Til

Folketinget - Sundhedsudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 284, 285 og 286 af 3. marts.

(Alm. del).

 

Kristian Jensen

                                           /John Fuhrmann

                        


Spørgsmål 284: Vil ministeren oplyse, hvor meget afgiften på cigaretter skal forhøjes for at opnå et årligt nettoprovenu til staten på 120 mio. kr.? Ministeren bedes samtidig oplyse effekten på sundhedsomkostningerne. 

Svar: På grund af grænsehandel, hjemmerulning mv. er det meget svært at forudsige de provenumæssige konsekvenserne ved ændringer af cigaretafgifterne. Udviklingen med større spredning i cigaretpriserne i de seneste år har endvidere forøget usikkerheden.

Sådanne beregninger vil altid være behæftet med meget stor usikkerhed.

Grænsehandel, ændringer i priser mv. kan betyde, at en afgiftsstigning medfører et provenutab.

I flere andre EU-lande har afgiftsstigninger på cigaretter medført  provenutab og store problemer med smugling og grænsehandel.  

Selv små ændringer i afgifterne kan medføre store ændringer i  provenuet.

Desuden kan provenutabet være uigenkaldeligt. Det er nemlig ikke sikkert, at grænsehandel, priser mv. vender tilbage til det nuværende niveau, selv om afgiften føres tilbage til det  nuværende niveau, hvis stigningen ikke får den ønskede effekt.

Det er sandsynligt, at det kræver større prisforskelle at starte grænsehandel, end det kræver at fastholde en grænsehandel, der allerede er etableret. Hvis en lille ændring i priserne netop er det sidste, der mangler for at starte grænsehandel fra et nyt område, er det derfor ikke sikkert, at en tilbagevending til gamle afgiftsniveau vil bringe grænsehandlen tilbage til niveauet fra før afgiftsstigningen.

Mere konkret er der fare for, at en afgiftsforhøjelse starter en mere systematisk grænsehandel, der kan blive meget vanskelig at stoppe igen. Her og nu gælder det især det sydlige EU. Fra udgangen af 2007 og frem vil danskerne endvidere helt lovligt kunne grænsehandle store mængder fra det østlige EU, når de nuværende rejserestriktioner ophæves.

Skatteministeriet har behandlet grænsehandel med tobaksvarer uddybende i ministeriets grænsehandelsrapporter i de seneste år – senest i ”Status over grænsehandel” fra juni 2005. Jeg vil henvise til disse rapporter for uddybninger af ovenstående.

Det fremgår af tabel 3.42 og 3.43 i ”Status over grænsehandel”, at en isoleret afgiftsstigning på 1 kr. for en pakke cigaretter med 20 stk. sandsynligvis vil give en provenugevinst på 158 mio. kr. Hvis afgiften samtidig forhøjes med 1 kr. for 20 g røgtobak, vil provenugevinsten være 218 mio. kr. Med de før nævnte forbehold kan der således med meget stor usikkerhed forventes en provenugevinst på 120 mio. kr. ved en isoleret forhøjelse af cigaretafgiften med en lille krone pr. pakke eller ved en parallel forhøjelse af afgifterne pr. pakke cigaretter og pr. 20 g røgtobak med omkring 50 øre.

Som nævnt ovenfor, er beregningerne behæftet med meget stor usikkerhed, og Skatteministeriet kan ikke afvise, at selv små stigninger i afgifterne vil medføre uigenkaldelige provenutab.

Provenuberegningerne er lavet i 2005. Skatteministeriet er bekendt med, at detailprisen for bl.a. Prince siden er hævet med 50 øre. Skatteministeriet vil i løbet af 2006 komme med nye vurderinger af grænsehandlen med tobaksvarer.

Skatteministeriet har ikke selv beregnet sundhedsomkostningerne ved tobaksrygning. Men i Skatteministeriets beregninger af de samfundsøkonomiske effekter indgår der en forudsætning om, at sundhedsomkostningerne pr. cigaret (eller pr. g røgtobak) er 75 øre. Forudsætningen bygger bl.a. på en afhandling af Susanne Reindahl Rasmussen, Master of Public Health, Aarhus Universitet. Det fremgår af tabel 3.43 i ”Status over grænsehandel”, at en isoleret forhøjelsen af cigaretafgiften med 1 kr. pr. pakke vil medfører en helbredsvirkning på 19 mio. kr., og at en parallel forhøjelse af cigaretafgiften og afgiften på rulletobak med 1 kr. pr. pakke / 20 g vi medføre en helbredsvirkning på 22 mio. kr. Hvis afgiftsændringerne er mindre end en krone, vil adfærds- og dermed sundhedseffekterne alt andet lige være mindre.

