Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

GMC/ J.nr. 649-1554

 

Terapeutforeningen TF

Birkebakken 4

8230 Åbyhøj

 

 

1. februar 2006

 

 

Vedrørende kriterier for certificering af private uddannelser til psykoterapeut

 

Terapeutforeningen har i et brev af 19. december 2005 udtrykt sin bekymring i forhold til kommunikationen om kvalitetskriterierne for evaluering af private psykoterapeutuddannelser. Terapeutforeningen udtrykker bekymring i forbindelse med oplysninger givet på Danmarks Evaluerings Instituts hjemmeside, samt svar afgivet til Folketingets Sundhedsudvalg, den 5. december 2005 (nr. 94) SUU alm. del.) favoriserer uddannelser, som ligger i forlængelse af kvalitetskriterierne for private psykoterapeutuddannelser.

 

Terapeutforeningen har ved en række tidligere henvendelser, henvendt sig om dette emne og har mundtligt og skriftligt, fået oplyst, at kvalitetskriteriernes sigte netop er, at sikre et forsvarlig indhold og omfang i de private psykoterapeutuddannelser. Socialministeriet konstaterer derfor også med tilfredshed, at Terapeutforeningen i brevet af 19. december 2005 udtrykker tilfredshed med initiativet til gavn for en langsigtet forankring af god faglig standard, etik, kvalitet mv. i det private psykoterapeutuddannelser.

 

Baggrunden for initiativet var - som også oplyst ved tidligere henvendelser - at synliggøre for borgerne, hvilken kvalitet en uddannelse til psykoterapeut bør have. Kvalitetskriterierne er således rettet imod uddannelsesinstitutionen og ikke den enkelte psykoterapeut (studerende).

 

Som det fremgår af ”Rammer og kriterier for evaluering af de private psykoterapeutuddannelser” (s. 3), er der ikke tale om en statsanerkendelse, godkendelse eller autorisation. En autorisationsordning vil i givet fald, kræve en statsligt godkendt uddannelse hjemlet i lov (bekendtgørelser mv.).

 

Evalueringsordningen (eller certificeringsbegrebet) defineres som et kvalitetssikringssystem, der erklærer, at en given uddannelse eller institution lever op til en fastsat standard, uden at dette har direkte retlige konsekvenser for en institution eller uddannelse. Det er som bekendt helt frivilligt, om de enkelte uddannelser ønsker at lade sig evaluere på baggrund af kvalitetskriterierne, og selv om det ved en evaluering konkluderes, at uddannelsernes indhold og struktur ikke er i overensstemmelse med kriterierne, kan uddannelserne fortsætte deres virke – på lige fod med uddannelser, som ikke vil lade sig evaluere.

 

I ministeriets brev fra november 2004, til kommuner og amtskommuner, opfordres der ikke til at benytte psykoterapeuter fra uddannelser, som vil gennemgå evaluering. Socialministeriet gør alene opmærksom på, at der på et senere tidspunkt kan efterspørges sådanne psykoterapeuter. Ministeriet har ikke myndighed til at pålægge kommunerne at benytte psykoterapeuter, som er uddannet ved evaluerede uddannelser. Der er stadig frit valg i valg af psykoterapeut for (amt)kommuner.

 

Evalueringsordningens formål er, at studerende, kommuner og borgere har et bedre beslutningsgrundlag i deres overvejelser om at anvende, uddanne sig til - eller gøre brug af psykoterapeuter. I den forbindelse, er det en naturlig forventning fra Socialministeriets side, at borgere, studerende og (amt)kommuner vil søge uddannelser og psykoterapeuter, som har ladet sig evaluere efter kvalitetskriterierne med de positive effekter in mente, som er nævnt indledningsvist.

 

Hvis Terapeutforeningen vil tage initiativ til en tilnærmet kvalitetssikring af uddannelser - som ikke p.t. kan leve op til kvalitetskriterierne (ikke evidensbaseret, kortvarende mv.), kan der eventuelt etableres en hjemmeside, hvor der grundigt orienteres om uddannelsens indhold mv.

 

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Gert Nisted Møller Christensen