Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 30 . november 2005 004 - 000330 Trafikudvalget har i brev af 22. november 2005 stillet mig følgende spørgsmål 136 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 136: " Vil ministeren tilsende udvalget en oversigt over kravene til DSB’s og andre jernbaneoperatørers rettidigheder på de forskellige typer banestræ k- ninger?" Svar: Jeg kan oplyse, at der er sat krav til rettidighed for følgende jernbaneoper a- tører: DSB,  DSB S-tog a/s og Arriva tog. DSB For DSB fremgår kravet om rettidigh ed i kontrakten mellemTransport - og Energiministeriet og DSB om fjern- og regionaltrafik udført som offentlig service i perioden 2005-2014, bestemmelse 1.7. om regularitet. Det frem- går heraf, at: ”   1.7.1. Til brug for bestemmelsen af en eventuel bod over for DSB opgør DSB kvartalsvis den opnåede regularitet for trafikken. DSB er forpligtet   til at overholde et minimumskrav for regulariteten for hele den af kontrakten omfattede trafik. 1.7.2. Trafikkens regularitet defineres som rettidighed af den faktisk ge n- nemførte  trafik og fokuserer således på forsinkelser i trafikken, jf. beste   m- melserne i bilag 3. Regulariteten måles altid i forhold til den faktisk ge n- nemførte trafi k. 1.7.3. DSB er forpligtet til opgøre regulariteten separat for fjerntrafikken, den sjællandske regionaltrafik samt den jysk/fynske regionaltrafik. 1.7.4. DSB er forpligtet til at overholde et minimumskrav for regulariteten på 90 pct. ret tidige tog. Kriteriet for rettidighed er, at toget højst må være forsinket 5 minutter i forhold til gældende køreplan.
p. 2/3 1.7.5. Såfremt regulariteten for den samlede trafik opgøres til at være lav e- re end det stillede krav på 90 pct., vil DSB skulle betale  bod, som modreg- nes kvartalsvist i kontraktbetalingen …   ” Jeg bemærker, at regularitetskravet således ikke er strækningsspecifikt, men gælder for hel  e den kontraktlige trafik. Jeg kan tilføje, at DSB også er underlagt et   minimumskrav for driftens på- lidelighed. Pålideligheden defineres  i kontraktens bestemmelse 1.8. som omfanget af den faktisk gennemførte  trafik i forhold til det i køreplanen planlagte trafikomfang og fokuserer så ledes på omfanget af aflysninger. DSB S-tog a/s DSB S-tog a/s er underlagt krav til rettidighed i kontrakten mellem Trans- port- og Energiministeriet og DSB S-tog a/s om S-togstrafikken udført som offentlig service i perioden 2005-2014, bestemmelse 1.4 om regularitet. Det fremgår heraf, at: ”  1.4.1. DSB S-tog a/s opgør  kvartalsvis den opnåede regularitet for trafi k- ken. DSB S-tog a/s er forpligtet til at overholde et minimumskrav for regu- lariteten vedrørende hele den af kontrakten omfattede trafik. 1.4.2. Trafikkens regularitet defineres som rettidighed af den faktisk gen- nemførte traf ik og fokuserer således på forsinkelser i trafikken, jf. beste   m- melserne i bilag 2. Regulariteten måles altid i forhold til den faktisk ge n- nemførte trafik. 1.4.3. DSB S-tog a/s er forpligtet til at overholde et minimumskrav for re- gulariteten på 95 pct. ret tidige tog. Kriteriet for rettidige tog er, at toget højest må    være forsinket 2 minutter i forhold til gældende køreplan. Reg u- lariteten beregnes med udgangspunkt i Banedanmarks RDS-system, jf. bi- lag 2. 1.4.4. Såfremt regulariteten for den samlede trafik o pgøres til at være lav   e- re end det stillede minimumskrav på 95 pct., vil DSB S -tog a/s skulle betale bod, som modregnes kvartalsvist i kontraktbetalingen…   ” Regularitetskravet er således , som for DSB, ikke strækningsspecifikt, men gælder for h  ele den kontraktlige trafik. DSB S-tog a/s er ligeledes forpligtet til at overholde et minimumskrav for driftens pålidelighed. Arriva For Arriva fremgår kravet om retti dighed af kontrakten mellem Transport- og Energiministeriet og Arriva om udførelse af offentlig se rvice trafik med
p. 3/3 tog, bestemmelse 15 samt bilag 3 om servicemål  – regularitet og pålideli    g- hed. I lighed med DSB er Arriva forpligtet til kvartalvis at opgøre regularitet og pålidelighed for togtrafikken.  Arriva er forpligtet til at overholde et mini- mumskrav for et sammenvejet udtryk for regulariteten og pålideligheden af den omhandlede trafik, benævnt   regularitets- og pålidelighedsfaktor en. Mi- nimumskravet for denne faktor er fastsat til 95pct. Jeg kan tilføje , at det kun er forsinkelser/aflysninger, som Arriva selv er ansvarlig for, der indgår  i bod/bonus reguleringen af Arrivas vederlag for så vidt angår regulariteten og pålideligheden. Med venlig hilsen Flemming Hansen