Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 9.november   2005 004 - 000272 Trafikudvalget har i brev af 7. oktober 2005 stillet mig følgende spørgsmål 12 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 12  : "Ministeren bedes kommentere Forbrugerrådets forslag om, at informat i- onsniveauet til passagererne bør styrkes og om oprettelse af et privat ank e- nævn for kollektiv transport, der kan behandle sager afvist af togselskabe  r- ne." Svar: Jeg skal henvise til mit svarbrev til Forbrugerrådet , som findes vedlagt sva- ret på spørgsmål 8 (TRU alm. del). Heraf fremgår, at jeg enig med Forbrugerrådet i, at der skal gives en dæ k- kende og relevant information til kunderne før, under og eft er rejsen, men at der i praksis er der nogle tekniske og økonomiske grænser for, hvad der er muligt at gennemføre. DSB har overfor mig oplyst, at DSB er af den opfattelse, at ud fra Forbru- gerrådets forholdsvis kortfattede formul eringer, så vurderes det , at de krav, som Forbrugerrådet stiller til information før, under og efter rejsen  , allere- de opfyldes. Der kan dog være tale om enkelte mindre afvigelser. Ekse  m- pelvis udleverer DSB ikke samtlige relevante rejsebetingelser ved hvert billetkøb, men henviser ti l dem på billettens bagside. Det er det, der efter DSB’s vurdering er plads til og brug for i dagligdagen. Samtidig oplyser DSB, at der løbende arbej des på at sikre en bedre trafikinformation til ku n- derne, både inden for egne rammer og i samarbejde med Ban edanmark og andre aktører i den kollektive trafik.
p. 2/2 For så vidt angår spørgsmålet om et uafhængigt ankenævn til behandling af klager over togselskaberne, kan jeg oplyse, at dette spørgsmål i øjeblikket behandles i EU-regi i forbindelse med forhandlingerne om en forordning om rettigheder og pligter for togpassagerer i Europa. Jeg vil derfor afvente EU’s beslutning, før jeg foretager mig mere i s  agen. Med venlig hilsen Flemming Hansen