Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
15.
december 2005
004
-
321
Trafikudvalget har i brev af 17. november 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 121 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 121 :
Ministeren bedes udarbejde en sammenligning mellem de oprindelige
trafikprognoser for Flintholm Station (beregnet på OTM -modellen) sam-
menholdt med de realiserede passagertal, og på den baggrund oplyse, om
den store forskel alene kan forklares med en indsvingsperiode eller, om
det er ministerens vurdering, at der er alvorlige mangler i OTM 5 model-
len
Svar:
OTM-modellen er en model, der på baggrund af bl.a. det kendte transpor t-
net, trafikmæng der og
ld mv. estimerer trafikken på
langt sigt i en situation, hvor alle rejsende har tilpasset sig ændringer i tr a-
fiktilbuddet. Modellen anses for at være den pt. bedste tilgængelige m
odel
for estimering af trafikken i Københavnsomr å det, og anvendes af en bred
brugerkreds i forbindelse med trafikplanlægningsopgaver, bl.a. Vejdirekt o-
ratet og DSB. Modellen er internationalt anerkendt.
Modellen kan ikke forudsige forløbet af en ti lvænningsperiode eller
indsvingsforløb, lig esom modellen ikke kan forudsige fluktuationer i
passagerernes valg mellem kollektiv og individuel trafik, som har andre
årsager end de rent trafikale. OTM -modellen er kalibreret til år 2000 . Kali-
breringen var baseret på kendte oplysninger for antallet a f boliger og ar-
bejdspladser, køreplaner fo r busser og tog mv. I forbindelse med valide-
ringen og kalibreringen af OTM V i 2001 blev modellens evne til at repro-
ducere det på det tidspunkt kendte trafikomfang i 2000 afprøvet med et
godt resultat, hvilket er dokumenteret i forbindelse med Prognose OTM V.
Prognoserne for fremtidig brug af trafikken tager afsæt i de modelmæssige
sammenhænge, der var gæ
ldende for modellen ved kalibreringen til år
2000, men er i sagens natur tilknyttet usikkerhed, da det drejer sig om at
forudsige fremtidige forhold på la ngt sigt.