Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 15. december 2005 004 - 321 Trafikudvalget har i brev af 17. november 2005 stillet mig følgende spørgsmål 117 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 117: "Ørestadsselskabet oplyser i det seneste kvartalsregnskab på side 8, at transport- og energiministeren m.h.t. fordeling af takstindtægter har tilke  n- degivet, at lovbestemmelserne herom ikke er entydige, og at Folketinget ikke eksplicit har taget stilling til spørgsmålet, hvorfor ministeren senere vil fremlægge forslag til, hvorledes takstindtægterne skal fordeles mellem de kollektive trafikselskaber. I den forbindelse bedes oplyst, - hvornår ministeren forventer at frem sætte dette lovforslag og - idet der ikke er tradition for at lovgive med tilbagevirkende kraft, er mini- steren så enig i, at Ørestadsselskabet ikke igennem denne lov har mulighed for at få dækket den forskel, som selskabet mener, der eksisterer mellem de billetindtægter, HUR betaler (jf. det senest afsluttede årsregnskab) og dem selskabet gør krav på (8,36 kr. pr. passager)? " Svar: Som jeg tidligere har tilkendegivet i forbindelse med behandling af lov om trafikselskaber vil takstfordelingen blive fastlagt ved bekendtgørelse. B e- kendtgørelsen vil blive forelagt Folketinget samtidig med fremlæggelsen af lovforslag om projektering og anlæg af en Cityring og lovforslag om æ n- dring af organisatorisk struktur for Københavns Havn A/S og Ørestad    s- selskabet I/S. Det fremgår af  regeringens lovprogram, at de to lovforslag vil blive fremsat i 2. del af folketingssamlingen 2005-2006 . Som bekendt indgik regeringen fredag d. 2. december 2005 principaftale med Københavns og Frederiksberg kommuner om etablering af en cityring mv. I principaftalen indgår samtidig forslag om ny indtægtsdelingsmodel,   som vil blive udmøntet ved bekendtgørelse og som vil blive sat i kraft pr. 1. januar 2007. I forslaget indgår det, at Ørestadsselskabet i årene 2004 - 2006 vil modtage en aflønning pr . passager som svarer til aflønningen som fastsat af HUR.
p. 2/2 Med venlig hilsen Flemming Hansen