Side 1 af 4 Dokument:  C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ240444.DOC Ligestillingsafdelingen J.nr. B.2.5.10. tlp 17. januar 2005 Status på regeringens handlingsplan til bekæmpelse af kvindehandel Regeringens handlingsplan til bekæmpelse af kvindehandel   startede i december 2002 med etablering af en telefonisk hotline til kvinder udsat for kvindehandel og en annoncekampagne målrettet kunder og den brede offen tlighed iværksat af Ligestillingsafdelingen.  I  oktober  2003  påbegyndtes  kerneindsat sområderne  i handlingsplanen,  herunder  beskyttelsestilbud  til  ofre  og  opsøgen de  socialt  ar- bejde blandt udenlandske kvinder i prostitution. Hvad angår konkrete resultater af indsatsområdet har udmøntningen af regeri   n- gens handlingsplan overordnet set ført til en  helhedsorienteret og mere målre t- tet indsats - på flere niveauer: Støtte til ofrene Rammer  for  beskyttelsestilbud  og  forberedt  hjemsendelse  er  etableret1.  Der arbejdes på at udvikle en model for forberedt hjemsendelse via løbende opsa  m- ling af erfaringer og via overblik over ”best practice” i øvrige EU lande. I fo   r- bindelse hermed startes ultimo 2005 et pilotprojekt, hvor et beskyttelsestilbud i krisecenter  regi  etableres.  Landsorganisationen  af  Kvindekrisecentre  (LOKK) står for dette projekt. I alt har 54 kvinder taget imod et beskyttelsestilbud (pr. november 2005). Heraf var tre mindreårige . Yderligere har beskyttelsestilbuddet været i berøring med to  sager,  som  vedrø rte  mindreårige  piger  udnyttet til  prostitution.  Pigerne  var anbragt på en sikret institution for unge2. Politiet har visiteret størsteparten af kvinderne i beskyttelsestilbuddet. Heraf har Københavns Politi visiteret hove d- parten, mens de fleste af de resterende kvinder er visiteret fra større byer i r e- sten af landet. Knap halvdelen af kvinderne i beskyttelsestilbuddet er (nye) EU borgere. Kvinderne fra ikke-EU-lande er fra andre dele af Østeuropa, Syd  - og Mellemamerika, Afrika eller Thailand. Knap en fjerdedel af kvinderne i tilbud- det  er  fra  Nigeria.  Ngo’en  ”Reden -Stop  Kvindehandel”  angiver  deru dover  at 1Værestedet  til  ofre  for  kvindehandel  drives  af  K  FUK’s  Sociale  Arbejde  ved  Reden- Stop Kvindehandel. 2 Indtil ” Tillæg til regeringshandlingsplan til bekæmpelse af kvindehandel vedr. børn blev lanceret i september 2005, er en aftale med Københa vns Kommune, Familieafde- lingen,  herunder  institutionen  ” Tjekpunktet” ,  Red  Barnet  og  NGO’en  ” Reden-Stop Kvindehandel”  etableret om procedurer vedrørende  mindreårige.
Side 2 af 4 Dokument: C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ240444.DOC have været i kontakt med ca. 64 kvinder i politiets varet  ægt, som ikke har ø   n- sket et beskyttelsestilbud.3 Beskyttelsestilbuddet har bl.a. ydet: støttesamtaler, rådgivning om   rettigheder, information  om  Ngo’er  i  hjemlandet,  advokatbistand,  kontakt  til  hjemlandets ambassade i Danmark og samtale med præst. Lægehj ælp og sundhedsunders  ø- gelser, herunder abort og afvænning fra stofmisbrug, er en central del af tilbu  d- det. Der tales på et sprog kvinde rne forstår. Der er etableret kontakter til inte r- nationale - og nationale Ngo’er, som yder social støtte til ofre for kvi  ndehandel i hjemlandet. Seks ud af 54 kvinder har taget imod tilbud om kontakt til en Ngo i hjemlandet. Halvdelen er fra et EU land. Tre ud af de seks kvinder var min- dreårige. Samarbejdsaftaler: Fra en startfase, uden tradition eller retningsliner for sam- arbejde  mellem  de  sociale  organisationer  og  involverede  myndigheder  inden for  området  kvindehandel,  er  der  på  en  række  områder  etableret  samarbejd s- strukturer og aftaler. Erfaringerne har vist, at politiet er en nøgleaktør  , idet ho- vedparten af kvinderne i beskyttelsestilbuddet er visiteret via politiet. Der er i praksis udviklet et samarbejde med en del politikredse i landet, herunder aftaler om at de sociale organisationer inviteres, når politiet udfører aktioner i prostit  u- tionsmiljøet, således at mulige o  fre for kvindehandel får information om støtt  e- tilbud og rettigheder via de sociale organisationer. Der arbejdes på at foran kre og formalisere samarbejdet via Rigspolitiets indsats. Udover de enkelte politi- kredse samarbejdes især med Rigspolitiets Nationale   Efterforskningsstøttece n- ter og Udlændingeafdeling, Kriminalforsorgen samt Udlændingest yrelsen.   Ambassadenetværk:    Kontaktmøder  er  afholdt  med  12  udvalgte  ambassader fra  oprindelseslandene.  