Besvarelse  af  spørgsmål  nr.    46  (alm.  del),  som  Folke- tingets   Sundhedsudvalg   har   stillet   til   indenrigs-   og sundhedsministeren den 21. oktober 2005 Spørgsmål    46: "Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel ”Ulovlige piller på hylderne” fra Jyllands-posten den 6. oktober 2005 samt oplyse hvornår klagesagerne er behandlet.” Svar: Af  den  nævnte  avisart ikel  fremgår,  at  169  kosttilskudsprodukter  fortsat markedsføres, selv om  Lægemiddelstyrelsen  har truffet afgørelse om, at  de er ulovlige og straks skal fjernes fra markedet. Som  årsag  hertil  anføres,  at  nogle  af  de  virksomheder,  der  markedsfører disse  kosttilskud,  har  klaget  over  Lægemiddelstyrelsens  afgørelser  til  I  n- denrigs- og Sundhedsministeriet – og at ministeriet har tillagt klagerne op- sæ ttende virkning, indtil klagesagerne er afgjort. Det fremhæves, at Forbrugerrådet har kritiseret den fortsatte markedsføring af  produkterne.  Rådet  mener,  at  forbrugerne  bliver  udsat  for  grov  vildled- ning fra producenterne af de ulovlige midler, som udokumenteret hævder , at de virker mod alvorlig sygdom. Herved risikerer alvorligt syge at få virk- ningsløs  helsekost  i  st edet  for  medicin  med  dokumenteret  virkning.  Dette synspunkt deles af en jurist fra Fødevarestyrelsens kosttilskudsgru ppe, der finder det problematisk, at syge narres til at købe helseprodukter i st edet for rigtig medicin. Endelig  udtaler  en  direktør  fra   en  helsekostvirksomhed,  at  kosttilskuds- branchen  har  eksisteret herhjemme  i  mindst  30 år,  uden  at  branchen  har påført ulykker på mennesker. Mine kommentarer Jeg kan bekræfte, at Lægemiddelstyrelsens ovennævnte afgørelser omfa    t- ter  169  produkter.  Afgørelsern e  indebærer,  at  produkterne  klassificeres   som  lægemi dler.  Enhver  fremtidig  forhandling  af  disse  produkter  vil  kun være lovlig her i landet, hvis den følger gældende regler for salg af læg    e- midler. Da ingen af produkterne har en markedsføringstilladelse her  i lan- det, overtrædes lægemidde  lloven, hvis de forhandles her. Generelt til spørgsmålet om markedsføring af helsekost kan jeg opl  yse, at såfremt et produkt markedsføres med, at det kan ”forebygge, erkende, li n- Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 11. november 2005 Kontor: 4.s.kt. J.nr.: 2005-13009-283 Sagsbeh.: HBJ Fil-navn: Sp.46.doc
2 dre, behandle eller helbrede sygdom, sygdomssymptomer, smerter eller påvirke legemsfunktioner” er det bestemt til formål omfattet af definitionen på et lægemiddel i lægemiddellovens § 1, stk. 1. Når et produktet markedsføres som et lægemiddel, vil markedsføri   ngen kun være lovlig, hvis der foreligger  en række tilladelser fra Lægemiddelstyre  l- sen. Der kræves bl.a. en  ”virksomhedstilladelse” til at fremstille, udlevere eller sælge produktet, samt en  ”markedsføringstilladelse”   til at sælge eller udlevere produktet. For at få en markedsføringstilladelse kr æves, at der foreligger dokumentation for produktets kvalitet, sikkerhed og virkning. Lægemiddelstyrelsen kan i henhold til lægemiddelloven påbyde virkso m- heder, der foretager sig noget ulovligt med lægemidler, at oph ø re med den pågældende handling. Det kan fx være u lovlig fremstilling, markedsføring eller reklame. Jeg er tilfreds med denne detaljerede regulering af lægemidler , der er ind- ført , herunder beskytte patienter imod vildled- ning i forhold til deres sygdom. For så vidt angår de 169 produkter, der omtales i artiklen, kan jeg oplyse, at en del af disse er trukket tilbage fra markedet. Nogle virksomheder fulgte med det samme Lægemiddelstyrelsens påbud om at ophøre med   forhand- ling af og reklame for  produkterne. 22 virksomheder har imidlertid klaget til Indenrigs- og Sundhedsministeriet over  Læ gemiddelstyrelsens  afgørelser.   Af  disse  har  ministeriet  stadfæstet de 11. Det betyder, at alle produkter omfattet af klagerne er trukket tilbage eller er ved at blive det. Ministeriet  har  desuden  modtaget  udtalelse  fra  Lægemiddelstyre lsen  i  1 sag, der forventes afgjort inden for kort tid.  For de resterende 10 klagesa- ger  mangler  stadig  udtalelser/supplerende  udtalelser  enten  fra  Lægemi d- delstyrelsen  eller  sagens  parter,  inden  ministeriet  kan  afgøre  sagerne. Samtlige sager forventes afsluttet inden årets udgang. Til det i artiklen anførte problem med o psættende virkning  kan jeg oplyse, at ministeriet har tillagt samtlige klager opsættende virkning. Opsættende virkning gives ikke aut omatisk i afgørelser fra Lægemiddelst  y- relsen, der påklages til ministeriet. Det vil altid bero på en konkret vurdering af den enkelte sag. Ved afgørende sundhedsmæssige hensyn   til forbruger- ne vil en klage naturligvis ikke tillægges opsættende vir  kning. I de konkrete sager har man ikke vurderet, at der er tale om sundhedsska- delige  produkter.  I  givet  fald  ville  de  hverken  kunne  tillades  markedsført som kosttilskud eller lægemidler.
3 Jeg finder det derfor rimeligt i forhold til virksomhederne, at Lægemiddel sty- relsens afgørelser stilles i bero , indtil klagerne er behandlet, og de endelige afgørelser foreli gger.