Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
15.
december 2005
004
-
321
Trafikudvalget har i brev af 17. november 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 113 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 113 :
” Ministeren bedes oplyse,
- om ministeren finder det forventeligt og tilfredsstillende, at soliditeten i
Ørestadsselskabet er faldet fra 7 pct. ved udgangen af 2004 til kun 1 pct.
ved udgangen af 3. kvartal 2005,
- om ministeren forventer et fortsat fald i selskabets soliditet i de kommen-
de år samt
- om ministeren på denne baggrund er enig i Ørestadsselskabets vurdering
på side 5 i kvartalsregnskabet, hvor der står: ”Udviklingen i 2005 indeb æ-
rer således samlet set e n styrkelse af selskabets økonomi”? ”
Svar:
I forbindelse med besvarelsen af spørgsmålet har Ørestadsselskabet I/S
oplyst følgende:
” Regnskabet for Ørestadsselskabet skal vurderes under hensyntagen til den
valgte regnskabspraksis. I selskabets regnskaber er arealværdierne o ptaget
til en værdi svarende til ejendomsvurderi ngen for 2003. Dette indebærer,
at den løbende værdistigning på selskabets arealer ikke medt
ages. Derfor
er det naturligt, at soliditeten er faldende, hvilket også forventes at være
tilfældet i de kommende år.
Styrkelsen af selskabets økonomi kommer således ikke til udtryk i selsk a-
bets egenkapital og soliditet, men kan aflæses i selskabets likviditet sbudget
2006 (december 2005). Med udgangspunkt i en aflønning på 8,16 kr. pr
passager er tilbagebetalingstiden som følge af udviklingen i 2005 reduc e-
ret med 7 år. Heri er der sål edes ikke taget hensyn til principaftalen om
Cityringen af 2. december 2005 mellem Regeringen, Frederiksberg Kom-
mune og Københavns kommune , hvoraf der fremgår en ny indtæg tsde-
lingsmodel for hovedstaden.”
p.
2/2
I det jeg henholder mig til selskabets oplysninger, vil jeg bemærke, at s om
det fremgår af Ørestadsselskabets kvartalsrapport for 3. kvartal 2005 side
24
er
selskabets økonomi, trods det gode resultat for arealsalget i 2005,
fortsat følsom overfor ændringer i eksterne forhold.
Kvartalsrapporten for 3. kvartal 2005 er tidligere sendt til Folketingets Tra-
fikudvalg
Med venlig hilsen
Flemming Hansen