Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
31.
oktober 2005
004
-
266
Trafikudvalget har i brev af 5. oktober 2005 stillet mig følgende spørgsmål
1 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 1:
"Ministeren bedes redegøre for bemyndigelsen til billetkontrol af gyldig
rejsehjemmel på togperroner ."
Svar:
Hjemlen til at udstede kontrolafgift i tog og metro findes i lov om hoved-
stadsområdets kollektive persontrafik § 6, stk. 2 samt i § 23 i lov om jern-
bane.
Lovgrundlaget angiver, at der kan udstedes kontrolafgift til passagerer, der
ikke foreviser gyldig rejsehjemmel.
Spørgsmålet er derfor, hvornår man er passager. Ifølge reglerne om ersta
t-
ning i lov om jernbane, jf. lovens § 13 angives det, at jernbanevirksomhe-
den skal erstatte skade på passagerer, hvis skaden er en følge af en beg i-
venhed i forbindelse med jernbanebefordring under passagerens ophold i
tog eller under dennes ind- eller udstigning. Denne afgrænsning i love n
indikerer, at man er passager, når man befinder sig i toget eller er på vej ind
eller ud af toget.
Når man forlader toget , har man modtaget en transportydelse, og det er så-
ledes ikke længere så klart for passagererne, at man fortsat vil kunne blive
mødt med et krav om at fremvise gyldig rejsehjemmel. Det er derfor min
opfattelse, at det bør fremgå meget klart for passagerne, at man også skal
have gyldig rejsehjemmel, når man stiger af toget, og at hvis dette ikke
klart er offentliggjort, vil man ikke kunne blive afkrævet kontrolafgift.
Jernbanevirksomhedernes adgang til at kontrollere passagerer, der forlader
toget, giver dem mulighede
n for en mere effektiv kontrol. I modsat fald
risikerer man, at billetkontrollen i toget vil betyde, at passagerer uden gyl-
dig rejsehjemmel kan forlade toget, inden kontrollø
plads.