Folketingets Socialudvalg Dato: 30. januar 2006 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  20.  december 2005   følger   her med   –    i   5   eksemplarer   –    socialministerens   svar   på spørgsmål nr.   71 (SOU Alm. del). Spørgsmål nr.   71: ” Med henvisning til brev fra Scleroseforeningen af 25. november 2005, om- delt  som  SOU  alm.  del  -  bilag  124,  bedes  ministeren  oplyse,  om  det  i  den påg ældende  sag  er  i  strid  med  menneskerettighederne  at  nægte  en  kvinde adgang  til  politisk  arbejde  på  grund  af  hendes  handicap,  og  om  ny  lovgi v- ning er nødvendig for at undgå lignende tilfælde. Svar: Jeg  vil  indledningsvist  sige,  at  jeg  synes  sagen,  som  Scleroseforeningen skriver om, er beklagelig. Heldigvis har Socialdemokraterne i Ishøj også selv revideret  deres  synspunkt,  og  den  konkrete  sag  burde  sål edes  ikke  længere være   et problem. Kernen i problemstillingen, som det har været fremstillet  i pressen o  g også fremstår  i  S cleroseforeningens  henvendelse  til  Folketingets  Socialudvalg, synes at være en partiforenings ønske om at sikre, at interne drøftelser ikke videregives til offentligheden. Det  må  lægges  til  grund,  at  en  partiforening  er  en  privat  organi   sation,  og derfor ikke er omfattet af de offentligretlige tavshedspligter som fx i straffe- lovens § 152, som gælder oplysninger modtaget som led i offentligt arbejde, og som fx omfatter arbejdet i Folketinget og i kommunalbestyrelser. Jeg kan vedrørende  disse situationer henvise til indenrigs- og sundhedsmini- sterens besvarelse af spørgs mål nr. S 1164, hvor han svarer på, om en pol  i- tisk valgt person med handicap kan få sin personlige hjælper med til lukkede møder. Det fremgår af svaret, at både ved behandli   ngen af sager for lukkede Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] KMP/ J.nr. 222-1738
2 døre  i  kommunalbestyrelsen  og  ved  udvalgsmøder  vil  et  handicappet  ko  m- munalbestyrelsesmedlem,  hvis  vedkommende  ikke  uden  denne  bistand  kan varetage  sit  politiske  hverv  i  møder,  kunne  være  ledsaget  af  en  handica   p- hjælper.  Sådanne  hjæ lpere vil  for så  vidt  angår   fortrolige  oplysninger,  som de må tte blive bekendt med i forbindelse med deltagelse i de nævnte møder, være omfattet af de almind  elige regler om tavshedspligt. Traditionelt er vi i Danmark tilbageholdende med at fastsætte lovbe  stemmel- ser for videregivelse af oplysninger mellem private, når de ikke har fået o  p- lysningerne  som  led  i  offentligt  arbejde.  En  modifikation  hertil  er  dog  per- sondataloven,  som  fastsætter  regler  for  også  privates  håndtering  af  perso n- følsomme oplysninger. Som på så mange andre felter må vi derfor som hovedregel lade de private selv regulere, om der skal være fortrolighed om de oplysninger, som de u  d- veksler med andre private. En partiforening kan således  i sine vedtægter beslutte, hvilke   af de oplysnin- ger,  der  behandles  på  hovedbestyrelsesmøder,  der  skal  være  omfattet  af  en evt. tavshedsforpligtelse, ligesom en person med handicap i sin ansættelse  s- kontrakt  kan  beslutte,  at  visse  oplysninger,  der  erfares  i  forbindelse  med udførelsen  af  arbejdet  som   handicaphjæ  lper,  skal  være  omfattet  af  en  tav  s- hedspligt. På denne måde kan man undgå de problemstillinger, der har været i denne konkrete sag. Det er mit håb, at vi alle i samfundet er med til at sikre, at mennesker med handicap sikres lige adgang til at deltage i alle dele af samfundslivet, herun- der det politiske liv i partiforeningerne. På denne måde vil vi kunne leve op til intentionerne bag menneskerettighederne. Eva Kjer Hansen /Karin Munk Petersen