Et  rundbordmøde  blev  afholdt  i  juni  2005  for  ove n- nævnte ambassad  er med henblik på at bygge bro mellem henholdsvis den da n- ske  regerings-  og  hjemlandenes  indsatser.  Informationer  blev  udvekslet.  Kon- taktpersoner er udpeget fra hver ambassade4. Erfaringer viste, at ingen af am- bassaderne  havde  kendskab  til  at  have  været  i  k  ontakt  med  kvinder  udsat  for menneskehandel i Danmark. Forebyggelse af kvindehandel Opsøgende arbejde   udføres blandt udenlandske kvinder i prostitution i Købe  n- havn, Veje Amt, Sønderjyllands Amt (efterår 2005) samt Århus (efterår 2005). Derudover  er  der  etableret  et  sundhedstilbud  i Vejle Amt  (efterår  2005),  som skal  sikre adgang  til  lægehjælp.  Der  er  også etableret  kontakt  til  udenlandske kvinder i Kriminalforsorgens varetægt og asylsystemet.    Hotline, anonym tele- fonisk line for ofre udsat for kvindehandel, er etableret. Henvendelser fra ofre har  været  få.  Erfaringer  viser,  at  kontakter  fra  kvinder  i  prostitutionsmilj   ø et 3Organisationen har skønnet at disse tilhørte målgruppen. 4Der  er  etableret  kontakt  med  ambassader  fra  følgende  lande:  Albanien,  Bulg arien, Estland, Letland, Litauen, Rumænien, Rusland, Thailand, Tjekkiet, Ukra  ine, Ungarn og Nigeria i Stockholm.
Side 3 af 4 Dokument: C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ240444.DOC sker via opkald til kulturmedarbejdernes mobiltelefon. Skriftligt informations- materiale til udenlandske kvinder i prostitution er udviklet og trykt på 11 sprog med information om ofres rettigheder og muligheder for støtte.5  Kontaktadres- ser er integreret i pjecen, som primært formidles via det opsøgende arbe   jde. Erfaringer viser, at en del kvinder især benytter sig af sundhedstilbudene, he  r- under abort og undersøgelser for kønssygdomme. Gadeprostitutionen synes at være domineret af østeuropæiske - og afrikanske kvinder. På massageklinike r- ne er der tale om kvinder fra især Thailand, Østeuropa, Afrika og Sydamer ika. Det vides ikke, hvor mange af de udenlandske kvinder i prostitution, som kan være handlet. Erfaringer peger på, at udenlandske kvinder i prostitution gen   e- relt synes særligt udsatte   - hvad angår udnyttelse. Nationalt  netværk  :  et  ” Go/Ngo  netværk  til  bekæmpelse  af  kvindehandel” er etableret.  Viden  og  erfaringer  om  kvindehandel,  nationalt  og  internationalt, udveksles  og  aktuelle  problemstillinger  drøftes.  Mere  end  20  organisationer deltager. Godt halvdelen er repræsentanter fra myndigheder og offentlige org  a- nisationer, mens de resterende udgøres af Ngo ’er. Der er afholdt et midtvejsseminar over to dage for relevante nøgleaktører i april 2005 med henblik på at drøfte status og muligheder for at forstærke in dsatsen yderligere. Indsamling af viden og erfaringer om menneskehandel internationalt er udført via studieture, overvågning via Internet, deltagelse i internationale ko nferencer og uformel dialog på policy - og praksisniveau med en række lande og organis  a- tioner. Indhøstede erfaringer anvendes som inspiration til at styrke tiltag i in d- satsen mod kvindehandel. Dokumentation er en forudsætning for at nå frem til viden om, hvad der v   irker og hvad der ikke virker. Data indsamles systematisk, indsatsen monitoreres og holdes op imod indikatorer udviklet for  de enkelte indsatsområder . Der stilles løbende  skarpt  på  væsentlige  udfordringer,  barrierer  og  etiske  problemstilli n- ger,  som  er  knyttet  til  gennemførelsen  af  aktiviteter.   Statusrapporter  og  midt- vejsrapport er udarbejdet. Formidling: Der er afsat midler til Kvindemuseet i Århus som har fo  restået en række debatskabende arrangementer  om prostitution og  kvindehandel. Projekt ”Prostitution & Kvindehandel” har i forlængelse heraf fået tildelt midler til at fremme formidling, herunder udvikling af undervisningsmateriale til unge. Mekanismer for koordinering og samarbejde: På  policy- niveau er et tvæ  r- sektorielt samarbejde etableret via den tværministerielle arbejdsgruppe6. Dialog og  samarbejde  med  de  sociale  organisationer  involveret  i  gennemføre lsen  af handlingsplanen er formaliseret via under-arbejdsgruppen til den tværminist  e- 5   De 11 sprog omfatter: bulgarsk, estisk, lettisk, litauisk, rumænsk,   russisk, thai, tjek- kisk, ungarsk, spansk og engelsk. 6Foruden   Ligestillingsafdelingen,  består  denne  af  Justitsministeriet,  Indenrigs -  og Sundhedsministeriet,  Ministeriet  for  Flygtninge,  Indvandre  og  Integration  samt  Soci- alministeriet.
