Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Dato

J.nr.

 

 

:

:

 

 

8. december 2005

432-6

 

 

Trafikudvalget har i brev af 11. november 2005 stillet mig følgende spørgsmål 108 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

./.         Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

Spørgsmål 108:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. november 2005 fra Grindsted Erhvervsfremme vedr. finanslovaftalen på trafikområdet, jf. TRU alm. del – bilag 79."

Svar:

I henvendelsen fra Grindsted Erhvervsfremme opfordres til, at der i fortsættelse af motorvejsanlæg på rute 18 mellem Herning og Brande etableres en ny nord-sydgående vejforbindelse mellem Brande (rute 18) og Lunderskov (motorvej E20) med et forløb vest om Billund Lufthavn, evt. ad nuværende rute 469, Lunderskov – Grindsted, der kan aflaste Vejle Fjord Broen og motorvejsnettet i Trekantområdet for trafik.

I henvendelsen nævnes forskellige konkrete forhold til støtte for et sådant nyt vejanlæg. Samtidig henvises til, at der er indgået finanslovsaftale om en udbygning af motorvejstækningen Fløng – Roskilde V og om at igangsætte anlæg af motorvej på strækningen Ris – Ølholm – Vejle Nord. Trafiktal vedr. disse strækninger og Vejle Fjord Broen sammenstilles med bemærkning om, at selv om motorvejsstrækningen over Vejle Fjord Broen udbygges fra de nuværende 4 spor til 6 spor, vil der være en øvre grænse for hvor meget trafik, der vil kunne afvikles.

Henvendelsen giver mig anledning til følgende bemærkninger:

Beslutningsgrundlag og aftaler om igangsætning af vejanlæg

Regeringen indgik den 4. november 2005 en aftale på trafikområdet med Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre, der supplerer trafikaftalen fra november 2003. På vejområdet indebærer aftalen, at der igangsættes nye anlægsprojekter, som forbedrer trafikafviklingen og sikkerheden en række steder i landet baseret på bl.a. de langsigtede mål for de statslige anlægsinvesteringer, som blev fastlagt med regeringens oplæg til Investeringsplan 2003.

Efter aftalen fra november 2003 skal der udarbejdes beslutningsgrundlag for en række vejprojekter med henblik på senere beslutning om igangsættelse.

I aftalen af 4. november 2005 er der taget beslutning om igangsættelse af udbygning af Holbækmotorvejen mellem Roskilde V og Fløng og anlæg af motorvej Riis – Ølholm – Vejle, som der foreligger beslutningsgrundlag for. Sidstnævnte anlæg sker som led i det samlede projekt om etablering af motorvej mellem Herning og Vejle, og sigter bl.a. på at understøtte erhvervsudviklingen i det midt- og vestjyske område.

I aftalen fra november 2003 indgår det endvidere, at beslutningsgrundlag for udbygning af E45 fra 4 til 6 spor på strækningen omkring Vejle Fjord Broen mellem Herslev og Hornstrup (VVM-undersøgelse) udarbejdes i perioden 2005-2007, og at beslutningsgrundlag for udbygning af E20/E45 på motorvejsstrækningerne ved Fredericia Kolding udarbejdes senere.

I undersøgelsesarbejdet vedrørende udbygning af E45 fra 4 til 6 spor mellem Herslev og Hornstrup vil indgå en vurdering af kapacitetsforholdene ved udbygning af strækningen til 6 spor.

Trafikstigninger på Vejle Fjord Broen

Vejdirektoratet har senest i forbindelse med VVM-redegørelsen for Motorvejsanlægget Riis – Ølholm – Vejle vurderet, at den fremtidige trafik på Vejle Fjord Broen som følge af dette anlæg vil blive forøget med i størrelsesorden 2500-3000 køretøjer pr. årsdøgn i 2010- niveau.

Endvidere er trafikken på Vejle Fjord Broen steget med i størrelsesordenen 1000 køretøjer pr. årsdøgn som følge af åbningen af Diagonalvejen Riis – Ølholm i 2004, mens den nyligt åbnede del af Diagonalvejen videre mod Horsens forventeligt vil reducere trafikken på Vejle Fjord Broen med op til samme størrelsesorden.

Sammen med den forventede generelle trafikvækst vil trafikken på Vejle Fjord Broen således kunne forventes at være steget med ca. 10.000 pr. årsdøgn i år 2010-niveau. Denne udvikling må forventes at ville medføre forøgede fremkommelighedsproblemer på motorvejsstrækningen øst om Vejle, som vil blive nærmere belyst i forbindelse med den kommende VVM-undersøgelse af udbygning af E45 fra 4 til 6 spor mellem Herslev og Hornstrup.

