Indenrigs- og sundhedsministeren Kære  Connie Kruckow Tak for dit brev af 21. september 2005 om den aftale, der er indgået om fordelingen af amternes sundhedsudgifter på de kommende regioner og kommuner. Jeg må indrømme , at jeg også har undret  mig over Bent Hansens udtalelser den 20. september, hvor han er citeret for, at aftalen om kommunalreformens økonomiske ko n- sekvenser svarer til, at der skal flyttes mellem 300 og 350 sygeplejersker fra de medi- cinske afdelinger til kommunerne. Det har efter min mening intet på sig. Derfor er det også forholdsvis enkelt for mig at svare på dine spørgsmål. I relation til forebyggelsesområdet, som du særligt fokuserer på, skal det understreges, at det er et område, der skal prioriteres højt  i den nye struktur. Når der med aftalen om kommunalreformens  økonomiske  konsekvenser  overføres  200  mio.  kr.  fra  de  nuv  æ- rende amter til kommunerne til forebyggelse og sundhedsfremme, er det således ud- tryk  for,  at  kommunerne  fremover  får  hovedansvaret  for  den  forebyggende  og  sund- hedsfremmende  indsats.  Med  de  nye  og  større   kommuner  skabes  nemlig  rammerne for en forebyggelsesindsats, som afspejler de lokale sundhedsmæssige udfordri nger. Generelt skal det understreges, at den økonomiske opgørelse som følge     af ændringe r- ne i opgavefordelingen er gennemført ud fra princippet om, at  pengene følger med o  p- gaverne. I det konkrete tilfælde  vedrørende forebyggelses - og sundhedsfremme har vi ganske ikke været enige om, hvor stort det område, der flyttes, er, men nu er der altså truffet en afgø relse.   Du spørger, om aftalen om kommunalreformens økonomiske konsekvenser me  dfører, at der på forebyggelsesområdet skal flyttes sygeplejersker fra amterne til kommunerne. Også her er udgangspunktet, at personalet - ligesom pengene - flytter med opgaverne. Hvis der er sygeplejersker, der har arbejdet i amterne med den forebyggelse og sund- hedsfremme, som nu flyttes - og det går jeg ud fra, at der er - så må de regne med, at de kan blive flyttet til en af kommunerne. Det synes jeg er helt naturligt og en forud- sætning for, at kommunerne kan komme godt i gang med at styrke deres in dsats på dette område – i sundhedscentre eller på anden måde. København, den  6. oktober 2005 2.s.kt. j.nr.: 2005-12100-132 Formand Connie Kruckow Dansk Sygeplejeråd Sankt Annæ Plads 30 Postboks 1084 1008 København K
2 Dernæst spørger du, om det er muligt at flytte op mod 350 sygeplejersker fra de med  i- cinske afdelinger, uden af det får negative konsekvenser for patienternes sikkerhed og sundhed.  Der  skal  ikke  flyttes  350  sygeplejersker  fra  de  medicinske  afdelinger  som følge af reformen . Ansvaret for plejen og behandlingen af patienterne på vore medicin- ske afdelinger flyttes jo ikke fra sygehusene. Opgørelsen af de   økonomiske konsekvenser  er i sagens natur sket på et overordnet niveau, og der er selvfølgelig ingen ga ranti for, at pengene præcis passer i den enkelte region med det, de tidligere amter i regionen har brugt på forebyggelse. Det må indgå i den  samlede  budgetplanlægning   i  de  nye  regioner  som  ét  af  mange  elementer.  Det drejer i hvert fald ikke om 200 mio. kr., og at de nødvendigvis skal tages fra de med i- cinske afdelinger, har som nævnt intet på sig. I øvrigt skal det hele jo ses i lyset af, at vi hvert  år  ved  finanslove  og  økonomiforhandlinger  prioriterer  realvækst  i  sundhedsvæ- senet højt . Endelig spørger du , om aftalen om kommunalreformens økonomiske kons ekvenser alt i  alt  giver  mulighed  for  at  styrke  sundhedsvæsenets  samlede  sundhed sfremme-  og forebyggelsesindsats. Det mener jeg bestemt. Det er netop et af de centrale elementer i  kommunalreformens  sundhedsdel  at  styrke  indsatsen  på  forebyggelses-  og  sund- hedsfremmeområdet.  Ved  at  placere  indsatsen  i  kommunerne  skabes  rammer for  en borgernær  indsats ,  der  kan  tilrettelægges  ud  fra  de  lokale  behov  og  forudsætninger  . Samtidig får kommunerne i kraft af den kommunale medfinansiering økonomisk e inci- tamenter til at fremme indsatsen på området. Derimod tilfører reformen ikke   i sig selv nye  ressourcer.  Princippet  er  som  nævnt   -  på  dette  som  på  andre  områder –  at  de nuvæ rende ressourcer tilføres de myndigheder, der fremo ver skal varetage opgaven. Men derefter kommer området jo ind i en ny prioriteringssammenhæng i kommunerne og i forbindelse med de årlige finanslove og økonomiforhandlinger. Med venlig hilsen Lars Løkke Rasmussen