Besvarelse af spørgsmål nr.    249 (Alm. del), som Folke- tingets   Sundhedsudvalg   har   stillet   til   indenrigs-   og sundhedsministeren den 3. februar 2006 Spørgsmål    249: "Hvad er de økonomiske konsekvenser forbundet med en ændring af den offentlige rejsesygesikrings dækning, der går ud på, at hjemtransportudgif- ter ikke længere dækkes over den offentlige rejsesygesikri  ng, men overla- des folk selv at forsikre sig mod. Herunder bedes konkret oplyst, hvor stor en økonomisk besparelse staten kan opnå herved. Er der nogle juridiske  – herunder EU-retlige – hindringer for en sådan lovændring?" Svar: Den  offentlige  rejsesygesikring  dækker  udgifter  til  læge  -  og  hospitalsbe- handling, medicin og lægeordineret hjemtransport af danske sygesikrede i forbindelse med sygdom, ulykkestilfælde eller dødsfald, der indtræffer u   n- der ferie- eller studierejse i Europa. Der gælder særlige regler   ved rejser i de nordiske lande, Grønland, Færøerne og Storbritann   ien. Den  offentlige  rejsesygesikring  administreres  af  Europæiske  Rejseforsi k- ring  A/S.  Ifølge  regnskab  fra  Europæiske  udgjorde  den  offentlige  rejses  y- gesikrings  skadeudgifter  153.764  mio.  kr.  i  2004,  hvoraf  46.041  mio.  kr. vedrørte udgifter til hjemtran sport. Hvis hjemtransportdækning en ophæves , vil der umiddelbart forekomme en besparelse  svarende  til  hjemtransportudgifterne.  Imidlertid  må  der  forven- tes en stigning i udgifterne til sygebehandling i udlandet, idet patienter, som ikke har en forsikring, der dækker udgifter til hjemtran sport, må forventes at fortsætte  behandlingen  i  udlandet,  indtil  deres  tilstand  tillader,  at  de  kan rejse  hjem  på  sædvanlig  måde.  Den  offentlige  rejsesygesikring  dækker udgifter ved sygdom og ulykkestilfælde , der indtræffer i den 1. måned af en rejse. Behandlingsudgifter i udlandet dækkes i op til 3 m åneder.1 Det er på denne baggrund ikke muligt at beregne statens besparelse ved en ophævelse af hjemtransportsikri ngen under rejsesygesikringen. 1 Ved behov for fortsat behandling i en længere periode i udlandet, kan udgifterne hertil dækkes af staten efter reglerne i EF -forordning 1408/71 om social sikring af vandrende  arbejdstagere  m.fl.  for  den  kreds  af  personer  og  i  de  lande,  hvor  EF- reglerne finder anvendelse. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: Kontor: Regional sundhed J.nr.: 2006-11240-8 Sagsbeh.: VBL Fil-navn: Dokument 3
2 Der  er  ingen  juridiske  hindringer for  en  ophævelse  af  hjemtransportsikri n- gen   under   den   offentlige   rejsesygesikring.   Reglerne   i   EF-forordning 1408/71  omhandler  ikke  grænseoverskridende  hjemtransport,  bortset  fra  i arbejdsskadetilfælde.