Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
21
. december 2005
004
-
000332
Trafikudvalget har i brev af 22. november 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 135 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægg es i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 135:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. november 2005 fra
Køge kommune vedrørende strategianalysen om København
TRU alm. del bilag 99."
Svar:
Køge og 34 andre kommuner på Syd - og Vestsjælland samt Lolland-Falster
udtrykker i sin henvendelse af 15. november støtte til at gennemføre en u d-
videlse af banekapaciteten mellem København og Ringsted i form af N y-
bygningsløsning en.
Kommunerne underbygger sin anbefaling ved at opliste en række forhold ,
som jeg finder er i god overensstemmelse med resultatet af den strategiana-
lyse, som Trafikstyrelsen har gennemført .
Jeg er således enig i , at Nybygningsløsningen udviser den højeste sa m-
fundsøkonomiske rentabilitet mellem de undersøgte løsninger
- når der ses
bort fra S-togsløsning en.
Det er som anført i henvendelsen også korrekt , at Nybygningsløsni ngen vil
give de færreste gener under anlægsperioden
, og at den vil frigøre kap acitet
på den beståe nde banestrækning.
Det anføres , at strækningen kan et ableres på 5 år - samme tid som det tager
at etablere 5. sporsløsningen .
Det er korrekt, at de to løsninger må påregnes at tage lige lang tid at ge n-
nemføre, men jeg må dog for en ordens skyld gøre opmærksom på
, at der
for begge løsninger også må pår
egnes en forberedelsesperiode, sål edes at
den samlede etableringsperiode må forventes at andrage omkring 8 år i alt.