Til
Folketinget - Sundhedsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 284, 285 og 286 af 3. marts.
(Alm. del).
Kristian Jensen
                                          /John Fuhrmann
                       Â
SpørgsmÃ¥l 284: Vil ministeren oplyse, hvor meget afgiften pÃ¥ cigaretter skal forhøjes for at opnÃ¥ et Ã¥rligt nettoprovenu til staten pÃ¥ 120 mio. kr.? Ministeren bedes samtidig oplyse effekten pÃ¥ sundhedsomkostningerne.Â
Svar: På grund af grænsehandel, hjemmerulning mv. er det meget svært at forudsige de provenumæssige konsekvenserne ved ændringer af cigaretafgifterne. Udviklingen med større spredning i cigaretpriserne i de seneste år har endvidere forøget usikkerheden.
Sådanne beregninger vil altid være behæftet med meget stor usikkerhed.
Grænsehandel, ændringer i priser mv. kan betyde, at en afgiftsstigning medfører et provenutab.
I flere andre EU-lande har afgiftsstigninger pÃ¥ cigaretter medført provenutab og store problemer med smugling og grænsehandel. Â
Selv små ændringer i afgifterne kan medføre store ændringer i provenuet.
Desuden kan provenutabet være uigenkaldeligt. Det er nemlig ikke sikkert, at grænsehandel, priser mv. vender tilbage til det nuværende niveau, selv om afgiften føres tilbage til det nuværende niveau, hvis stigningen ikke får den ønskede effekt.
Det er sandsynligt, at det kræver større prisforskelle at starte grænsehandel, end det kræver at fastholde en grænsehandel, der allerede er etableret. Hvis en lille ændring i priserne netop er det sidste, der mangler for at starte grænsehandel fra et nyt område, er det derfor ikke sikkert, at en tilbagevending til gamle afgiftsniveau vil bringe grænsehandlen tilbage til niveauet fra før afgiftsstigningen.
Mere konkret er der fare for, at en afgiftsforhøjelse starter en mere systematisk grænsehandel, der kan blive meget vanskelig at stoppe igen. Her og nu gælder det især det sydlige EU. Fra udgangen af 2007 og frem vil danskerne endvidere helt lovligt kunne grænsehandle store mængder fra det østlige EU, når de nuværende rejserestriktioner ophæves.
Skatteministeriet har behandlet grænsehandel med tobaksvarer uddybende i ministeriets grænsehandelsrapporter i de seneste Ã¥r – senest i â€Status over grænsehandel†fra juni 2005. Jeg vil henvise til disse rapporter for uddybninger af ovenstÃ¥ende.
Det fremgÃ¥r af tabel 3.42 og 3.43 i â€Status over grænsehandelâ€, at en isoleret afgiftsstigning pÃ¥ 1 kr. for en pakke cigaretter med 20 stk. sandsynligvis vil give en provenugevinst pÃ¥ 158 mio. kr. Hvis afgiften samtidig forhøjes med 1 kr. for 20 g røgtobak, vil provenugevinsten være 218 mio. kr. Med de før nævnte forbehold kan der sÃ¥ledes med meget stor usikkerhed forventes en provenugevinst pÃ¥ 120 mio. kr. ved en isoleret forhøjelse af cigaretafgiften med en lille krone pr. pakke eller ved en parallel forhøjelse af afgifterne pr. pakke cigaretter og pr. 20 g røgtobak med omkring 50 øre.
Som nævnt ovenfor, er beregningerne behæftet med meget stor usikkerhed, og Skatteministeriet kan ikke afvise, at selv små stigninger i afgifterne vil medføre uigenkaldelige provenutab.
Provenuberegningerne er lavet i 2005. Skatteministeriet er bekendt med, at detailprisen for bl.a. Prince siden er hævet med 50 øre. Skatteministeriet vil i løbet af 2006 komme med nye vurderinger af grænsehandlen med tobaksvarer.
Skatteministeriet har ikke selv beregnet sundhedsomkostningerne ved tobaksrygning. Men i Skatteministeriets beregninger af de samfundsøkonomiske effekter indgÃ¥r der en forudsætning om, at sundhedsomkostningerne pr. cigaret (eller pr. g røgtobak) er 75 øre. Forudsætningen bygger bl.a. pÃ¥ en afhandling af Susanne Reindahl Rasmussen, Master of Public Health, Aarhus Universitet. Det fremgÃ¥r af tabel 3.43 i â€Status over grænsehandelâ€, at en isoleret forhøjelsen af cigaretafgiften med 1 kr. pr. pakke vil medfører en helbredsvirkning pÃ¥ 19 mio. kr., og at en parallel forhøjelse af cigaretafgiften og afgiften pÃ¥ rulletobak med 1 kr. pr. pakke / 20 g vi medføre en helbredsvirkning pÃ¥ 22 mio. kr. Hvis afgiftsændringerne er mindre end en krone, vil adfærds- og dermed sundhedseffekterne alt andet lige være mindre.
Spørgsmål 285: Vil ministeren oplyse, hvor meget meget afgiften på cigaretter og tobak (parallelforhøjelse) skal forhøjes for at opnå et årligt nettoprovenu til staten på 120 mio. kr. Ministeren bedes samtidig oplyse effekten på sundhedsomkostningerne af en sådan afgiftsforhøjelse.
