Besvarelse  af  spørgsmål  nr.    40  (Alm.  del),  som  Folke- tingets   Sundhedsudvalg   har   stillet   til   indenrigs-   og sundhedsministeren den 17. oktober 2005 Spørgsmål    40: "Ministeren  bedes  kommentere  vedlagte  artikel  ”Spredning  af  operationer koster liv” fra Mandagmorgen den 26. september 2005 samt oplyse om det ikke vil være muligt, at indføre en styrket kont  rol inden den 1. januar 2007." Svar: Regeringen har en ambition om at skabe et sundhedsvæsen i verdenskla s- se. Det indebærer bl.a., at den enkelte patient har sikkerhed for, at behan d- lingen udføres på et tilstrækkeligt kvalitetsn  iveau. Det er en del af baggrunden for, at vi med den nye sundhedslov – allerede fra 2006 – dels giver Sundhedsstyrelsen øgede kompetencer til at gribe ind over  for  behandling,  der  foregår  i  strid  med  de  faglige  anbefalinger;  dels etablerer en mere systematisk overvågning af, hvordan den mest speciali- serede behandling foregår. Artiklen  fra  Mandag  Morgen  beskæftiger  sig  specifikt  med  kræftområdet, hvor  regeringen  og  Dansk  Folkeparti  har  aftalt  en  forstærket  indsats  med udmøn tningen  af  Kræftplan  II.  Initiativer  spænder  over  bl.a.  for ebyggelse, forskning,  flere  skannere  og  strålekanoner,  uddannelse,  rehabilitering  og udvidet tilbud om eksperimentel behandling. I alt repræsenterer initiativerne et løft til indsatsen mod kræft på over 1,1 mia. kr. i 2006. Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om, at kræftkirurgien skal samles på  færre  afdelinger.  Som  led  i  gennemførelsen  af  anbefalingerne  i  Kræf  t- plan II er der taget initiativ til at nedsætte en arbejdsgruppe, der skal bistå Sundhedsstyrelsen med at udforme de faglige anbefalinger for de 11 kirur- giske områder, der udfører kirurgisk kræftb  ehandling. I forhold til de konkrete forløb om de tre kræftformer, der nævnes i artiklen, redegør  Sundhedsstyrelsen  herfor  i  den  udtalelse,  jeg  har  indhentet  fra styrelsen til brug for min besvarelse. Sundhedsstyrelsen udtaler følgende: ”  Det konstateres overordnet i artiklen, at Sundhedsstyrelsen kan anmode amter og H:S om at stoppe med at udføre en bestemt form for operation, men at der ikke sker systematisk overvågning på området. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 15. november 2005 Kontor: 2.s.kt. J.nr.: 2005-12100-142 Sagsbeh.: AJS Fil-navn: Dokument 3
2 Sundhedsstyrelsens  nuværende  specialeplanlægning,  og  herunder  plac  e- ring af lands- og landsdelsfunktioner, bygger ikke på et eksplicit lovgrund- lag. På nuværende tidspunkt placerer Sundhedsstyrelsen lands- og lands- delsfunktioner i vejledningen Specialeplanlægning og lands   - og landsdels- funktioner  i  sygehusvæsenet     (herefter  Specialevejledningen)  efter  en  for- udgående  dialog  med  relevante  lægevidenskabelige  selskaber  samt  am- terne og H:S. Den nuværende samarbejdsmodel er etableret i 1990, og den første Specialevejledning blev u dsendt i 1993. Sundhedsstyrelsens  placering  af  lands-  og  landsdelsfunktioner  har  derfor karakter af anbefalinger, og styrelsen er henvist til at anmode amterne og H:S om at overholde Specialevejledningens anbefalinger. Indenrigs- og sundhedsministeren kan ifølge Lov om sygehusvæsenet §13, stk.  5,  efter  forhandling  med  amtsrådene  fastsætte  regler  for  visitation  af patienter samt betaling for behandling, hvor kvalitets- eller ressourcemæ s- sige hensyn taler for, at visse behandlingsformer samles på et eller få sy- gehuse. Der  sker  aktuelt  ikke  en  systematisk  overvågning  af,  om  Sundhedsstyrel- sens anbefalinger for specialeplanlægning overholdes. Som nævnt ovenfor retter styrelsen imidlertid henvendelse til amterne og H:S, hvis det kan kon- stateres, at anbefalingerne ikke overholdes. Dette sker typisk som følge af henvendelser til styrelsen, omtale i fag- og nyhedsmedier, samt hvor styrel- sen af egen drift tager et givent område op. For så vidt angår de konkrete kræftformer, der nævnes i artiklen, kan Sun d- hedsstyrelsen oplyse følgende: Kræft i mavesækken: Sundhedsstyrelsen  har  ved  træk  fra  Landspatientregisteret  i  foråret  2005 kunnet konstatere, at der i 2004 blev foretaget operationer for kræft i mav e- sækken (ventrikelresektioner) ved 16 sygehuse. Af de i alt 126 opera tioner for  ventrikelcancer  blev  29  operationer,  svarende  til  23  procent,  foretaget uden for de afdelinger, der har lands- og landsdelsfunktion på området. Sundhedsstyrelsen har i juni 2005 efter drøftelse i styrelsens rådgivning s- gruppe vedr. lands- og landsdelsfunktioner og specialeplanlægning, der har deltagelse  fra  amterne  og  H:S,  skrevet  til  de  amter,  der  ikke  overholder styrelsens anbefalinger og anmodet om, at der fremover henvises til afde- linger med lands- og landsdelsfunktion. Efterfølgende har fem  af de syv amter, som ikke fulgte Specialevejlednin- gens  anbefalinger,  svaret  på  henvendelsen.  Fire  amter  gør  opmær  ksom på, at der enten tidligere eller i forlængelse af henvendelsen er taget initi a- tiv til at følge Specialevejledningens anbefalinger. Et amt  gør opmær  ksom på, at alle elektive indgreb henvises til afdelinger med lands- og landsdels- funktion, men at der i forbindelse med akutte indgreb er faglige grunde til at fastholde færdiggørelse af disse indgreb samt palliative in  dgreb.