 

Forslag om nord-sydgående vejforbindelse via Billund, H-linjen

Folketinget vedtog i 1990 en projekteringslov (lov nr. 280 af 2. maj 1990) for ruterne 15, 18, og 26 – de såkaldte jyske tværveje. For rute 18 Holstebro-Herning-Vejle angav loven tre alternative vejlinjer (betegnet A, B og C) alle med tilslutning til Den Jyske Motorvej (E45) nord for Vejle og alle anlagt som højklassede veje dvs. motorvej eller motortrafikvej.

Efterfølgende blev der fra lokal side fremsat forslag om andre mere vestlige linjeføringer af en fremtidig rute 18 som motorvej/motortrafikvej. Interessen samlede sig særligt om en løsning, hvorefter rute 18 i stedet for at få tilslutning til motorvejsnettet nord for Vejle skulle udbygges i den såkaldte H-linje med et forløb fra den nuværende rute 18 nord for Brande via Billund til Esbjergmotorvejen (E20) ved Lunderskov. Interessen førte til en beslutning om at undersøge en overordnet vejforbindelse i H-linjen via Billund sammen med vejlinierne A, B, og C med henblik på valg af linjeføring.

På baggrund af de gennemførte undersøgelser vedtog Folketinget i 1996 en ny projekteringslov for rute 18 Holstebro-Vejle som motorvej/ motortrafikvej i en vejlinje øst om Herning og Brande og herfra videre via den såkaldte Diagonalvej, Riis – Ølholm, til E45 nord for Vejle.

H-linjen blev dermed fravalgt og kom således ikke til at indgå i den statslige vejudbygningsplan. Projekteringsloven fra 1996 er siden fulgt op med vedtagelse af anlægslove for rute 18’s udbygning til motorvej, idet udbygningen sker etapevis med forbindelse til E45 nord for Vejle.

I forlængelse af projekteringsloven fra 1996 for en ny højklasset rute 18 i linjeføringen med tilslutning til E45 nord for Vejle gennemførte Vejdirektoratet i 1997 i samarbejde med Billund Kommune og Vejle og Ribe amter et planlægningsarbejde med det formål at skitsere alternative forslag til udbygning/nyanlæg, der kan forbedre vejforbindelserne til Billund. Arbejdet blev afrapporteret med Vejdirektoratets rapport nr. 66 fra 1997: ”Veje til Billund”. Rapportens forslag til vejnetsudbygninger vedrører motortrafikveje, der er vurderet til at have tilstrækkelig kapacitet til at afvikle trafikken.

Forbedring af nuværende vejforbindelser til Billund/Grindsted

Vejle Amt har siden 1998, hvor amtet blev vejbestyrelse for rute 28, etableret en omfartsvej nord om Billund og Vandel. Der er endvidere vedtaget regionplantillæg for en motortrafikvej Vandel-Bredsten. Desuden har amtet vedtaget regionplantillæg for en motortrafikvej Ødsted-motorvej E45 syd om Vejle. Begge vejanlæg er i tråd med forslagene i Vejdirektoratets ovennævnte rapport ”Veje til Billund” fra 1997.

På rute 176/441 ved Kolding er Dons Landevej forlagt syd for Dons by bl.a. for at sikre opretholdelse af en god og sikker vejforbindelse mellem motorvej E45 og områderne nord og nordvest for Bramdrupdam. Denne vejudbygning er også i tråd med 1997-rapportens forslag om bedre veje til Billund.

PÃ¥ rute 469 mellem Grindsted og motorvej E20 ved Lunderskov er i 1997-rapporten forslag om at etablere omfartsveje ved Vorbasse og Hejnsvig som led i en udbygning af rute 469 til motorvej E20.

På rute 30 er Vejle Amt i gang med at anlægge en ny vejforbindelse fra rute 18 syd om Give til Uhe som del af den såkaldte Diagonalvej (motortrafikvej) mellem motorvej E45 ved Horsens og Billund området.

Som led i kommunalreformen overgår rute 28, rute 30 og rute 469, alle med forbindelse til Grindsted by, til staten den 1. januar 2007.

Vejplaner vedr. disse kommende statsveje vil skulle vurderes i forhold til øvrige projekter på statsvejene. Der er således ikke på nuværende tidspunkt taget stilling til hvorvidt eller hvornår staten i givet fald vil kunne etablere nye vejanlæg vedrørende disse veje.

Med venlig hilsen


Flemming Hansen