 

Spørgsmål 285: Vil ministeren oplyse, hvor meget meget afgiften på cigaretter og tobak (parallelforhøjelse) skal forhøjes for at opnå et årligt nettoprovenu til staten på 120 mio. kr. Ministeren bedes samtidig oplyse effekten på sundhedsomkostningerne af en sådan afgiftsforhøjelse.

Svar: Jeg vil henvise til besvarelsen af spørgsmål 284

 

Spørgsmål 286: Ministeren bedes tilsende udvalget en oversigt over de aktuelle priser på cigaretter i Danmark og øvrige europæiske lande, og herunder oplyse om der forventes snarlige afgifts-/prisændringer i de lande, der navnlig har betydning for Danmark i forhold til grænsehandlen.

Svar: Skatteministeriet har senest indsamlet prisoplysninger for cigaretter i forbindelse med udarbejdelse af rapporten ”Status over grænsehandel” fra juni 2005.

Tabel 1 viser detailpriserne og afgifterne i den mest efterspurgte prisgruppe i en række europæiske lande i januar 2005.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 1 – Detailpris og afgifter i EU og Norge, januar 2005

Land

Detailpris

Stykafgift

Værdiafgift

Moms

Pris uden afgifter

 

DKK pr. 20 stk.

Belgien

26,49

3,12

12,14

4,6

6,63

Danmark

31

12,73

4,22

6,2

7,85

Tyskland

31,33

11,25

7,78

4,32

7,98

Grækenland

20,09

0,73

10,82

3,06

5,47

Spanien

15,62

0,59

8,44

2,15

4,44

Frankrig

37,2

2,24

21,57

6,1

7,3

Irland

46,5

19,85

8,52

8,07

10,06

Italien

20,83

0,78

11,4

3,47

5,17

Cypern

21,33

3,1

9,49

2,78

5,95

Malta

26,86

2,53

13,8

4,1

6,43

Luxembourg

18,45

2,12

8,64

1,98

5,72

Holland

27,38

10

5,63

4,37

7,38

Østrig

22,32

3,5

9,6

3,72

5,5

Portugal

17,86

6,89

4,11

2,85

4

Finland

29,76

2,25

14,88

5,37

7,26

Sverige

31,73

3,3

12,44

6,35

9,65

Storbritannien

51,9

21,49

11,42

7,73

11,26

Polen

9,04

2,33

2,57

1,63

2,5

Estland

8,56

2,28

2,14

1,31

2,83

Letland

4,01

1,54

0,42

0,61

1,44

Litauen

6,68

2,05

1

1,02

2,61

Tjekkiet

10,36

2,26

2,38

1,65

4,06

Slovakiet

13

3,38

2,6

2,08

4,94

Slovenien

13,02

1,92

5,51

2,17

3,42

Ungarn

12,54

3,9

2,88

2,51

3,25

Bulgarien

5,97

0,95

1,9

1

2,13

Rumænien

5,24

0,85

1,62

1

1,77

Norge

58,63

33,16

0

11,73

13,74

Gns. EU-15 + Norge

30,38

8,38

9,47

5,12

7,42

Gns. EU-15

26,49

3,12

12,14

4,6

6,63

Kilde: Skatteministeriet, ”Status over grænsehandel”, juni 2005.

 

I de fleste europæiske lande er der dog stor spredning i cigaretpriserne. Tabel 2 viser derfor detailpriserne for de billigste cigaretmærker i januar 2005.

 

Tabel 2 - Detailpris for billigste mærke, januar 2005

 

Detailpris for billigste mærke

 

DKK for 20 stk.

Belgien

22,32

Danmark (LD)

20

Danmark (ALDI)

22,5

Tyskland

26,04

Grækenland

5,95

Spanien

14,14

Frankrig

33,26

Italien

20,83

Luxembourg

24,55

Holland

24,55

Østrig

25,3

Portugal

16,74

Finland

21,2

Sverige

24,55

Storbritannien

44,05

Norge

45,01

Estland

8,18

Ungarn

11,9

Letland

4,24

Litauen

7,44

Polen

7,44

Kilde: Skatteministeriet, ”Status over grænsehandel”, juni 2005.

 

Prisen pÃ¥ bl.a. Prince er hævet med 50 øre pr. pakke i januar 2006. Skatteministeriet vil indsamle og offentliggøre nye prisoplysninger i forbindelse med vurderingen af grænsehandlen i 2006. Â