Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 10. juli 2006
Under henvisning til Folketingets Sundhedsudvalgs brev af 13. juni 2006 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 426 (SUU Alm. del).
Â
â€Vil ministeren sende udvalget en oversigt over hvilke projekter/tiltag, der er sat i gang til nedbringelse af sygefraværet blandt personalegrupperne beskæftiget pÃ¥ plejehjemmene?â€
Svar:
Til besvarelse af spørgsmålet har jeg modtaget bidrag fra Arbejdstilsynet, der hører under Beskæftigelsesministeriet.
Arbejdstilsynet har oplyst følgende:
â€Der sker i disse Ã¥r en række tiltag inden for arbejdsmiljøomrÃ¥det, som kan medvirke til at nedbringe sygefraværet pÃ¥ plejehjem sÃ¥vel som pÃ¥ andre typer af arbejdspladser:
· I det forlig om en velfærdsreform, der netop er indgået, er det aftalt, at der skal iværksættes arbejdsmiljøinitiativer med det formål at forlænge arbejdslivet.
· Regeringens nye prioritering af arbejdsmiljøindsatsen indebærer, at der skal ske en reduktion af sygefravær, der hænger sammen med arbejdsmiljøproblemer.
· Arbejdsmiljøreformen indebærer, at sygefravær skal inddrages i arbejdsmiljøarbejdet.
Velfærdsreformen
Som en del af aftalen om velfærdsreformen skal der gennemføres initiativer med sigte på at forebygge nedslidning og forbedre arbejdsmiljøet, blandt andet i brancher, hvor relativt mange er truet af nedslidning.
Der oprettes en forebyggelsesfond med en kapital på 3 mia. kr. Målet med fonden er at forebygge og forhindre fysisk og psykisk nedslidning. Fonden yder støtte til arbejdspladsrelaterede projekter på offentlige og private virksomheder og institutioner samt initiativer, der styrker genoptræningen og rehabiliteringen af syge mennesker og mennesker med handicap. Der udbetales fra fonden op til 200 mio. kr. i etableringsåret 2007 og op til 350 mio. kr. årligt i 2008 og årene herefter.
Desuden skal Arbejdstilsynet gennemføre særlige indsatser inden for brancher, hvor der er nedslidningstruet arbejdskraft udover det nuværende fastsatte tilsyn. Hertil kommer udvidet, forebyggende vejledning pÃ¥ den enkelte virksomhed mÃ¥lrettet særlige omrÃ¥der og uvildig rÃ¥dgivning, som kan anvendes i virksomhedernes forebyggende indsats i forhold til problemer med det psykiske arbejdsmiljø, herunder stress. Endelig skal muligheden for brug af â€Smileys ☺†i indsatsen drøftes. Der afsættes 70 mio. kr. Ã¥rligt i perioden 2007-2010.
Ny prioritering af arbejdsmiljøindsatsen
Regeringen foretog i december 2005 en ny prioritering af arbejdsmiljøindsatsen frem til og med 2010 med konkrete reduktionsmål for, hvor meget arbejdsmiljøet skal være forbedret. Prioriteringen er en landsdækkende prioritering, som skal løftes af alle arbejdsmiljøaktører sammen og hver for sig.
De fire prioriterede arbejdsmiljøproblemer er:
· Arbejdsulykker (20 % reduktion)
· Psykisk arbejdsmiljø (10 % reduktion)
· Støj (15% reduktion af høreskadende støj, 10% reduktion af generende støj)  Â
· Muskel- og skeletbesvær (reduktionsmålet fastsættes primo 2007)
For psykisk arbejdsmiljø, muskel- og skeletbesvær og arbejdsulykker drejer reduktionsmÃ¥lene sig om, at der skal ske en reduktion af sygefravær knyttet til disse typer af arbejdsmiljøproblemer.Â
Sygefravær som en del af arbejdsmiljøarbejdet
Den arbejdsmiljøreform, der trådte i kraft 1. januar 2005, betyder, at sygefravær skal inddrages i arbejdsmiljøarbejdet:
Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering. Fra 1. januar 2005 skal sygefravær inddrages i arbejdspladsvurderingen med henblik pÃ¥ at vurdere, om der er forhold i arbejdsmiljøet, der kan bidrage til sygefraværet. Forpligtelsen træder i kraft, nÃ¥r der skal udarbejdes nye arbejdspladsvurderinger eller de eksisterende arbejdspladsvurderinger skal revideres.Â
Arbejdsmiljøreformen indebærer desuden, at sygefravær indgår som emne i den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse, som sikkerhedsrepræsentanter skal gennemgå.
