Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 17. maj 2006 Kontor:Â Â Â Â Â Â Â Â Sundhedspolitisk kt. J.nr.:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 2006-12100-171 Fil-navn:Â Â Â Â Â Â Dokument 3
|
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. april 2006 fra Endometriose Foreningen vedrørende behandlingskvalitet, jf. alm. Del – bilag 415."
Jeg har bedt Sundhedsstyrelsen om bidrag til brug for besvarelsen. Sundhedsstyrelsen har oplyst følgende:
â€Svær eller avanceret endometriose er jf. Sundhedsstyrelsens vejledning Specialeplanlægning og lands- og landsdelsfunktioner i sygehusvæsenet (herefter Specialevejledningen) en lands- og landsdelsfunktion, som bør varetages ved de gynækologisk/obstetriske landsdelsafdelinger ved Københavns Amts Sygehusvæsen (Amtssygehuset i Glostrup) og Ã…rhus Universitetshospital (Skejby Sygehus). Lette og moderate tilfælde af endometriose er ifølge Specialevejledningen en basisfunktion, som anbefales samlet i det enkelte amt.
Specialevejledningen indeholder eksempler pÃ¥ svær eller avanceret endometriose, idet det er beskrevet som â€â€¦patienter med dissemineret sygdom som rectovaginal endometriose, retroperitoneal endometriose eller tarmendometrioseâ€.
Den konkrete vurdering af, om der er tale om lette og moderate eller svære tilfælde af endometriose vil derfor være baseret på en konkret klinisk vurdering.
Sundhedsstyrelsens kategorisering og placering af lands- og landsdelsfunktioner har hidtil haft karakter af anbefalinger, idet styrelsens specialeplanlægning forud for sundhedslovens bestemmelser herom ikke har bygget på et eksplicit lovgrundlag. Styrelsen har derfor været henvist til at anmode amterne og H:S om at overholde Specialevejledningens anbefalinger, men har ikke kunnet stille eksplicitte krav herom.
Sundhedslovens bestemmelser om specialeplanlægning trådte i kraft den 1. januar 2006 og indebærer, at Sundhedsstyrelsen får hjemmel til at fastsætte krav til lands- og landsdelsfunktioner (som fremover vil blive benævnt specialiserede funktioner) og til at godkende disse på regionale og private sygehuse. Styrelsen kan desuden fastsætte regler for visitation af patienter til behandling på afdelinger med lands- og landsdelsfunktioner, ligesom styrelsen kan inddrage en godkendelse, hvis de fastsatte krav ikke opfyldes. Endelig pålægges regionsrådene og vedkommende private sygehuse at afgive en årlig statusrapport om opfyldelsen af de fastsatte krav.
Det rådgivende udvalg for specialeplanlægning, som også er nedsat i medfør af sundhedsloven, drøfter i øjeblikket en plan for gennemgang af hvert enkelt speciale med henblik på at opstille de krav, som sundhedsloven forudsætter.
Sundhedsstyrelsen har forudsat, at den nuværende Specialevejlednings placering af lands- og landsdelsfunktioner er gældende, indtil den konkret afløses af nye krav og godkendelser, jf. sundhedsloven. Det er ligeledes Sundhedsstyrelsens opfattelse, at Specialevejledningens placering af funktioner er bindende for amterne og H:S og fra 1. januar 2007 regionerne.
For så vidt angår det konkrete sagsforløb med Endometriose Foreningen, skal Sundhedsstyrelsen bemærke følgende:
I forbindelse med en henvendelse fra Endometriose Foreningen anmodede Indenrigs- og Sundhedsministeriet om Sundhedsstyrelsens bidrag til besvarelsen, og styrelsen oplyste i brev af 27. maj 2004 blandt andet, at såfremt Sundhedsstyrelsen bliver bekendt med konkrete eksempler på, at Specialevejledningen ikke efterleves systematisk, ville styrelsen som tidligere naturligvis rette henvendelse til det pågældende amt, sygehus eller afdeling.
Efter henvendelser fra foreningen til ministeren i december 2005 og i januar 2006 gentog ministeren i sit svar af 24. februar 2006 sin opfordring fra 2004 til at rette henvendelse til Sundhedsstyrelsen, hvis foreningen blev bekendt med steder, hvor Specialevejledningen systematisk ikke blev efterlevet.
Endometriose Foreningen rettede herefter i brev af 12. marts 2006 henvendelse til Sundhedsstyrelsen og anmodede om et møde. Brevet indeholdt ikke konkrete eksempler på manglende overholdelse af Specialevejledningens anbefalinger.
Styrelsen svarede i brev af 17. marts 2006, at endometriose ville indgå i gennemgangen af gynækologi og obstetrik, som forventedes at være nært forestående som led i specialeplanlægningen. Styrelsen fandt derfor ikke, at der var grundlag for et møde, men opfordrede Endometriose Foreningen til at fremsende information om eventuel systematisk manglende overholdelse af den nuværende Specialevejlednings anbefalinger, idet det blev tilkendegivet, at denne information ville indgå i gennemgangen af gynækologi og obstetrik. For så vidt angik fremgangsmåde og specialerækkefølge blev der henvist til det første møde i det rådgivende udvalg for specialeplanlægning den 5. april 2006, idet disse spørgsmål ville blive drøftet i udvalget.
Endometriose Foreningen sendte i brev af 5. april 2006 foreningens konkrete eksempler på manglende overholdelse af Specialevejledningens anbefalinger, som er overensstemmende med eksemplerne i henvendelsen til Folketingets Sundhedsudvalg. Sundhedsstyrelsen har således trods flere opfordringer fra indenrigs- og sundhedsministerens side til Endometriose Foreningen i perioden 2004 – 2006 ikke modtaget konkrete eksempler på overtrædelse af Specialevejledningens anbefalinger om endometriose før brevet af 5. april 2006.
Det kan desuden oplyses, at det rÃ¥dgivende udvalg for specialeplanlægning pÃ¥ sit møde den 19. maj 2006 skal drøfte et forslag til gennemgang af akutberedskabet forud for de egentlige specialegennemgange. Dette medfører, at specialegennemgangene udsættes, herunder gennemgangen af gynækologi og obstetrik. Sundhedsstyrelsen vil derfor tage initiativ til at anmode de amter, Endometriose Foreningen peger pÃ¥, om deres kommentarer til oplysningerne og om deres generelle rammer for behandlingen af endometriose, idet styrelsen vurderer, at spørgsmÃ¥let i sÃ¥ fald ikke bør afvente gennemgangen af gynækologi og obstetrik.â€
Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens oplysninger.
Â