Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København k Dato J.nr. 28. november 2005 109 - 14 I brev af 18. november 2005 stiller Trafikudvalget mig spørgsmål   131 (Alm. del), som jeg herved skal besvare: Spørgsmål 131  : Ministeren bedes kommenterer vedlagte artikel ”En vindersag” fra Dansk Transport og Logistiks månedsblad ”Transport & Logistik” fra 11. nove   m- ber 2005. Svar: Lederen i novembernummeret af Transport & Logistik understreger er- hvervets ønske om  en hurtig igangsætning af en lan  dsdækkende forsøg   s- ordning med modulvogntog. Det fremhæves i lederen, at modulvogntog   betyder færre transporter til den samme mængde gods, mindre brændstofforbrug, reducerede driftsomkos t- ninger, mindre miljøbelastning og færre trafikpropper. Jeg er enig i DTL’s vurdering af, at en forsøgsordning med modulvogntog vil give transporterhvervet og dermed dansk erhvervsliv en mulighed at komme i det transportmæssige førerfelt   . Desuden at praktiske erfaringer naturligvis har betydning, hvis modulvogntog på et sene re tidspunkt bliver standard på de europæiske veje.    Det er vigtigt, at vi løbende unde rsøger alle muligheder for at forbedre og effektivisere de forskellige transportfor- mer og afprøve nye m uligheder, bl.a. af hensyn til miljøet. DTL synes ikke, at jeg har afsat de nødvendige ressourcer med henblik på, at der hurtigst muligt kan igangsættes et landsdækkende forsøg med m o- dulvogntog. Som oplyst i mit brev af. 28. oktober 2005 til Trafikudvalget, om DTL’s forslag til et udvidet forsøg med modulvogntog , har Transport - og Energi- ministeriet nedsat en arbejdsgruppe med henblik på at afdække muligh   e- derne for en udvidelse af forsøgsordningen med modulvogntog. I denne arbejdsgruppe deltager repræsentanter fra   DTL og Dansk Industri samt Transport- og Energiministeriet.
p. 2/2 Arbejdsgruppen undersøge r, hvorvidt der kan etableres omkoblingspladser til modulvogntog med gods til/fra Sverige med en hensigtsmæssig plac  e- ring eksempelvis i tilknytning til eksisterende transportcentre, og om der er andre konkrete strækninger internt i   Danmark, der på kort sigt vil kunne inddrages i en forsøgsordning. Det tilstræbes, at arbejdsgruppen primo 2006 vil kunne afslutte arbe  jdet med en belysning af mulighederne for udvidelser af forsøgsordni ngen og en eventuel anbefaling heraf. Jeg vil derfor afvente arbejdsgruppens overvejelser, før der tages end eligt stilling til, om forsøgsordningen med modulvogntog skal udvides  yderlige- re. Min besvarelse vedlægges i fem eksemplarer. Med venlig hilsen Flemming Hansen ./.