Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
15.
december 2005
004
-
321
Trafikudvalget har i brev af 17. november 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 112 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 112 :
I tabel 2.4.1. i kvartalsrapportering for Ørestadsselskabet 3. kvartal 2005
fremgår det, at selskabets egenkapital nu er minus 186 mio. kr.. Kan min i-
steren på den baggrund:
- redegøre for udviklingen i selskabets ege nkapital fra 2002 til 3. kvartal
2005,
- oplyse, hvordan underskuddet finansieres og om finansieringen udeluk-
kende sker indenfor lånerammen samt
- oplyse, om ministeren forventer, at underskuddet på selskabets egenkap i-
tal fortsat vil vokse i de nærmeste år?
Svar:
I forbindelse med besvarelsen af spørgsmålet har Ørestadsselskabet I/S
oplyst følgende:
Ørestadsselskabet I/S egenkapital (ekskl. andre ejeres andele) er faldet
fra 3.673 mio. kr. pr. 1/1 2002 til -186 mio. kr. pr. 30/9-2003.
Der er ikke en direkte sammenhæng mellem driftsunderskud og finansi e-
ringsbehov, idet især afskrivninger og dagsværdiregulering af gæ
lden ikke
påvirker finansieringsbehovet. Dagsværdireguleringerne af se lskabets gæld
er udtryk for, at kursværdien af selskabets gæld æn
dres, når renten ændres.
Dagsværdireguleringerne vil ikke som sådan påvirke selskabets likviditet,
såfremt selskabet beholder og afvikler gælden frem til udløb.
Finansie-
ringsbehovet afledt af driften dækkes udelukkende ved låneoptagelse u n-
der lånerammen.
Baggrunden for driftsunderskuddets størrelse er de valgte regnskabsmæ s-
sige principper, hvilket er nærmere uddybet i besvarelsen af spørgsmål
113. Med de valgte regnskabsmæssige principper forventes der stadig i de
kommende år at være et driftsunderskud og dermed stigende negativ egen-
kapital.