Ud over disse tiltag er der gennemført en række særlige projekter inden for plejesektoren, finansieret af satspuljemidler, af Beskæftigelsesministeriet eller af Arbejdsmiljøforskningsfonden:
Satspulje om forbedring af psykisk arbejdsmiljø og nedbringelse af sygefravær
Arbejdstilsynet har i perioden 2002 til 2005 via puljen "Forbedring af psykisk arbejdsmiljø og nedbringelse af sygefravær" ydet støtte til 21 udviklingsprojekter på danske arbejdspladser med det formål at forbedre det psykiske arbejdsmiljø og nedbringe sygefraværet. 4 af projekterne foregik på virksomheder inden for plejesektoren. Mere præcist drejede det sig om støtte til et projekt på et ældrecenter, to projekter på botilbud for fysisk og psykisk handicappede og et projekt på socialpsykiatriske institutioner.
Arbejdsmiljøinstituttet
Arbejdsmiljøinstituttet har igangsat programmet â€FOR-SOSU†(Fastholdelse Og Rekruttering af SOcial- og SUndhedshjælpere og –assistenterer). MÃ¥let med programmet er at skabe viden, der kan bidrage til, at social- og sundhedshjælperes og -assistenters arbejde bliver mere attraktivt for at reducere fravær og for tidlig tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet og øge rekruttering til branchen. Programmet startede 1. januar 2003 og løber frem til 31. december 2006 og finansieres dels af Beskæftigelsesministeriet, dels af satspuljemidler.
Programmet indeholder en række elementer, herunder:
· Undersøgelser af, hvad der har betydning for, om nyuddannede social- og sundhedshjælpere får arbejde, forlader arbejdet, bliver i arbejde, får positive eller negative helbredsændringer de første år i jobbet.
· Undersøgelser af, hvorfor nogle medarbejdere i ældreplejen bliver langtidssyge, får forringet helbred, måske forlader sektoren eller går på førtidspension eller forbliver raske og i arbejder i mange år.
· Undersøgelser af effekten af en målrettet indsats for at forbedre elevernes fysiske og personlighedsmæssige ressourcer i løbet af uddannelsesforløbet.
· Undersøgelser af muligheden for at nedsætte sygefravær og forhindre jobtab i forbindelse med en tidlig indsats over for udstødningstruede.
Også Arbejdsmiljøinstituttets forskningsprojekt PUMA (Projekt Udbrændthed, Motivation og Arbejdsglæde) vedrører arbejdspladser inden for ældreplejen. Det er en del af undersøgelsens formål at undersøge konsekvenser af udbrændthed på længere sigt, herunder fravær, og at vurdere tiltag, der har til formål at reducere udbrændthed og øge arbejdsglæde og motivation. Undersøgelsen foregår blandt ansatte i fem offentlige organisationer, hvor pleje, omsorg og andre former for klientkontakt er centrale arbejdsområder. To af disse organisationer er kommunale ældreplejer.
Undersøgelsen blev indledt i 1999 og løber til 2006. Den er finansieret af Arbejdsmiljøfondet, Arbejdstilsynet, Arbejdsmiljørådets Servicecenter via Arbejdsministeriets sundhedsfremmepulje, Sygekassernes Helsefond og Arbejdsmiljøforskningsfonden.
Andre projekter
Arbejdsmiljøforskningsfonden har igangsat forskning og udvikling inden for bl.a temaerne â€Udstødning og sygefraværâ€, â€Arbejde med mennesker og Psykisk arbejdsmiljøâ€. Det vurderes, at der i 8 af de projekter, der har fÃ¥et støtte fra fonden inden for disse temaer er dele, der vedrører problemstillingen om sygefravær inden for social- og sundhedsomrÃ¥det.â€
Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål 425.
Eva Kjer Hansen