Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 15. december 2005 004 - 321 Trafikudvalget har i brev af 17. november 2005 stillet mig følgende spørgsmål 112   (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 112  : ”I tabel 2.4.1. i kvartalsrapportering for Ørestadsselskabet 3. kvartal 2005 fremgår det, at selskabets egenkapital nu er minus 186 mio. kr.. Kan min i- steren på den baggrund: - redegøre for udviklingen i selskabets ege nkapital fra 2002 til 3. kvartal 2005, - oplyse, hvordan underskuddet finansieres og om finansieringen udeluk- kende sker indenfor lånerammen samt - oplyse, om ministeren forventer, at underskuddet på selskabets egenkap i- tal fortsat vil vokse i de nærmeste   år?” Svar: I forbindelse med besvarelsen af spørgsmålet har Ørestadsselskabet I/S oplyst følgende: ” Ørestadsselskabet I/S  ’ egenkapital (ekskl. andre ejeres andele) er faldet fra 3.673 mio. kr. pr. 1/1 2002 til -186 mio. kr. pr. 30/9-2003. Der er ikke en direkte sammenhæng mellem driftsunderskud og finansi  e- ringsbehov, idet især afskrivninger og dagsværdiregulering af gæ lden ikke påvirker finansieringsbehovet.  Dagsværdireguleringerne af se  lskabets gæld er udtryk for, at kursværdien af selskabets gæld æn dres, når renten ændres. Dagsværdireguleringerne vil ikke som sådan påvirke selskabets likviditet, såfremt selskabet beholder og afvikler gælden frem til udløb. Finansie- ringsbehovet afledt af driften dækkes udelukkende ved låneoptagelse u   n- der lånerammen. Baggrunden for driftsunderskuddets størrelse  er de valgte regnskabsmæ  s- sige principper, hvilket er nærmere uddybet i besvarelsen af spørgsmål 113. Med de valgte regnskabsmæssige principper   forventes der stadig i de kommende år  at være et   driftsunderskud og dermed stigende negativ egen- kapital.”
p. 2/2 Med venlig hilsen Flemming Hansen