3 Kræft i bugspytkir   tlen: Sundhedsstyrelsen  konstaterede  ved  træk  fra  Landspatientregisteret  i  o k- tober 2004, at der i 2003 var foretaget operationer for kræft i bugspytkirt e- len  (pancreascancer)  ved  seks  sygehuse.  Af  de  i  alt  42  operationer  for kræft i bugspytkirtelen var de t o operationer, svarende til 5 procent af samt- lige operationer, foretaget uden for de afdelinger, der har lands- og lands- delsfunktion på området. Da  de  to  operationer  var  foretaget  ved  Sygehus  Viborg,  rettede  styrelsen henvendelse til Viborg Amt og anmodede om, at aktiviteten ophørte. Viborg Amt har i november 2004 oplyst styrelsen om, at aktiviteten er ophørt. Sundhedsstyrelsen  vurderer  således,  at  styrelsens  anbefalinger for kirurgi ved kræft i bugspytkirtelen aktuelt efterleves af amterne og H:S. Kræft    i spiserøret Sundhedsstyrelsen har i anden sammenhæng foretaget et træk i Landsp  a- tientregistret om kirurgi for kræft i spiserøret, nærmere betegnet øsofagu s- resektioner,  i  årene  1997  til  2004.  Der  blev  således  i  2004  foretaget  i  alt 140 operationer ved otte sygehuse. Heraf blev fire operationer, svarende til knap  3  procent  af  samtlige  operationer,  foretaget  uden  for  de  afdelinger, der har lands- og landsdelsfunktion på området. Det er ikke på det forelig- gende grundlag muligt at afgøre, om de fire operatione r drejer sig om akut- te eller elektive operationer. Sundhedsstyrelsen  vurderer  således,  at  styrelsens  anbefalinger for kirurgi ved kræft i spiserøret i vid udstrækning efterleves af amterne og H:S. Det skal dog bemærkes, at udredning og behandling ifølg  e Specialevejled- ningen forudsættes at foregå som et integreret samarbejde mellem kirurgi- ske gastroenterologer og thoraxkirurger samt med fælles operationsteams. Det  kan  ikke  på  baggrund  af  det  statistiske  materiale  afgøres,  om  denne forudsætning er o pfyldt. Det kan i øvrigt oplyses, at spørgsmålet om kræftkirurgi er en ce   ntral del af Kræftplan II, der anbefaler følgende: ”Den fremtidige kirurgiske b  ehandling af kræftsygdomme samles i afdelinger, der har et tilstrækkeligt operation  s- mæssigt volumen inden for  de enkelte kræftformer til at sikre den fo rnødne behandlingsmæssige kvalitet, og til at denne kan vurderes på et forsvarligt talmæssigt grun dlag.” Kræftplan  II  indeholder  ikke  specifikke  anbefalinger  om  behandling  af  de enkelte  kræftformer,  men  i  bilagen e  til  kræftplanen  anfører  de  kirurgiske repræsentanter inden for de enkelte kræftkirurgiske områder selv forskell i- ge  volumenstørrelser  (antal  operationer  pr.  operatør/afdeling  pr.  år)  som grundlag for sikring af kvalitet.
4 Det fremgår desuden af Kræftplan  II, at volumen er en selvstændig foru d- sætning  for  at  kunne  vurdere  kvalitet:  ”For  at  kunne  vurdere  om  et  kval i- tetsmæssigt  resultat  blot  er  udtryk  for  en  tilfældig  variation  eller  reelt  u  d- trykker en operatørs eller en afd elings kirurgiske kvalitet, forudsæt ter det, at aktiviteten har et sådant omfang, at der kan foretages en statistisk bereg- ning af resultaterne. Et omfang på 100 -120 operationer pr. år af en given type giver lige netop tilstrækkeligt grun dlag for en sådan statistisk vurdering og er samtidig et antal, der erfaringsmæssigt betyder, at der opretholdes en god rutine.” Som led i gennemførelsen af anbefalingerne i Kræftplan II er der taget init  i- ativ  til  at  nedsætte  en  arbejdsgruppe,  der  skal  bistå  Sundhedsstyrelsen med at udforme faglige anbefalinger for de 11 kirurgiske områder, der udfø- rer kirurgisk kræftbehandling. I det omfang de faglige anbefalinger viser behov for at ændre på speciale- planlægningen og lands - og landsdelsfunktioner, vil dette jf. Sundhedsloven blive  drøftet  i  Det  Rådgivende  U dvalg  for  Specialeplanlægning  forud  for udmøntningen. Sundhedsstyrelsen skal endelig for en god ordens skyld gøre opmærksom på,  at  Sundhedslovens  bestemmelser  om  specialeplanlægning,  herunder afrapportering  om  varetagelsen  af  lands-  og  landsdelsfunktioner,  træder  i kraft pr. 1. januar 2006.”