Folketingets Socialudvalg Dato: 25 OKT. 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 7. oktober 2005 følger hermed  –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 5 (SOU Alm. del). Spørgsmål nr.   5: ” Ministeren  bedes  redegøre  for  eksisterende  eller  planlagte  internationale initiativer rettet mod forebyggelse og bekæmpelse af handel med børn   ” Svar: I  tillægget  til  regeringens  handlingsplan  til  bekæmpelse  af  kvindehandel vedr. handel med børn, er et af tiltagene opbygning af et internationalt ne t- værk af børneorganisationer. Organisationerne i netværket skal kunne mo d- tage og støtte børnene, når de vende   r tilbage til hjemlandet. De danske orga- nisationer Røde Kors og Red barnet vil   i samarbejde være ansvarlige for at opbygge dette netværk  , og de har i kraft af deres søsterorganisationer aller e- de kontakt til en del egnede organisationer. Da  sagen  også  høre  r  under  Udenrigsministeriet,  har  jeg  indhentet  følgende bidrag, som jeg kan henholde mig til. ”Det  overordnede  mål  for  den  danske  udviklingsbistand  er  fattigdomsb  e- kæmpelse. Herved bidrager en stor del af bistanden direkte og indirekte til at fjerne nogle af de grundlæggende årsager til menneskehandel, herunder ha   n- del  med børn. Retningslinjer vedrørende børn og unge i den danske udvi   k- lingsbistand, især for så vidt angår sektorerne omfattet i 2015 -målene , blev lanceret i januar 2005. Udenrigsministeriet  har  ydet  støtte  til  international  bekæmpelse  af  menn   e- skehandel, herunder handel med børn, især via udviklingsbistanden. Enkelte projekter er finansieret via den tidligere Freds- og Stabilitetsramme, der var rettet mod forebyggelse og bilæggelse af konflikter   i især det sydøstlige E   u- ropa, men også Kaukasus og Centralasien. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] ggb/ J.nr. B.2.5.10
2 International  bekæmpelse  af  menneskehandel  indgår  imidlertid  ikke  i  ra   p- por teringskriterierne  til  OECD-DAC  og  heller  ikke  i  Udenrigsministeriets opgørelser over temaer i den danske bistand. H ertil kommer, at en lang ræ  k- ke  af  indsatserne  støttet  af  Danmark  udgør  en  del  af  en  samlet  indsats  for f.eks. international bekæmpelse af handel med kvinder og børn, børnearbe j- de, prostitution og børn og kvinders rettigheder. Det er derfor ikke muligt at foretage en præcis opgørelse af bistandens omfang. Det vurderes, at der i perioden 2001 til og med 2004 er bevilget ca. 61 mio. kr. til indsatser til international bekæmpelse af menneskehandel eller til in  d- satser, hvor emnet indgår som et delelement. En ov ersigt herover vedlægges. Der forberedes løbende indsatser til bekæmpelse af menneskehandel, heru   n- der  handel  med  børn.  I  relation  til  større  initiativer  kan  bl.a.  nævnes,  at Udenrigsministeriet   under   forudsætning   af   de   bevilgende   myndigheders godkendelse forventer at igangsætte et regionalt program i Naboskabsland  e- ne  i  2005,  som  med  udgangspunkt  i  en  menneskeretsbaseret  dagsorden  vil støtte  nationale  myndigheder,  internationale  organisationer  og  NGOers  b e- stræbelser  på   at   bekæmpe   menneskehandel,   herunder   ha ndel   med   børn. Rammen  for  programmet  forventes  at  være  på  29  mio.  kr.  over  en  toårig periode og at omfatte  Moldova,  Ukraine og Belarus som fokuslande samt i mindre grad Rumænien og Bulgarien. På  det  multilaterale  område  samarbejder  Danmark  med  og  yder  gen  erelle bidrag  til  en  række  multilaterale  organisationer,  der  beskæftiger  sig  med menneskehandel,  herunder  UNDP,  UNFPA,  UNIFEM,  ILO  og  UNICEF. Eksempelvis er UNICEF en vigtig partner for Danmark i kampen for at for- bedre børns levevilkår, mens det ene af to   fokusområder i samarbejdet med ILO er bekæmpelse af børnearbejde og herunder også bekæmpelse af handel med børn. Danmark arbejder også for at forbedre børns levevilkår inden for andre o   m- råder af dansk udenrigspolitik. Danmark har således inden for rammer  ne af OSCE aktivt støttet forberedelsen af et addendum til OSCEs Action Plan to Combat Trafficking in Human Beings (2003), der bl.a. retter sig mod hand- lede børns særlige behov for beskyttelse og støtte. En formel beslutning om igangsættelse af arbejdet bl  ev taget af ministrene for de 55 medlemslande i OSCEs Ministerrådsmøde i Sofia i december 2004. På EU området er i de senere år vedtaget flere beslutninger og en resolution omhandlende  menneskehandel,  herunder  relaterede  emner  som  seksuel  ud- nyttelse  af  bø rn.  EU’s  politik  til  bekæmpelse  af  menneskehandel  er  med årene  blevet  et  væsentligt  element  ikke  kun  inden  for  frihed,  sikkerhed  og retslige  anliggender,  men  også  for  så  vidt  angår  beskæftigelse  og  sociale forhold, EU’s udvidelse, EU’s eksterne relationer  og udvikling. Der er ydet betydelige  bidrag  til  forebyggelse  af  og  bekæmpelse  af  menneskehandel  i EU’s medlemsstater og tredjelande, men kun i mindre grad til udviklingslan- de.
3 Der  henvises  endvidere  til  rapport  om  Danmarks  opfyldelse  af  den  valgfri protokol af 25. maj 2000 til FN-konventionen om barnets rettigheder vedrø- rende  salg  af  børn,  børneprostitution  og  børnepornografi  oversendt  til  Bø r- nekomiteen i august 2005.” Eva Kjer Hansen / Vibeke Abel Bilag vedlagt: Skema over bistandsaktiviteter vedrørende handel med mennesker, herunder børn.