Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
30
. november 2005
004
-
000330
Trafikudvalget har i brev af 22. november 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 136 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 136:
" Vil ministeren tilsende udvalget en oversigt over kravene til DSBs og
andre jernbaneoperatørers rettidigheder på de forskellige typer banestræ
k-
ninger?"
Svar:
Jeg kan oplyse, at der er sat krav til rettidighed for følgende jernbaneoper a-
tører: DSB, DSB S-tog a/s og Arriva tog.
DSB
For DSB fremgår kravet om rettidigh ed i kontrakten mellemTransport
- og
Energiministeriet og DSB om fjern- og regionaltrafik udført som offentlig
service i perioden 2005-2014, bestemmelse 1.7. om regularitet. Det frem-
går heraf, at:
1.7.1.
Til brug for bestemmelsen af en eventuel bod over for DSB opgør
DSB kvartalsvis den opnåede regularitet for trafikken. DSB er forpligtet til
at overholde et minimumskrav for regulariteten for hele den af kontrakten
omfattede trafik.
1.7.2.
Trafikkens regularitet defineres som rettidighed af den faktisk ge
n-
nemførte trafik og fokuserer således på forsinkelser i trafikken, jf. beste m-
melserne i bilag 3. Regulariteten måles altid i forhold til den faktisk ge n-
nemførte trafi k.
1.7.3. DSB er forpligtet til opgøre regulariteten separat for fjerntrafikken,
den sjællandske regionaltrafik samt den jysk/fynske regionaltrafik.
1.7.4.
DSB er forpligtet til at overholde et minimumskrav for regulariteten
på 90 pct. ret tidige tog. Kriteriet for rettidighed er, at toget højst må være
forsinket 5 minutter i forhold til gældende køreplan.