Dato:            15. juni 2006

Kontor:         Sundhedspolitisk kt.

J.nr.:             2006-1520-22

Sagsbeh.:   HBG

Fil-navn:       s 374 alm. del.

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 374 (Alm. del), som Sundhedsudvalget har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 8. maj 2006

 

Spørgsmål 374:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. april 2006 fra Foreningen af Yngre Læger vedrørende videreuddannelsen i speciallægepraksis, jf. alm. del – bilag 440"

 

Svar:

Jeg skal indledningsvis gøre opmærksom på, at henvendelsen af 25. april 2006 er en fælles henvendelse fra Foreningen af Yngre Læger og Foreningen af Speciallæger.

 

Jeg har til brug for besvarelsen indhentet oplysninger fra Sundhedsstyrelsen.

 

Sundhedsstyrelsen oplyser følgende:

 

Som det fremgår af henvendelsen fra Yngre Læger, er der indgået en aftale mellem Sygesikringens Forhandlingsudvalg og Foreningen af Speciallæger om praktiserende speciallæger, der virker som tutorlæger. Der er tale om en rammeaftale, inden for hvilken der kan indgås lokalaftaler mellem de implicerede parter. Aftalen indebærer, at der mellem parterne kan aftales tilskud til etablering af arbejdsplads samt tilskud til øvrige praksisudgifter, relateret til den uddannelsessøgendes tilknytning til praksis. 

 

Sundhedsstyrelsen påpeger, at det er hjemlet i gældende lovgivning, at der i hoveduddannelsen inden for specialerne dermato-venerologi, oftalmologi samt oto-rhino-laryngologi indgår ansættelse i speciallægepraksis, jf. bekendtgørelse nr. 660 af 10. juli 2003 om uddannelse af speciallæger.

 

Yngre Læger og Foreningen af Speciallæger anfører (jf. alm. del. bilag 440), at det er vilkårene om tilskud til etablering af arbejdspladser, som har været årsag til, at der nogle steder ikke er blevet indgået aftaler med tutorlæger.

 

På baggrund af en forespørgsel til de tre regionale sekretariater for lægelig videreuddannelse, er det Sundhedsstyrelsens vurdering, at det alene er øre-næse-halslægerne, der ikke vil være i stand til at modtage uddannelsessøgende læger fra efteråret 2006. Dette gælder specielt for Uddannelsesregion Nord og Uddannelsesregion Øst.

 

Sundhedsstyrelsen kan oplyse, at Uddannelsesregion Nord har skrevet til alle regionens øre-næse-halslæger med henblik på at finde en tilfredsstillende finansieringsmodel. En aftale herom synes umiddelbart forestående.

 

For så vidt angår dermatologien, er det Sundhedsstyrelsen opfattelse, at der ikke skulle være problemer i forbindelse med de kommende ansættelser.

 

Inden for oftalmologien er der indgået lokalaftale om etableringstilskud i Region Øst, og der forhandles pt. herom i Region Nord. Region Syd har endnu ikke påbegyndt forhandlinger om lokalaftale.

 

Som det fremgår af Bekendtgørelse nr. 660 af 10. juli 2003 om uddannelse af speciallæger, sker ansættelse i introduktionsforløb og hoveduddannelsesforløb efter opslag. Hoveduddannelsesforløb opslås som kontinuerlige ansættelser, der dækker den samlede hoveduddannelse i specialet. Ansættelsesvarigheden på de enkelte uddannelsessteder, der ifølge uddannelsesprogrammet indgår i et introduktions- eller hoveduddannelsesforløb, skal som hovedregel være af mindst 6 måneders varighed.

 

Det er videreuddannelsesregionernes ansvar at planlægge, godkende og ansætte læger i hoveduddannelsesforløb.

 

Det er normal praksis, at det af opslaget til et hoveduddannelsesforløb fremgår, hvor forløbets delelementer er placeret, herunder ansættelsen i speciallægepraksis. I tilfælde, hvor der ikke har været indgået aftale om finansiering af etableringsudgifter, har der været situationer, hvor det ikke har været muligt at oplyse om praksisdelens placering på tidspunktet for opslaget eller i forbindelse med bekræftelse på ansættelse i hoveduddannelsesforløbet.

 

Det er et krav, at den uddannelsessøgende læge senest tre måneder før start af hvert nye delelement i hoveduddannelsen skal varsles om den konkrete placering. Med givet varsel kan praksisdelen placeres i hele den videreuddannelsesregion, hvor hoveduddannelsesforløbet er placeret.

 

I videreuddannelsesregionernes tilrettelæggelse og godkendelse af hoveduddannelsesforløb tages der så vidt muligt hensyn til placeringen af uddannelsesforløbets delelementer.

 

Efterhånden som de lokale aftaler bliver indgået, er det Sundhedsstyrelsens forventning, at praksisdelens placering vil fremgå af de aktuelle stillingsopslag til hoveduddannelsesforløb.

 

Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens oplysninger.