Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 8. december 2005 004 - 333 Trafikudvalget har i brev af 21 . november 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål , som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eks  emplarer. Spørgsmål   134: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. november 2005 fra Nils Winther, København S vedr. personale i DSB -tog når der er mange hooligans blandt passagererne, jf. TRU alm. del –  bilag 98.” Svar: I forbindelse med sagen har jeg anmodet DSB om bidrag. DSB oplyser, at Nils Winther også har rettet henvendelse n til DSB, og DSB har svaret Nils Winther direkte. DSB oplyser i deres svar til Nils Winther, at DSB i særlige tilfælde kan afvise passagerer i det enkelte tog, såfremt pla dsforholdende betinger det – eller de udgør en sikkerhedsmæssig risiko for øvrige passagerer eller pe r- sonale. I forhold til den pågældende tur, hvor Nils Winther var passager på et DSB-tog fyldt med urolige fodboldfans, har DSB oplyst, at de anmodede politiet om at følge med i toget fra Aalborg.Politiet som fulgte de pågæ l- dende fodboldfans til Aalborg station, skønnede , at de kunne benytte toget uden at være til fare for øvrige passagerer   . Da DSB skal transportere alle med gyldig billet eller kort, har DSB ikke kunnet udelukke disse passagerer på grund af tilhørsforhold til en fo  dboldklub. DSB oplyser, at togpersonalet i det aktuelle tog kontaktede politiet, som efter aftale kom på Fredericia station og fik bortvist de fodboldfans, som de vurderede var uromagere. DSB er bekendt med, at der efterfølgende stadig var en del uro i toget. DSB beklager, at der ikke blev ageret hurtigere fra DSB’s side, da de på- gældende har virket truende, og med politiets hjælp burde være bortvist tidligere. ./.
Side 2 af 2 DSB bemærker desu  den, at ingen medarbejdere forlod toget undervejs, og sikkerhedsinstrukserne om kørsel under  Storebælt  , er fulgt med det antal medarbejdere, der foreskrives. Togpersonalet har på grund af de mange passagerer ikke været så synlige, som ønskeligt i en sådan situation. Alt salg i toget blev standset på grund af  de urolige fodboldfans, hvilket betød en fo rringet service for togets øvrige passagerer. DSB anfører, at deres medarbejdere er uddannet til at håndtere situatione  r- ne i toget på en god og professionel  måde , og beklager derfor dybt, at situa- tionen udviklede sig som den gjorde. DSB har for at vise deres beklagelse ydet erstatning til Nils Winther i form af en Gæstebillet til DSB 1’. Jeg kan henholde mig til DSB’s svar, og må  i overensstemmelse hermed konstatere, at Nils Winthers sag er beklagelig. Med venlig hilsen Flemming Hansen