Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 31. oktober 2005 004 - 266 Trafikudvalget har i brev af 5. oktober 2005 stillet mig følgende spørgsmål 1 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges   i 5 eksemplarer. Spørgsmål 1: "Ministeren bedes redegøre for bemyndigelsen til billetkontrol af gyldig rejsehjemmel på togperroner ." Svar: Hjemlen til at udstede kontrolafgift i tog og metro findes i lov om hoved- stadsområdets kollektive persontrafik § 6,  stk. 2 samt i § 23 i lov om jern- bane. Lovgrundlaget angiver, at der kan udstedes kontrolafgift til passagerer, der ikke foreviser gyldig rejsehjemmel. Spørgsmålet er derfor, hvornår man er passager. Ifølge reglerne om ersta t- ning i lov om jernbane, jf. lovens § 13 angives det, at jernbanevirksomhe- den skal erstatte skade på passagerer, hvis skaden er en følge af en beg  i- venhed i forbindelse med jernbanebefordring under passagerens ophold i tog eller under dennes ind- eller udstigning. Denne afgrænsning i love  n indikerer, at man er passager, når man befinder sig i toget eller er på vej ind eller ud af toget. Når man forlader toget , har man modtaget en transportydelse, og det er så- ledes ikke længere så klart for passagererne, at man fortsat vil kunne blive mødt  med et krav om at fremvise gyldig rejsehjemmel. Det er derfor min opfattelse, at det bør fremgå meget klart for passagerne, at man også skal have gyldig rejsehjemmel, når man stiger af toget, og at hvis dette ikke klart er offentliggjort, vil man ikke kunne blive afkrævet   kontrolafgift. Jernbanevirksomhedernes adgang til at kontrollere passagerer, der forlader toget, giver dem mulighede n for en mere effektiv kontrol. I modsat fald risikerer man, at billetkontrollen i toget vil betyde, at passagerer uden gyl- dig rejsehjemmel kan forlade toget, inden kontrollø plads.
p. 2/2 Omvendt bør man kun betegnes som passager i umiddelbar forlænge   lse af udstigning af toget, dvs. der skal ikke være tvivl om, at man har modt  aget en transportydelse. Jeg finder det afgørende, at såfremt   en passager bryder en regel, skal ved- kommende også være klar over de   tte. Det skal fremgå på   perronen eller i toget, samt i selskabernes forretningsbetingelser, at hvis man ikke er i be- siddelse af gyldig rejsehjemmel ved rejsens begyndelse, under rejsen og ved rejsens afslutning, kan der udstedes kontrolafgift. Jeg kan oplyse, at Transport- og Energiministeriet i forbindelse med en konkret sag har præciseret   ovennævnte   over for henholdsvis DSB, Ørestadsselskabet og Arriva i f  ebruar d.å. Med venlig hilsen Flemming Hansen