Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
5.
december 2005
004
-
318
Trafikudvalget har i brev af 10. november 2005 stillet mig følgende
spørgsmål TRU 104 (alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægg es i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 104:
"Ministeren bedes kommentere rapport om kollektiv bustrafik i HUR, Å r-
hus og Odense" , jf. TRU alm. del
Svar:
Trafikudvalget har bedt mig kommentere en rapport fra FOA vedr. kollek-
tiv bustrafik i HUR, Århus og O dense. Rapporten behandler perspektiverne
i et muligt fremtidigt udbud af den kollektive bustrafik i Århus og Odense,
sådan at bustrafikken i År hus og Odense organiseres på samme måde som i
resten af landet.
I dag udføres busdriften i Århus og Odense af k ommunale driftsselskaber,
hhv. Århus Sporveje og Odense B ytrafik, mens der siden slutningen af
1980
-
erne er gennemført udbud af al anden kollektiv bustrafik i Danmark. I
HUR-området var al kollektiv bustrafik således udbudt midt i 1990 -erne.
FOA beskriver sin rapport som værende et bidrag til politikernes beslut-
ningsgrundlag, når der skal træffes beslutning om, hvorvidt bustrafikken i
Århus og Odense skal udbydes.
Jeg må sige, at det skinner tydeligt igennem, at FOA ikke mener at det er
en god idé at udbyde bustrafikken.
Jeg har ikke tilstrækkeligt kendskab til forudsætninger og metode i den rap-
port vedr. besparelse ved udlicitering af bustrafik, som TetraPlan A/S har
udarbejdet for FOA og i de to undersøgelser af hhv. borgertilfredshed og
arbejdsmiljøforhol d for buschauffører, FOA anvender som grundlag for de
konklusioner, der drages i rapporten. Jeg kan derfor ikke kommentere de
enkelte kilder til rapporten, og dermed heller ikke afdække, om der ligger
metodiske fejl i disse kilder.
Min gennemlæsning af rap porten giver mig dog anledning til at bemærke
følgende:
./.