Besvarelse af spørgsmål nr. 46 (alm. del), som Folke-
tingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og
sundhedsministeren den 21. oktober 2005
Spørgsmål 46:
"Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel Ulovlige piller på hylderne
fra Jyllands-posten den 6. oktober 2005 samt oplyse hvornår klagesagerne
er behandlet.
Svar:
Af den nævnte avisart ikel fremgår, at 169 kosttilskudsprodukter fortsat
markedsføres, selv om Lægemiddelstyrelsen har truffet afgørelse om, at de
er ulovlige og straks skal fjernes fra markedet.
Som årsag hertil anføres, at nogle af de virksomheder, der markedsfører
disse kosttilskud, har klaget over Lægemiddelstyrelsens afgørelser til I n-
denrigs- og Sundhedsministeriet og at ministeriet har tillagt klagerne op-
sæ ttende virkning, indtil klagesagerne er afgjort.
Det fremhæves, at Forbrugerrådet har kritiseret den fortsatte markedsføring
af produkterne. Rådet mener, at forbrugerne bliver udsat for grov vildled-
ning fra producenterne af de ulovlige midler, som udokumenteret hævder ,
at de virker mod alvorlig sygdom. Herved risikerer alvorligt syge at få virk-
ningsløs helsekost i st edet for medicin med dokumenteret virkning. Dette
synspunkt deles af en jurist fra Fødevarestyrelsens kosttilskudsgru ppe, der
finder det problematisk, at syge narres til at købe helseprodukter i st edet for
rigtig medicin.
Endelig udtaler en direktør fra en helsekostvirksomhed, at kosttilskuds-
branchen har eksisteret herhjemme i mindst 30 år, uden at branchen har
påført ulykker på mennesker.
Mine kommentarer
Jeg kan bekræfte, at Lægemiddelstyrelsens ovennævnte afgørelser omfa t-
ter 169 produkter. Afgørelsern e indebærer, at produkterne klassificeres
som lægemi dler. Enhver fremtidig forhandling af disse produkter vil kun
være lovlig her i landet, hvis den følger gældende regler for salg af læg e-
midler. Da ingen af produkterne har en markedsføringstilladelse her i lan-
det, overtrædes lægemidde lloven, hvis de forhandles her.
Generelt til spørgsmålet om markedsføring af helsekost kan jeg opl yse, at
såfremt et produkt markedsføres med, at det kan forebygge, erkende, li n-
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
11. november 2005
Kontor:
4.s.kt.
J.nr.:
2005-13009-283
Sagsbeh.:
HBJ
Fil-navn:
Sp.46.doc