Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
9.november 2005
004
-
000272
Trafikudvalget har i brev af 7. oktober 2005 stillet mig følgende spørgsmål
12
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 12 :
"Ministeren bedes kommentere Forbrugerrådets forslag om, at informat i-
onsniveauet til passagererne bør styrkes og om oprettelse af et privat ank e-
nævn for kollektiv transport, der kan behandle sager afvist af togselskabe r-
ne."
Svar:
Jeg skal henvise til mit svarbrev til Forbrugerrådet , som findes vedlagt sva-
ret på spørgsmål 8 (TRU alm. del).
Heraf fremgår, at jeg enig med Forbrugerrådet i, at der skal gives en dæ
k-
kende og relevant information til kunderne før, under og eft er rejsen, men
at der i praksis er der nogle tekniske og økonomiske grænser for, hvad der
er muligt at gennemføre.
DSB har overfor mig oplyst, at DSB er af den opfattelse, at ud fra Forbru-
gerrådets forholdsvis kortfattede formul eringer, så vurderes det , at de krav,
som Forbrugerrådet stiller til information før, under og efter rejsen , allere-
de opfyldes. Der kan dog være tale om enkelte mindre afvigelser. Ekse m-
pelvis udleverer DSB ikke samtlige relevante rejsebetingelser ved hvert
billetkøb, men henviser ti l dem på billettens bagside. Det er det, der efter
DSBs vurdering er plads til og brug for i dagligdagen. Samtidig oplyser
DSB, at der løbende arbej des på at sikre en bedre trafikinformation til ku n-
derne, både inden for egne rammer og i samarbejde med Ban edanmark og
andre aktører i den kollektive trafik.