søgsperi oden.
Resultaterne af Vejdirektoratets forsøg indgik i overvejelserne bag en æ n-
dring af færdselslo ven i 19971. Da forsøget ikke havde givet tilstrækkelig
1
Lov nr. 467 af 10. juni 1997
./.