Svar: Jeg vil henvise til besvarelsen af spørgsmål 284
Spørgsmål 286: Ministeren bedes tilsende udvalget en oversigt over de aktuelle priser på cigaretter i Danmark og øvrige europæiske lande, og herunder oplyse om der forventes snarlige afgifts-/prisændringer i de lande, der navnlig har betydning for Danmark i forhold til grænsehandlen.
Svar: Skatteministeriet har senest indsamlet prisoplysninger for cigaretter i forbindelse med udarbejdelse af rapporten â€Status over grænsehandel†fra juni 2005.
Tabel 1 viser detailpriserne og afgifterne i den mest efterspurgte prisgruppe i en række europæiske lande i januar 2005.
Tabel 1 – Detailpris og afgifter i EU og Norge, januar 2005
Land |
Detailpris |
Stykafgift |
Værdiafgift |
Moms |
Pris uden afgifter |
|
DKK pr. 20 stk. |
||||
Belgien |
26,49 |
3,12 |
12,14 |
4,6 |
6,63 |
Danmark |
31 |
12,73 |
4,22 |
6,2 |
7,85 |
Tyskland |
31,33 |
11,25 |
7,78 |
4,32 |
7,98 |
Grækenland |
20,09 |
0,73 |
10,82 |
3,06 |
5,47 |
Spanien |
15,62 |
0,59 |
8,44 |
2,15 |
4,44 |
Frankrig |
37,2 |
2,24 |
21,57 |
6,1 |
7,3 |
Irland |
46,5 |
19,85 |
8,52 |
8,07 |
10,06 |
Italien |
20,83 |
0,78 |
11,4 |
3,47 |
5,17 |
Cypern |
21,33 |
3,1 |
9,49 |
2,78 |
5,95 |
Malta |
26,86 |
2,53 |
13,8 |
4,1 |
6,43 |
Luxembourg |
18,45 |
2,12 |
8,64 |
1,98 |
5,72 |
Holland |
27,38 |
10 |
5,63 |
4,37 |
7,38 |
Østrig |
22,32 |
3,5 |
9,6 |
3,72 |
5,5 |
Portugal |
17,86 |
6,89 |
4,11 |
2,85 |
4 |
Finland |
29,76 |
2,25 |
14,88 |
5,37 |
7,26 |
Sverige |
31,73 |
3,3 |
12,44 |
6,35 |
9,65 |
Storbritannien |
51,9 |
21,49 |
11,42 |
7,73 |
11,26 |
Polen |
9,04 |
2,33 |
2,57 |
1,63 |
2,5 |
Estland |
8,56 |
2,28 |
2,14 |
1,31 |
2,83 |
Letland |
4,01 |
1,54 |
0,42 |
0,61 |
1,44 |
Litauen |
6,68 |
2,05 |
1 |
1,02 |
2,61 |
Tjekkiet |
10,36 |
2,26 |
2,38 |
1,65 |
4,06 |
Slovakiet |
13 |
3,38 |
2,6 |
2,08 |
4,94 |
Slovenien |
13,02 |
1,92 |
5,51 |
2,17 |
3,42 |
Ungarn |
12,54 |
3,9 |
2,88 |
2,51 |
3,25 |
Bulgarien |
5,97 |
0,95 |
1,9 |
1 |
2,13 |
Rumænien |
5,24 |
0,85 |
1,62 |
1 |
1,77 |
Norge |
58,63 |
33,16 |
0 |
11,73 |
13,74 |
Gns. EU-15 + Norge |
30,38 |
8,38 |
9,47 |
5,12 |
7,42 |
Gns. EU-15 |
26,49 |
3,12 |
12,14 |
4,6 |
6,63 |
Kilde: Skatteministeriet, â€Status over grænsehandelâ€, juni 2005.
I de fleste europæiske lande er der dog stor spredning i cigaretpriserne. Tabel 2 viser derfor detailpriserne for de billigste cigaretmærker i januar 2005.
Tabel 2 - Detailpris for billigste mærke, januar 2005
|
Detailpris for billigste mærke |
|
DKK for 20 stk. |
Belgien |
22,32 |
Danmark (LD) |
20 |
Danmark (ALDI) |
22,5 |
Tyskland |
26,04 |
Grækenland |
5,95 |
Spanien |
14,14 |
Frankrig |
33,26 |
Italien |
20,83 |
Luxembourg |
24,55 |
Holland |
24,55 |
Østrig |
25,3 |
Portugal |
16,74 |
Finland |
21,2 |
Sverige |
24,55 |
Storbritannien |
44,05 |
Norge |
45,01 |
Estland |
8,18 |
Ungarn |
11,9 |
Letland |
4,24 |
Litauen |
7,44 |
Polen |
7,44 |
Kilde: Skatteministeriet, â€Status over grænsehandelâ€, juni 2005.
Prisen pÃ¥ bl.a. Prince er hævet med 50 øre pr. pakke i januar 2006. Skatteministeriet vil indsamle og offentliggøre nye prisoplysninger i forbindelse med vurderingen af grænsehandlen i 2006. Â