Side 4 af 4 Dokument: C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ240444.DOC rielle  arbejdsgruppe7.  Erfaringer  er  løbende  udvekslet  og  udfordringer,  set  fra forskellige aktørers perspektiv, er drøftet i arbejdsgruppen. Opbygning af ko  m- petencer blandt involverede aktører er  prioriterede mål, herunder    udvikling af en værkstøjskasse til identifikation af ofre udsat for menneskehandel. På det operationelle niveau  er etableret mekanismer, der fremmer synergi mel- lem den politimæssige og den sociale indsats til støtte af ofrene, således at disse to komplementerer hinanden. Der arbejdes på at  forankre og formalisere sam- arbejdet med  politi og involverede sociale organisationer i alle dele af landet, herunder at styrke kompetencer således at ofre for kvindehandel bliver identif i- ceret og visiteret til et beskyttelsestilbud. Dette sker bl.a. via finansiering af en fuldtidsstilling   i   Rigspolitiets   Nationale   Efterforskningsstøttecenter   (NEC), hvor  en  antropolog  siden  januar  2005  er  ansat  til  at  bygge  bro  og  facilitere samarbejdet mellem politi og de sociale organisationer. Rigspolitiet (NEC) har udpeget kontaktpersoner i samtlige politikredse og efterfølgende afholdt sem i- nar i marts 2005 med henblik på at opbygge kompetencer. En efterforskning s- manual  til  politiet,  også  indeholdende  retningslinier  for  samarbejdet  med   de sociale organisationer, er under udarbejdelse og forventes afsluttet ultimo 2005. Samtidig planlægges træning af politiet på landsplan i 2006. De sociale organ i- sationer  bidrager  aktivt  i  udvikling  af  materiale  og  planlægning  af  undervi  s- ning. I alt fire sager om menneskehandel, jf. straffelovens § 262a har været rejst efter at denne blev indsat i den danske straffelov juni 2002. Tolv personer var sigtet, som alle var udlændige   (november 2005). Handel med børn I september 2005 blev handlingsplanen udvidet med et tillæg med initiativer til bekæmpelse af handel med børn. Tillægget indeholder initiativer til bekæmpelse af handel med børn og er uda r- bejdet af den tværministerielle arbejdsgruppe om kvindehandel. Det centrale i tillægget er, at alle børn   , der er handlet, har ret til en værge  . Dette gælder også de  børn  der  er  handlet  til  andre  formål  end  seksuel  udnyttelse.  Samtidig  skal der iværksættes en kortlægning af problemets omfang og størrelse. Deru dover integreres  børneaspektet  i  de  allerede  eksister ende  initiativer,  der  er  ivær  ksat under regeringens handlingsplan til bekæmpelse af kvindehandel. Der er afsat i alt 1,5 mio. kr. til de særlige    initiativer for børn, der er ofre for seksuel udnyttelse. 7 Foruden  Ligestillingsafdelingen,  består  denne  af  Justitsministeriet,  Udlændingest   y- relsen, Rigspolitiet, Politimesterforeningen samt de sociale organisationer omfattende: Videns-  og  Formidlings  Center  for  Socialt  Udsatte,  Reden-Stop  Kvindehandel,  Pro- Vejle og Projekt Prostitution & Kvindehandel. Arbejdsgruppen blev etableret i decem- ber 2004, fire møde r er afholdt.