Folketingets Sundhedsudvalg Dato: 5. december 2005 Under  henvisning til Folketingets Sundhedsudvalgs  brev  af 14.  novem- ber  2005  følge r  hermed  –   i  5  eksemplarer  –   socialministerens  svar  på spørgsmål nr.   94 (SUU Alm. del). Spørgsmål nr.   94: ” Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. oktober 2005 fra Dansk Psykolog Forening vedrørende evalueringsordning for private uddannelser  til psykoterapeut, jf. alm.del  - bilag 99 Svar: Dansk Psykolog Forening udtrykker  i brev af 18. oktober 2005 sin bekym- ring  omkring  en  række  forhold  ,  som  lægges  til  grund  for  evalueri  ngen  af psykoterapeutuddannelserne. Jeg skal har noteret mig, at Dansk Psykolog Forening ser positivt på, at ps y- koterapeutuddannelserne  med  kvalitetskriterierne  sikres  et  forsvarligt  ind- hold.  Udgangspunktet  for  udarbejdelsen  af  kvalitetskriterier  for  private  ud- dannelser har netop været  , at sikre, at udøvende psykoterapeute r som opfyl- der kriterierne, udøver deres virke på et fagligt og etisk forsvar  ligt niveau. Jeg forventer i denne forbindelse, at studerende fremover vil søge uddanne l- sesinstitutioner  som  opfylder  kvalitetskriterierne,  samt  at  mennesker,  der søger  bistand  h os  en  psykoterapeut,  vil  konsultere  psykoterapeuter,  der  er uddannet på en uddannelse , som ligger i forlængelse af kvalitetskriterierne. Sigtet med arbejdet i den tværministerielle arbejdsgruppe   mellem Indenrigs gsministeriet og Socialministeriet har således været, at    det faglige niveau for uddannelse til psykoterapeut løftes i forhold til i dag. Kriterierne omfatter både  en række forudsætninger for fo r- svarlig  drift  af  en  uddannelse  og  egentlige  kvalitetskrav  til  indholdet  i  ud- dannelsen. Formuleringen af kvalitetskriterierne har taget afsæt i    anbefalin- Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] GMC/ J.nr. 649-1755
2 ger fra Danmarks Evalueringsinstitut ligesom der er indgået  b i    drag fra blandt andet Dansk Psykologforening, Dansk Psykiatrisk Selskab samt private psy- koterapeutuddannelser.   Endvidere   har   kvalitetskriterierne   været   sendt   til udtalelse hos professor Lars Gôran Ôst    , Stockholms universitet, og professor Michael Helge Rønnested, universitet i Oslo.   Arbejdsgruppen har anset hø- ringsparterne  som  dækkende  i  fo  rhold  til  et  genstandsfelt,  der  har  mange teoretiske og praktiske metoderetninger. Dansk  Psykologforening  peger  i  deres  henvendelse  på,  at  der  i  de   forelig- gende kvalitetskriterier ikke er et eksplicit krav om en superviseret praksiser- faring. Udgangspunktet for kvalitetskriterierne er, at en positiv evaluering i forhold til de opstillede rammer ikke betyder, at uddannelsen er statsanerkendt. Ud- dannelsen kan således godt  reklamere med en positiv evaluering – men ikke med, at uddannelsen er blevet godkendt som følge af en posit iv evaluering. Evalueringen  skal  opfattes  som  en  uvildig  vurdering  af  kvaliteten  i  uddan- nelsens faglige niveau og de organisatoriske forhold. I uddannelsen opereres således ikke  med et eksplicit krav om superviseret praksiserfaring -  eller at uddannelsen skal hvile på et videnskabeligt grundlag. Imidlertid fremgår det af ”Rammer og kriterier for evalueringen af de priv  ate psykoterapeutuddannelser” (Danmarks evalueringsinstitut 2005) , at supervi- sion  samt  færdighed  stræning  og  pra  ksiserfaring  indgår  som  sta ndard  i  en samlet  evaluering  af  uddannelsen.  Konkret  skal  der  i  uddannelsesforløbet indgå  minimum 200 timer til supervision i gruppe, individuelt eller en kom- bination heraf. Der  skal  således   i  uddannelsesforløbet  være  indlagt  færdighedstræning  i  at udøve  terapi. Denne terapitræning skal foregå under vejledning af en erfaren underviser og skal ske i sammenhæng med undervisningens teori og metode. Dansk Psykolog Forening henviser i deres henvendelse endvidere til, at der i kriterierne mangler et krav om, at uddannelsen skal hvile på et videnskab e- ligt  grundlag.  Psykoterapien  er  netop  kendetegnet  ved  en  stor  variation  i både teoretisk udgangspunkter og arbejdsmetoder. Det er  derfor en væsentlig udfordring,  at  sammenholde  psykoterapeutisk  praksis  og  psykoterapeutiske læreprocesser   indenfor en fast ramme – endnu sværere bliver det, at fasthol- de en entydig videnskabelig evidens. Kriterierne er derfor formuleret ud  fra det udgangspunkt, at divergerende teori – og metodevalg kan tilgodeses    in- denfor den ramme, som er henlagt til Danmarks Evalueringsinstitut. Imidlertid er det sigtet med kvalitetskriterierne, via rammer for uddannelsens struktur  og  indhold,  optagelse,  varighed,  eksterne  censorer,  undervisnings- kompetence, at opnå  et hensigtsmæssigt videnskab  eligt niveau.
3 I forlængelse heraf,   kan jeg nævne, at jeg er helt på linie med Dansk Psyk   o- log Forenings bemærkning om, at det er læger, psykiatere og psykologer der foretager egentlig diagnosticering og visitation. Det er samtidig min forvent- ning, at de udøvende  psykoterapeuter, som er evalueret efter kvalitetskriteri- erne, vil være i stand til   - på et bedre grundlag  end tidligere - at kunne henvi- se  egentligt  diagnostiserbare  mennesker,  der  indledningsvis  søg er  bistand hos en psykoterapeut, til de eksisterende sundhedsfaglige tilbud. Eva Kjer Hansen /Peter Juul