Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 5. december 2005 004 - 318 Trafikudvalget har i brev af 10. november 2005 stillet mig følgende spørgsmål   TRU 104 (alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægg  es i 5 eksemplarer. Spørgsmål   104: "Ministeren bedes kommentere ”rapport om kollektiv bustrafik i HUR, Å   r- hus og Odense”" , jf. TRU alm. del – Svar: Trafikudvalget har bedt mig kommentere en rapport fra FOA vedr. kollek- tiv bustrafik i HUR, Århus og O  dense. Rapporten behandler perspektiverne i et muligt fremtidigt udbud af den kollektive bustrafik i Århus og Odense, sådan at  bustrafikken i År  hus og Odense organiseres på samme måde som i resten af landet. I dag udføres busdriften i Århus og Odense af k   ommunale driftsselskaber, hhv. Århus Sporveje og Odense B  ytrafik, mens der siden slutningen af 1980 - erne er gennemført udbud af al anden  kollektiv bustrafik i Danmark. I HUR-området var al kollektiv bustrafik således udbudt midt i 1990  -erne. FOA beskriver sin rapport som værende   et bidrag til politikernes beslut- ningsgrundlag, når der skal træffes beslutning om, hvorvidt bustrafikken i Århus og Odense skal udbydes. Jeg må sige, at det skinner tydeligt igennem, at FOA ikke  mener at det er en god idé at udbyde bustrafikken. Jeg har ikke tilstrækkeligt kendskab til   forudsætninger og metode i   den rap- port vedr. besparelse ved udlicitering af bustrafik, som TetraPlan A/S har udarbejdet for FOA og i de to undersøgelser af hhv. borgertilfredshed og arbejdsmiljøforhol d for buschauffører, FOA anvender som grundlag for de konklusioner, der drages i rapporten. Jeg kan derfor ikke kommentere de enkelte kilder til rapporten, og dermed heller ikke afdække, om der ligger metodiske fejl i disse kilder. Min gennemlæsning af rap  porten giver mig dog anledning til at bemærke følgende: ./.
Side 2 af 2 I rapportens afsnit 6 nævnes det, at   metroen i 2003 endnu ikke for alvor havde gjort sit indtog, hvorfor metroen ikke i væsentlig grad bidrager til faldet i antallet af buspassagerer i HUR-området. De nne betrag tning kan jeg ikke dele. Det er muligt, at metroen heller ikke i 2003 transporterede det budgetterede antal passagerer, men faktisk havde metroen i 2003 mere end 20 millioner rejsende. Samtidig betød etableringen af  metroen en betydelig omlæ  gning og reduktion af bustrafikken i centrale områder af hovedstaden, nemlig de områder, der dækkes af metroen. Jeg finder således, at det er  en fejlagtig antagelse, at der ikke er en nævn  e- værdig andel af de 20 millioner rejser med metroen i 2003  , der førhen v ar bus rejser. Endvidere konkluderer FOA, at der ikke vil kunne opnås en nævneværdig besparelse, såfremt Århus Kommune og Odense Kommune skulle vælge a t sende bustrafikken i udbud. Dette forklares ved, at hovedparten af den be- sparelse, som HUR opnåede  ved at udbyde busdriften, fandt sted frem til midten af 1990-erne. Jeg finder det ikke dokumenteret, at der i Århus og Odense   ikke skulle kunne ske den samme udvikling som i HUR og i øvrigt i store dele af la n- det i øvrigt, nemlig at der i forbindelse med de før  ste udbud opnås store besparelser på bustimeprisen , og at bustimeprisen ved de efter fø lgende udbud stiger. Jeg tror faktisk, at det er overvejende sandsynligt, at der vil kunne opnås store besparelser, første gang bustrafikken i Århus og Odense sendes i u   d- bud, alene fordi der må forventes stor konku rrence blandt operatørerne  om at etablere sig på de attraktive markeder , der er tale om i Århus og Odense. Endelig finder jeg det bemærkelsesværdigt, at FOA’s undersøgelse af a  r- bejdsmiljø har så stor vægt i FOA’ s samlede konklusioner, når det tages i betragtning, at detaljeringsniveauet i den telefonundersøgelse der er ge n- nemført er så ringe  , som det åbenbart er. Det fremgår f.eks. ikke  , hvad chaufførerne er stressede over eller hvad de chauffører, der er utilfre  ds med deres arbejde konkret er utilfredse med. Jeg mener ikke, at så kategoriske konklusioner om chaufførernes tilfred  s- hed kan drages, når det ikke er gjort klart, hvad tilfredshedsmålingen er baseret på. Med venlig hilsen Flemming Hansen