Folketingets Socialudvalg Dato:10. januar 2006 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  8.  december 2005   følger   herm ed   –    i   5   eksemplarer   –    socialministerens   svar   på spørgsmål nr.   63 (SOU Alm. del). Spørgsmål nr.   63: ” Ministeren bedes oplyse den politiske begrundelse for, at der kun ydes til- skud til personer med cøliaki fra det 18. til det 65. år og ikke til førti   ds- og folkepensionister, når der er tale om en livslang sygdom, jf. SOU alm. del  - bilag 79 og Ad. bilag 79.” Svar: Det er ikke korrekt, at der kun ydes tilskud til personer med cøliaki fra det 18. til det 65. år. Jeg henviser til mit svar af 7. decembe r 2005 på spørgsmål nr. 51 (SOU Alm. del). Om den politiske begrundelse for reglerne om muligheder for tilskud til di- ætkost efter   henholdsvis pensionslovene og serviceloven kan jeg oplyse fø l- gende: Ved førtidspensionsreformen  blev førtidspension en fra 1. januar 2003 ænd  ret fra at bestå af et antal henholdsvis skattepligtige og skattefri ydelser,  og in- dividuelle tilskudsmuligheder til at være en enkelt skattepligtig ydelse uden tilskudsmuligheder.  Reformen  indebar,  at  førtidspensionen   fremover  alene skulle  dække  almindelige  forsørgelsesudgifter  og  den fik  en  størrelse  sv a- rende  til  dagpengeniveau.  Det  blev  ved  reformen  gjort  muligt  for  de  nye førtidspension ister at søge merudgifter dækket efter servicelovens § 84. Ved at   åbne   for   en   merudgiftsdæ   kning   efter   serviceloven   som   for   ikke- pensionister  sikrede  man,  at  ”nye”  førtidspensionister  med  varig  nedsat f   y- sisk eller psykisk funktionsevne kunne få en handicapkompens erende ydelse. Reglerne for henholdsvis ”gamle” og ”nye” førtidspensionister skal ses som to selvstændige og komplette regelsæt med hver sine tilskudsmuligheder. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] Lhn / J.nr. 040-843
2 Det er min opfattelse, at en eventuel ændring af reglerne om merudgiftsyde  l- se efter servicelovens § 84 vil kræve forhandling med den samlede forlig  s- kreds bag førtidspensionsreformen. Afslutningsvis kan jeg oplyse, at de samlede virkninger af førtidspensionsr e- formen, herunder anvendelsen af servicelovens § 84, skal evalueres i Folke- tingsåret  2006 -2007.  De  spørgsmål,  som  har  været  rejst  om  merudgifter  til diætkost  m.v.  vil    indgå  i  overvejels erne  i  forbindelse  med  evalueringen  af førtidspensionsreformen. Eva Kjer Hansen /Mikael Lynnerup Kristensen