Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
8 . december 2005
004
-
000329
Trafikudvalget har i brev af 18. november 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 132 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 132:
"Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel Politikerne afgør ban e-
godsets skæbne fra Dansk Transport og Logistiks månedsblad Transport
og Logistik fra den 11. november 2005"
Svar:
Jernbanegodstransporten i Danmark har gennem de seneste 5-10
år ge
n-
nemgået en markant udvikling, som startede fra et meget dårligt udgang s-
punkt. DSBs godstransport havde således op til slutningen af 1990erne
udviklet sig til en kolossal underskudsforretning. I DSBs å bningsbalance
ved etableringen af DSB som en selvstændig offentlig vir ksomhed i 1999
var der således hensat 1 mia. kr. til dækning af underskud i DSB Gods.
De daværende aftalepartier på jernbaneområdet
var i
supplementsaftalen vedr. DSB fra oktober 1996 enige om at foretage de
nødvendige strukturtilpasninger for at gøre DSB Gods økonomisk selvb æ-
rende. Der skulle udarbejdes en strategi for DSB Gods, der især sigte de på
transport af gods i store mængder over længere afstande på lige og ikke
-
diskriminerende vilkår.
I november 1997 aftalte de samme partier, at der fra 1. januar 1999 skulle
ske en åbning af markedet for jernbanegodstrafik, så alle godkendte jer n-
banevirksomheder fik adgang til at drive trafik.
I foråret 1998 fremlagde DSBs bestyrelse en str ategiplan for DSB Gods,
som blev tiltrådt af den daværende SR -regering, CD, V, K og KRF. SF til-
sluttede sig efterfølgende .
Strategiplanen forudsatte, at DSB Gods skulle omstilles til at kunne funge-
re på almindelige mark edsvilkår i konkurrence med andre god svirksomhe-
der i og uden for jernbanen inden for en 4-årig periode, således at der ved