Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 21. december 2005 404 - 25 Trafikudvalget har i brev af 24. november 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål 137 (alm. del) som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i   5 eksemplarer. Spørgsmål 137: Ministeren bedes oplyse, hvilke undersøgelser der er foretaget af hhv. Ve j- direktoratet og Københavns Kommune om virkningerne af at åbne busb  a- nerne  i  hovedstaden  for  taxaer,  og  hvad  hovedkonklusionerne  i  disse  un- dersøgelser har  været. Svar: Jeg kan oplyse, at der er foretaget undersøgelser af tax akørsel i busbaner af Vejdirektoratet i 1996 og af Københavns Kommune i 1998. Vejdirektoratets  forsøg   blev  gennemført  på  strækningen  mellem  Christ i- ansborg  Slotsplads  og  Christmas  Møll ers  Plads  i  perioden  fra  den  1.  no- vember 1995 til den 30. juni 1996. Resultaterne fra forsøget er beskrevet i Vejdirektoratets notat af 30. september 1996: ”Taxi i busbaner  – fra en forsøgsstrækning”. Hovedkonklusionerne  i  notatet  er,  at  over  halvdelen  af  hyrevognene  an- vendte busbanen på noget af strækningen, og at de i den hårdest belastede myldretid kunne vinde 1-2 minutters rejsetid. Det var vurderingen, at hyre- vognene påvirkede rejsetiden for 2 -5 % af busserne, og at den samlede på- virkning  sjældent  oversteg  nogle  få  sekunder.  Gennemsnitligt  kørte  hyr e- vognene i busbanen væsentligt hurtigere end   køretøjerne i det almindelige kør espor, hvilket formodes at forringe trafiksikkerheden. Der blev dog ikke konstateret  trafikuheld  forårsaget  af  hyrevog nes  brug  af  busbaner  i  for- søgsperi oden. Resultaterne af Vejdirektoratets forsøg indgik i overvejelserne bag en æ   n- dring af  færdselslo  ven i 19971.  Da forsøget   ikke havde  givet tilstrækkelig 1 Lov nr. 467 af 10. juni 1997 ./.
p. 2/2 begrundelse  til,  at  der  kunne  indføres  en  bestemmelse,  som  generelt   gav hyrevogne tilladelse til at bruge alle busbaner, blev det konkluderet i forar- bejderne til ændringsloven  , at det bør  bero på en individ uel vurdering, om det er færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt at give hyr evogne tilladelse til at anvende en konkret busbane. Ved ophæve  lse færdselslovens § 14, stk. 6, hvorefter trafikministeren ku  n- ne fastsætte bestemmelser om hyrevognes adgang til at benytte de for bu  s- ser særligt an  lagte baner og en ændring af   § 50 i bekendtgørelse om  vejaf- mærkning  , er det henlagt til de lokale myndigheder (vejbestyrelsen og poli- tiet) at træffe beslutning om, hvorvidt hyrevognene   skal have mulighed for at anvende busbanerne i de enkelte kommuner. Efter lovændringen gennemførte     Københavns Kommune   et forsøg i peri o- den fra den 1. juli 1998til 31. december 1998 på fem udvalgte strækninger. Forsøget blev evalueret af professor N. O. Jørgensen fra Danmarks Tekn  i- ske Universitet i samarbejde med en styregruppe bestående af repræsenta   n- ter  fra  Københavns  Kommune,  Københavns  Politi,  Hovedstadens    Trafik- selskab og Københavns Taxa. Hovedkonklusionerne  i  evalueringsrapporten  er,  ” at  på  de  punkter  hvor forsøgets  virkninger  kan  kvantifice res  direkte  i  form  af  tidsgevinster  og tidstab er virkningerne ganske begrænsede for både busser og taxi. Der er ikke fundet markante forskelle i køretider, som med rimelighed kan henf ø- res til taxis benyttelse af busbanerne på de udvalgte forsøgsstrækninger.”. Københavns Kommune vurderede, at risikoen for forringelser for den ko l- lektive  trafik  ved  en  eventuel  fremtidig  tilspidset  trængselssituation  ikke stod i rimeligt forhold til taxiernes fordele ved ordningen, og Københavns Kommune indstillede derfor forsøget med udgangen af 1999. Med venlig hilsen Flemming Hansen