Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 21 . december 2005 004 - 000332 Trafikudvalget har i brev af 22. november 2005 stillet mig følgende spørgsmål   135 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægg  es i 5 eksemplarer. Spørgsmål   135: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. november 2005 fra Køge kommune vedrørende strategianalysen om København    – TRU alm. del bilag 99." Svar: Køge  og 34 andre kommuner på Syd - og Vestsjælland samt   Lolland-Falster udtrykker i sin henvendelse af 15. november støtte til at gennemføre en u  d- videlse af banekapaciteten mellem København og Ringsted i form af N y- bygningsløsning en. Kommunerne underbygger sin anbefaling ved at opliste en række forhold  , som jeg finder er i god overensstemmelse med resultatet af den strategiana- lyse, som Trafikstyrelsen har gennemført . Jeg er således enig i , at Nybygningsløsningen udviser den højeste sa  m- fundsøkonomiske rentabilitet mellem de undersøgte løsninger - når der ses bort fra S-togsløsning en. Det er som anført  i henvendelsen også korrekt , at Nybygningsløsni ngen vil give de færreste gener under anlægsperioden , og at den vil frigøre kap acitet på den beståe  nde banestrækning. Det anføres , at strækningen kan et  ableres på 5 år   - samme tid som det tager at etablere 5. sporsløsningen . Det er korrekt, at de to løsninger må påregnes at tage lige lang tid at ge   n- nemføre,  men jeg må  dog for en ordens skyld gøre opmærksom på , at der for begge løsninger også må pår egnes en forberedelsesperiode, sål edes at den samlede etableringsperiode må  forventes at andrage omkring 8 år i alt.
Side 2 af 2 Hvad angår henvisningen til  strategianalysens omtale af at Nybygningslø s- ningen kan have negative konsekvenser for tilgængeligheden til   dele af Sjælland samt Lolla  nd og Falster, så kan det oplyses at de  i rapporten an- vendte køreplaner  medfører forbedringer for langt hovedparten af rejserel a- tionerne, men at der i enkelte rejserelationer dog vil kunne opleves et min- dre fald i betjeningen i forhold til i dag. Disse neg ative konsekvenser er en følge af det prioriterede køreplanekse  m- pel, hvor tog mellem Nykø forudsat at standse i Høje Taastrup, mod til gengæld at opnå hurtigere re j- setid ved at spare det pågældende stop. Der er    ikke noget teknisk eller øk o- nomisk til hinder for et alternativt standsningsmønster. I forbindelse med det videre arbejde i Strategianalysen undersøges muli g- heder for alternative standsningsmønstre og vurdering af kons ekvenserne herved. Med venlig hilsen Flemming Hansen