Besvarelse  af  spørgsmål  nr.    74  (Alm.  del),  som  Folke- tingets   Sundhedsudvalg   har   stillet   til   indenrigs-   og sundhedsministeren den 7. november 2005 Spørgsmål    74: "Ministeren bedes oplyse, hvilke forpligtelser kommunen har og hvilke ini- tia  tiver kommunen af egen drift skal tage i forhold til hjælp til psykisk syge mennesker efter udskrivning" Svar: Jeg har til brug for min besvarelse indhentet et bidrag fra Socialministeriet, som udtaler følgende: ”I henhold til Servicelovens § 67 skal kommunen yde en særlig indsats til voksne  med  nedsat  fysisk  eller  psykisk  funktionsevne.  Formålet  med  ind- satsen er 1) at forebygge, at problemerne for den enkelte forværres, 2) at forbedre den enkeltes sociale og personlige funktion samt udviklings- muligheder, 3)  at  forbedre  mulighederne  for  den  enkeltes  livsudfoldelse  gennem  kon- takt, tilbud om samvær, aktivitet, behandling, om sorg og pleje og 4) at yde en helhedsorienteret indsats med servicetilbud tilpasset efter den enkeltes særlige behov i egen bolig, herunder i botilbud eller lov om almene boliger m.v., eller i botilbud efter denne lov. Når  der  ydes  hjælp  efter  servicelovens  §  111  til  voksne  under  67  år  skal kommunen  eller  amtskommunen  som  led  i  indsatsen  skønne ,  om  det  er hensigtsmæssigt  at  tilbyde  at  udarbejde  en  handlingsplan  for  in dsatsen. Ved  denne  vurdering  skal  der  tages  hensyn  til  brugernes  ønske  om  en handleplan samt karakteren og omfanget af indsatsen. Kommunen eller amtskommunen skal tilbyde at  udarbejde en handleplan, når  hjælpen  ydes  til  personer  med  betydeligt  nedsat  fysisk  eller  psykisk funktionsevne  eller  til  personer  med  alvorlige  sociale  problemer,  der  ikke eller kun med betydelig støtte kan opholde sig i egen bolig, eller som i ø  v- rigt har behov for betydelig støtte for at forbedre de personlige udvikling s- muligheder.  Handlingsplanen  angiver  formålet  med  indsatsen.  Handlings- planen  angiver  endvidere,  hvilken  indsats  der  er  nødvendig  for  at  opnå Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: Kontor: Regional sundhed J.nr.: 2005-12142-255 Sagsbeh.: SEB Fil-navn: Dokument 4
2 formålet, den forventede varighed af indsatsen samt andre særlige forhold om boform, beskæftigelse, personlig hjælp, behandling, hjælpemidler m.v. Handleplanen  bør  udarbejdes  ud  fra  modtagerens  forudsætninger,  og  så vidt muligt i samarbejde med denne. Bestemmelsen tager sigte på de van- skeligst  stillede  personer  med  f.eks.  svære  sindslidelser,  længerevarende hjemløse  og  personer  med  udprægede  stofmisbrugsproblemer,  hvor  en koordineret indsats mellem amt og kommune og evt. andre myndigheder er essentiel for at sammensætte den rette indsats, både hvad angår de enkel- te tilbud og den tidsmæssige rækk  efølge af dem. En  handleplan  danner  rammen  for  en  samarbejdsproces  med  brugeren, hvor mål for indsatsen afstemmes med brugerens ønsker og forudsætni  n- ger for nærmere at ku nne fastlægge de konkrete tilbud.  For at skræddersy en helhedsorienteret indsats til den enkelte må der, hvor der ud over den ansvarlige myndigheds egne tilbud, er behov for medvirken fra andre myn- digheder,  ske  en  koordinering  med  disse.  En  sådan  koordineret  indsats mellem amtslige og kommunale sociale tilbud er særlig vigtig, når den sam- lede indsats involverer flere sektorer, som f.eks. psykiatriske sygehusafde- linger  og  distriktspsykiatrien,  eller  andre myndigheder  som f.eks. kriminal- forsorgen kommer ind i billedet. Det er derfor i den forberedende fase vig- tigt at få kortlagt, hvilke myndigheder, der er eller skal inddrages i forhold til brugeren. Yderligere skal kommunen ifølge loven om social service , § 80, tilbyde de meget  vanskeligt  stillede  og  dårligt fungerende  sindslidende  en  støtte -  og kontaktperson.  Støtte -  og  kontaktpersonen  skal  dels  varetage  det  opsø- gende  arbejde  overfor  målgruppen,  dels  det  motiverende  arbejde  overfor den del af gruppen, som har accepteret besøg, men som ikke magter eller ønsker at deltage i etablerede tilbud. I dag har ca. 5000 mennesker med en sindslidelse en støtte - og kontaktperson tilknyttet. Desuden skal kommunen efter servicelovens § 73 også sørge for tilbud om hjælp, omsorg e ller støtte samt genoptræning og hjælp til udvikling af færdigheder til bl.a. sindslide   n- de, der har behov herfor på grund af betydeligt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne  eller  særlige  sociale  problemer.  Det  kan  være  i  form  af hjemmevejledere  eller  andre  former  for  personlig  støtte.  Både  lettere   og vanskeligt  stillede  sindslidende  kan  have  behov  for  bredspektrede  tilbud, som rækker fra skabelse af struktur i dagligdagen og opretholdelse af soc i- ale netværk til fastho ldelse af egen identitet og oplærin g i daglige færdi g- heder.     Desuden skal kommunen ifølge § 67 a i loven om social service yde hjælp til personer med betydelig nedsat psykisk funktionsevne, der ikke kan tage vare på deres egne interesser, uanset om der foreligger samtykke fra den enkelte. Hjælpen kan dog ikke ydes ved brug af fysisk tvang. ” Jeg kan henholde mig til Socialministeriets udtalelse og i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål 73.
3