Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
15
. december 2005
004
-
000331
Trafikudvalget har i brev af 18. november 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 133 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlæg ges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 133:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18/11-05 fra Vallensbæk
kommune, Greve kommune og Solrød kommune vedrørende ny jernbane
over Roskilde, jf. TRU alm. del
"
Svar:
Jeg er enig med byrådene i Vallensbæk , Greve og Solrød i, at beslu tning
om en strategi for den fremtidige udbygning af banekapaciteten mellem
København og Ringsted vil indebære et vigtigt politisk valg mellem fo r-
skellige løsninger.
Byrådene noterer sig strategianalysens bemærkninger om, at der hverken i
dag eller på sigt er kapacitetsproblemer, som ikke bliver løst ved de aller e-
de besluttede forbedringer på 800 mio. kr. på den nuværende banestræ
k-
ning mellem Østerport og Ringsted, og konstaterer på den
baggrund, at der
er tvivl om den samfundsø konomiske nytte af nybygningslø sningen.
Det er ikke en rigtig konklusion. Det er korrekt, at der ikke i dag er passa-
gerer eller gods, som direkte må afvises som følge af kapacitetspr oblemer,
og at mindre kapacitetsforbedringer på den nuværende bane mellem Kø-
benhavn og Ringsted også vil give en ekstra kapacitet
.
Men kapaciteten forhindrer, at togtrafikken kan forbedres med flere og hur-
tigere og mere rettidige tog. Det er effekten af sådanne køreplans forbedrin-
ger, som sammenholdt med investeringen i kapacitetsudvidelsen afgør , om
det kan betale sig samfundsøkonomisk at udvide kapaciteten.
Den samfundsøkonomiske nytte af de forskellige modeller for en kapaci-
tetsudvidelse København
gengivet i tabel 1 nedenfor. Tabel-
len viser den interne rentabilitet af de fire undersøgte m odeller i niveau 1,