Besvarelse  af  spørgsmål  nr.     107  (Alm.  del),  som  Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 18. november 2005 . Spørgsmål    107: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. oktober 2005 fra Pati- entforeningen  Danmark  vedrørende  bekendtgørelse  om  offentliggørelse  i klage- og tilsynssager på sundhedsområdet, jf. alm.del- bilag 51." Svar: Bekendtgøre lsen  regulerer,  hvilke  afgørelser,  der  skal  offentliggøres  uden anonymisering af oplysninger om den indklagede sundhedsperson. Der vil ske  offentliggørelse  i  tilfælde  af  alvorlig  eller  gentagen kritik  af  sundhed  s- personen, samt  i  alle  afgørelser,  hvor  der  e r givet kritik  i forbindelse  med kosmetiske  indgreb.  Endvidere  vil  Sundhedsstyrelsen  offentliggøre  sine afgø relser i tilsynssager vedr. faglige påbud, skærpet tilsyn, fratagelser og indskrænkninger i ordinationsretten samt midlertidig eller endelig frat agelse af autorisation eller indskrænkning af virksomhedsområdet. Jeg finder, at der ved offentliggørelse af sådanne  afgørelser  er taget stilling til overtrædelser af lægelovens § 6 i be  kendtgørelsen.  Lægel ovens § 6 har karakter af en retlig standard, og den konkrete vurdering af, om læ gen har udvist  den  fornødne  omhu  og  samvittighedsfuldhed,  vil  n aturligt  ændres med  tiden.  Det  kan  derfor  ikke  entydigt  forklares,  hvilke  forhold,  der  kan henføres til § 6 , og hvilke forhold, der kan siges at være  en overtrædels e af læ gelovens § 18. Jeg kan bemærke, at der 3 år efter ordningens ikrafttræden vil blive foret a- get  en  samlet  evaluering  af  erfaringerne  med  ordningen,  så  der  løbende kan arbejdes med at tilvejebringe en målrettet og brugbar information. Baggrunden  for,  at  angivelse  af  sundhedspersonens  ansættelsesfo rhold, herunder navnet på sygehus og sygehusafdeling, ikke offentliggøres , er at der er tale om offentliggørelse af  individuelle disciplinærsanktioner, og he n- sigten med ordningen er at give borgerne information om den enkelte sund- hedspersons behandling. Jeg kan  endvidere  oplyse,  at  baggrunden for  at  oplysninger  om  at  sagen oversendes  til  politiet  ikke  offentliggøres   skyldes,  at  der  er tale  om  oplys- ninger,  der  er  af  særlig  indgribende  karakter  for  den  pågælde nde  sund- hedsperson, og en sådan offentliggørelse vil være i strid med persondat  a- Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: Kontor: 1.s.kt. J.nr.: 2004-16110-16 Sagsbeh.: MER Fil-navn: Alm.del.spm.107
2 loven (Lov nr. 429 af 31. maj 2000) og databeskyttelsesdirektivet (Direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995). Stedet for offentliggørelse af Patientklagenævnets afgørelser fremgå   r af § 6 i  bekendtgørelsen.  Der  er  mulighed  for  at  offentliggøre  afgørelserne  fra Patientklagenævnet  både  på  Patientklagenævnets  hjemmeside  og  på  in- ternettet  på  adressen  www.sundhed.dk.  Adgangen  fra  www.sundhed.dk sikrer, at borgerne kan få et samlet overblik over alle de offentliggjorte af- gørelser,  hvor  oplysningerne  om  den  indklagede  sundh edsperson  ikke  er anonymiserede. Jeg kan oplyse, at afgørelserne fra Patientklagenævnet   forbliver offentlige i 2  år.  Denne  frist  svarer  til  forældelsesfristen  for  indgivelse  af  klager  over sundhedspersonens faglige virksomhed til nævnet. Jeg mener, at vi med dette offentliggørelsessystem har fået en åbenhed på området, der udover at give borgerne indsigt i klageorganernes og tilsyns- myndighedernes  arbejde,  og  dermed  et  mere  kvalificeret  grundlag  for  det frie valg, ligeledes vil bidrage til øget  behandlingskvalitet i sundhedsvæs e- net.